Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mulchen, een paar vraagjes.


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Toch nog even verder gezocht, Jet. persoonlijk zou ik het, net als alle andere blad, gewoon mee verzamelen en composteren. En zonder voorbehoud de compost gebruiken in de tuin. Ja...het duurt wat langer, net als eikenblad dat ik hier volop heb vanwege een rij grote eikenbomen op 10 meter van mijn moestuin. Ik ga geen bladeren "sorteren", maar soms bewaar ik het erg veel aan eikenblad een half jaartje apart, hou het wat nat, om dan bij nieuwe compost te doen. Ik ga er van uit dat, net als bij allerlei andere planten met allerlei stofjes, die "juglone" snel afbreekt en tot elementaire voedingsstoffen wordt omgezet. Ook op internet kom ik geen enkele hint of aanwijzing tegen, dat die stof op een plantremmende manier niet snel afgebroken wordt.

 

Maar toch iets op de website van Appeltern:

 

VraagIk hoorde dat bladeren van de walnoot niet op de composthoop thuis horen. Is dat zo??

 

AntwoordWalnootblad valt ook in de natuur gewoon op de grond en verteert daar. Kwaad kan het dus niet. Het fabeltje ontstaat doordat walnoten via hun wortels een stof afscheiden die het kiemen van andere planten tegengaat. Zo gaan ze concurrentie tegen. Ook wordt via het blad een geurstof afgegeven die insecten weert. Maar het dode blad bevat die stof niet meer. Gewoon gebruiken dus

 

Op Amerikaanse sites is meer te vinden. Hier een link naar de tekst van een tuin-radioprogramma. (Ik las nog wat andere links, maar die vertellen ongeveer hetzelfde, deze was het duidelijkste)

Heel kort samengevat: het zijn vooral de wortels die juglone afscheiden. Groeiproblemen komen echter ook doordat notelaat veel voedsel gebruikt en veel schaduw werpt.

Juglone in gevallen blad wordt in de composthoop in ca. 1 maand volledig afgebroken.

Maar lees vooral zelf het hele verhaal: http://www.gardensalive.com/article.asp?ai=466

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel kippen heb je lopen Piroska ? En hoeveel m2 moestuinbedden die je er mee mest ?

 

 

Ik heb op het moment 16 kippen en de mest wordt op p.m 100m2 moestuin gebruikt. Maar dit lijkt mij niet veel te zeggen. Mijn kippen lopen namelijk los op het land en mesten overal waar ze willen, dit komt dus NIET op de composthoop en dus ook NIET in de moestuin.

Alleen de troep uit het nachthok gaat op de grote hoop en dat is eigenlijk niet verschrikkelijk veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit dat met eikenblad? Die staan hier langs de woningen dus daar heb ik genoeg van maar iedereen om mij heen roept dat ik geen eikenblad op de tuin moet laten liggen.

Nadeel is dat ik geen ruimte heb voor een compostbak. Heb wel een wormenbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zei Weknow hiervoor al het een en ander over eikenblad ? Dat in bossen de bomen ook groeien waar eikenblad ligt is vanzelf he ? Maar een bos is geen tuin. In sommige bomenbladeren zitten ( bij de ene soort boom wat meer, en de andere wat meer ) stoffen die niet zo gewenst zijn in grote hoeveelheden. Looizuur bijvoorbeeld, of in het geval van die walnoten weer wat anders. Beuken hebben ook wat, naalden weer wat anders. Coniferengroen ( of bruin ) weer wat anders. Alles is composteerbaar. Bij het proces van afbreken neutraliseren ook de wat minder gewenste stoffen wel.

Eikenblad geeft een hele mooie compost zelfs. Vroeger werd aangeraden bij een groot aanbod van eikenblad, daar een aparte bladcompost-hoop voor op te zetten. Dit echt lang te laten liggen, en dan in delen te verwerken in de gewone composthoop, of na nóg langer liggen als bestanddeel voor potgrond in te zetten. Maar zoals zo vaak : diversiteit is beter voor de gemiddelde gewone composthoop.

Je kan van gras ook een hoop bouwen. Dan heb je na verloop van tijd ook materiaal dat ingezet kan worden.

 

In het algemeen: hoe langer iets ligt ( en dat kan van alles zijn ) hoe minder eenzijdige / schadelijke ( overdosis ) elementen er achter blijven en wordt het compost. Of eigenlijk als je het preciezer zou willen zeggen : het wordt materiaal, wat je kan inzetten.

En vrijwel álle materialen lenen zich om te mulchen ( zolang ze geen schadelijke / ongewenste stoffen bevatten ). tot stenen of grind aan toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eikenblad bevat looizuur dat (in opgeloste vorm) grondwater licht zuur maakt. Dat zit overigens ook in thee, en van theezakjes hoor ik altijd van dat het zo goed zou zijn voor je tuin. Dat verzurende effect hoeft denk ik niet erg te zijn als je het gebruikt bij typische bosplanten (denk: bosbes, bosaardbeