Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mulchen, een paar vraagjes.


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Begrijp ik daaruit nu goed dat ze daarin dus niet aan wisselteelt doen?

Wat maakt dat er dan geen ziektes optreden die bij 'gewone' moestuinierders wél komen als ze niet aan wisselteelt doen?

Volgens hem heeft dat puur met permanente organische bedekking te maken en hij plant tijdens het oogsten de mooiste en grootste aardappel direct weer terug. Zo doet hij dat op de zelfde plekken meer dan 20 jaar. Maar verder wordt het volgens mij niet uitgelegd, alhoewel, hij zegt duidelijk dat moeder natuur ook niet de aardappel in het vroege voorjaar gaat poten en daar heeft hij natuurlijk een punt te pakken, iets om over na te denken

Dat is het geweldige van permacultuur, kijken hoe de natuur het doet, zij is de grootte leermeester

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als je voortdurend een organische bedekking op je bodem hebt, heb je minder kans op ziektes?

Hoe dan?

Tja ik weet het niet precies, maar in het algemeen krijgt een plant minder last van ziekte als de grond waar het in staat gezond is. Het bodem leven moet in balans zij, zodat bv aaltjes niet de mogelijkheid krijgen uit te groeien tot een plaag.

Kennelijk verkrijg je een goede balans met bodembedekking die ook bijdraagt aan water huishouding en humificatie, dus snippers met veel blad er doorheen

 

Zie ook:

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als je voortdurend een organische bedekking op je bodem hebt, heb je minder kans op ziektes?

Hoe dan?

 

(Scheisse traag internet hiero, dit klinkt wel echt als een superinteressante docu!)

 

Uiteraard spreek ik niet uit ervaring, maar als ik de kennis over permacultuur en wat ik op de humuscursus geleerd heb combineer kom ik op het volgende antwoord uit:

 

Nou in de eerste plaats; hoe meer organische stof je aan de grond toevoegt, hoe meer en diverser bodemleven je krijgt. En hoe groter de biodiversiteit van het bodemleven is, hoe kleiner de kans dat een bepaalde ziekte om zich heen woekert; de organismen die die ziekte te lijf gaan zijn dan immers al meer dan voldoende aanwezig. Sterker nog: het is zelfs goed voor de weerbaarheid van je tuin om juist af en toe wel een ziekte of plaagdier in je tuin te hebben: de organismen die die ziekten of dieren bestrijden komen daardoor ook in je tuin, waardoor je dus weerbaarder bent. Vergelijk het met een inenting die wij als mensen krijgen: door een kleine hoeveelheid van een ziekteverwerkker ingespoten te krijgen zorgt je lichaam dat er voldoende antistoffen zijn, zodat de ziekte geen kans krijgt als hij in je latere leven nog een keer je lichaam binnendringt.

 

In een permacultuur tuin is het ook de bedoeling dat je er vrede mee hebt dat een klein deel van je oogst wordt opgegeten of aangetast door dieren en ziektes, omdat dit ten goede komt aan de biodiversiteit en dus aan de weerbaarheid en gezondheid van je tuin in het algemeen. Het is namelijk nooit zo dat iets alleen slecht is, dat iets is tegelijkertijd ook altijd weer voedsel voor iets anders dat je juist wel in je tuin wilt hebben. Zo maak je de cirkel zo compleet mogelijk. En als je tuin gevarieerd genoeg is, want dat is belangrijk, dat je geen monocultuur toepast (dus geen hele rijtjes kool, hele rijtjes boon etc. maar juist zo veel mogelijk verschillende dingen door elkaar heen), dan kan het best zijn dat de rupsen een van je kolen tot op de steel wegvreten. Maar je kunt er dan rustig van uit gaan dat die kool ook de zwakste plant is die er tussen stond, en dat die rupsen weer gediend hebben als voer voor de vogels die je graag in je tuin wilt. En zolang je geen heel veld vol kolen bij elkaar zet zal de rups ook geen onbeperkt lopend buffet hebben om zich tegoed aan te doen, en dus ook niet tot een plaag uit kunnen groeien.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vind het ook logisch en gezond klinken. Die blog die ik net gaf is van Frank Anrijs, en bij hem volg ik nu een online cursus natuurlijk tuinieren, het is dus de bedoeling dat ik mijn tuin van het voorjaar volgens die principes ga inrichten. Ik volg die cursus samen met nog 200 andere cursisten en we zitten samen op een forum, dus ik ben heel benieuwd hoe alle verschillende cursisten het principe precies gaan toepassen en wat de verschillende ervaringen gaan zijn.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx ^_^

 

En idd, maar dat geldt dus niet als je alles bij elkaar hebt staan!

 

Oh, en hou er ook rekening mee dat het een aantal jaar kost om het evenwicht in je grond en tuin terug te krijgen. Dus als je overstapt op deze manier van tuinieren kan het best zijn dat je de eerste jaren toch nare ziektes en plagen krijgt, simpelweg omdat er nog niet voldoende humus, voldoende divers bodemleven en voldoende diverse insecten en dieren in je tuin zijn. Het is zaak om daar dan dus niet tegen te gaan spuiten en niet bij te mesten, ook niet biologisch, want dat maakt het bodemleven dus kapot ipv dat het het versterkt. Gewoon doorgaan dus, en na een 2 tot 5 jaar (afhankelijk van hoe goed je bodem al was en hoe veel je er zelf aan doet om je tuin te verbeteren) zal er een balans moeten komen. Aldus de theorie!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is gelijk een goede reden om mijn wisselteeltschema, waar ik toch al een punthoofd van kreeg, aan de wilgen te hangen!

Dat allerlei beessies ook meesmullen is het probleem niet.

Op het 'complex' waar ik zit doet niemand aan permacultuur, maar doet ook bijna niemand moeilijk over 'mee-eters'.

Maar het wisselteeltschema kan alleen volledig aan de wilgen als je op grond zit waar absoluut geen knolvoet voorkomt (en dat is alleen in een deel van Noord-Holland).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals wordt uitgelegd in de docu 'Back to Eden' hoeft je niet aan wisselteelt te doen als je de grond weer behandelt zoals het in oorsprong bedoelt is. In de natuur vallen de zaden ook niet ver van de plant, behalve als dier of wind ze mee neemt, en groeien de planten jaar achter jaar op dezelfde plek.

Als je de grond bedekt, zoals het van origine was, dan komt het natuurlijke evenwicht vanzelf terug. Het kan zijn dat je het eerste jaar moet bijmesten, maar zodra de houtsnippers af gaan breken hoeft dat niet meer.

Als je wilt leren hoe je op de beste manier met de aarde om moet gaan, moet je kijken naar een stuk natuur waar de mens zich nog niet mee bemoeit heeft, daar wordt het perfect voor gedaan.

 

Ik heb zelf heel mijn tuin bedekt met houtsnippers en tot nu toe bevalt het supergoed!! (zie mijn site in mn handtekening)

 

Ik snap dat het ook zware kost kan zijn om met fragmenten uit de bijbel geconfronteerd te worden, als je dat niet gewend bent. Maar als je echt luistert wat er gezegd wordt, sta je versteld van de boodschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft : Als je de grond bedekt, zoals het van origine was, dan komt het natuurlijke evenwicht vanzelf terug. Het kan zijn dat je het eerste jaar moet bijmesten, maar zodra de houtsnippers af gaan breken hoeft dat niet meer.

 

Dat wil ik eigenlijk wel graag tegenspreken.

Misschien mag dat gelden voor een siertuin, maar voor een moestuin, of een nutsdeel in een siertuin, geldt dat toch echt niet lijkt me. Ook niet in de permacultuur. Een mulch alléén geeft onvoldoende voedingsstoffen af voor de toch veels te intensieve teelt die je van een moestuin mag verwachten. Zaken als kolen, maar ook 2x in 1 seizoen oogsten van een bladgroente op een stuk grond gaan echt niet lukken met mulch ( zijnde compost ofzo ) alleen. En houtsnippers al helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een B2E moestuin ?

 

Ow. Ik zie het al. Een back to Eden moestuin.

 

Ja okok. Buiten het feit dat ik en velen met mij geen kippen heb ( zou wel willen hoor ! ) , wil ik hoe dan ook ook helemaal niet 'Back'

Tuurlijk zitten daar helemaal super elementen in zo'n houding ten opzichte van het moestuinen, elementen die je ook zeker moet inzetten ( naar mijn idee ( niets moet natuurlijk)) , maar een beetje geitenwollensokken-geloof is het wel hoor, sorry. Geeft niet. Ik wil niemand beledigen. Maar met mulch en kippenstront alleen, hou je geen moestuin in stand. Niet een die ook nog echt wat oplevert.

Maar goed. Ik hou wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe doen die permacultuur-mensen dat dan? Houden die wel wisselteelt aan voor koolsoorten?

 

Kan iemand hier iets over zeggen ?

B2E is afgeleid van de permacultuur gedachten. Echter in de permacultuur zijn snippers niet haalbaar, snippers moet je maken met een energie verslindend apparaat.

Vruchtwisseling bestaat niet in de permacultuur.

Combinatieteelt, alleen in de zin van 'hoe kan ik zoveel mogelijk op een vierkante meter kwijt (wortel diepte) en combinaties zoals hoogstam en klimplanten.

 

Groetjes.

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor het al, ik moet echt dringend zélf die film gaan bekijken! (staat ook nog op de planning hoor)

 

Maar was het bij de vertering van houtsnippers niet zo dat het verteringsproces stikstof aan de grond onttrekt? Ofzoiets? Ik meende dat het (om wat voor reden dan ook) juist níet goed was om (veel) houtsnippers te gebruiken?

 

Overigens heb ik ook helemaal niet zoveel hout om te versnipperen...

Wel heb ik veel compost (van tuinafval en paardenmest) dus dat gebruik ik nu. Ik gebruik verder geen meststoffen omdat ik ervan uit ga dat de compost voldoende levert... En tot nu toe (na 2 seizoenen) ben ik best tevreden over mijn resultaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja oké, die volg ik allemaal wel, ik ben een drammer, maar dan ga ik terug naar de post van Malouis, waar Bio-fee op reageerde. Wat nu met de wisselteelt ?

Niet combinatieteelt ipv wisselteelt ofzo. Maar de vraag dus: wat nu met de noodzaak van wisselteelt ivm bodemziektes zoals knolvoet.

 

Of past het telen van kolen en andere gewassen die erg gevoelig zijn voor de in onze bodems aanwezige ziektes wellicht niet in het idee ?

Een onkruidje als het 'herderstasje' is bijvoorbeeld een drager van de knolvoet. Wat Malouis al aangeeft; in Nederland is moestuinieren haast niet mogelijk zonder wisselteelt vanwege dat soort bodemziektes. Hoe voorkomt een idee als B2E of ook de permacutuur dat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt het niet samen met een verschillend uitgangspunt?

Bij permacultuur gaat het erom een min of meer natuurlijke, zelfbedruipende, omstandigheid te scheppen (waarin mensen hooguit beheren, maar die in principe zijn gang kan gaan en zichzelf in stand houdt). Dat er ook wat opbrengst aan voedsel e.d. aan vasthangt, dat is meegenomen, maar niet waar je het om doet. Het is dus geen intensieve landbouw/cultuur die in de eerste plaats gericht is op "eten".

In een moestuin is alles gericht op het telen van voedsel. Het is landbouw. Dat kan natuurlijk nog op verschillende manieren. Biologische/ecologische moestuin probeer je samen te werken met de natuur en een - ook op lange termijn - gezonde en niet vervuilende tuin op te bouwen, die in je voedsel voorziet.

 

Als je het een en het ander tegelijk wilt doen, ontstaan dit soort conflicten. Dat hoeft niet zo erg te zijn en er zijn misschien wel oplossingen voor of tussenvormen mogelijk tot op zekere hoogte. Maar mij lijkt dat wisselteelt (omwille van voorkomen van uitputting en monoteelt en ziektes en aantastingen die daaruit voort kunnen komen) en de behoefte aan vooral een behoorlijke opbrengst horen bij een cultuurtuin en voor permacultuur de verkeerde insteek is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die snap ik. Is ook zo. Je kan wat ik al eerder zei, ook zeker onderdelen uit de permacultuur inzetten, óók in de moestuin. Die conclusie is al vaker getrokken hier, in vele topics, door vele forumleden.

Dan is dit een topic dat gaat over mulchen. En vanuit de gedachte van 'gezonder omgaan met je grond' , "gezonde stabiliteit creeëren " etc, wordt er aangehaald dat je ook met mulchen ( met wat toevoeging van gecomposteerde kippenmest ) of alleen met mulchen met houtsnippers, na een paar jaar, er een bodem-gezondheid zou ontstaan, en een stabiele natuurlijke situatie, waar je van zou kunnen eten ( nou ja : "iets oogsten " dan ).

Stel dat dat zo zou zijn ( wat ik betwijfel, maar allá ), wat nu met de wisselteelt in betrekking tot de ziektes ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ bit, heb je de documentaire al bekeken?

 

@biofee, hetonttrekt inderdaad bij de vertering stikstof uit de grond, maar zodra het verteerd geeft het ook weer stikstof terug. Daarom zijn houtsnippers met veel blad er tussen ideaal, want blad is sneller verteerd.

 

@moesbijentuin, Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof niet dat ik de orginele docu van de B2E gedachte al gezien heb , ik zoek en kijk me suf vandaag ( toch pokkeweer ) en geniet met volle teugen.

 

Ik moest net wel echt lachen bij het verhaal van die man die ( zeer enthousiast wel , wat een bevlogenheid: érg positief hoor ) uitlegde dat hij al 24 jaar aardappels op hetzelfde stuk teelt. Helaas bleef dat allemaal erg oppervlakkig en stelde men niet de vraag die mij nu juist op de tong zou branden, maar goed.

Hij zegt op en gegeven moment dat 1 van de essenties van hun gedachte is, dat de door de natuur gegeven beste aardappel terug gaat in de tuin. De door de natuur ( hij zegt: 'God', maar oké, ik vertaal dat even naar 'natuur' ) beste zaden worden gebruikt. En dat het ook een daad tégen de natuur is, om hybrides en gemanipuleerde teelten in te zetten.

Toen moest ik toch echt wel lachen. Een minuut later vertelt ie bij de vraag, welk moment van oogsten hij kiest, dat dat afhankelijk is van de variëteit !! whahaha. De rode kan je vroeg oogsten enzo.

Variëteit en Hybride ?? Does it ring a bell ? Natuurlijke selecties zijn veelal ook door de mens gestuurd he ? Maar goed. Ik ben een zeur natuurlijk.

 

Ik ga verder zoeken naar wat ze nou als oplossing bieden voor gronden die knolvoet hebben ( alle gronden in Nederland dus )

 

Die film over dik met snippers en blad mulchen. Ja. Prachtig. Ken ik , doe ik ook ( bij mijn vaste borders met aardbeien, kleinfruit enz. ) Maar werkt écht niet bij aardappels he ? Ja. Bij sweet potato's wel ja. ( Bataat ) Maar bij Boerenkool en aardappels toch écht niet hoor. Of tomaten ook niet trouwens. Nou ja goed. Ik sta er nu toch al op als een zure man, in dit topic. Ik ga verder filmpjes bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...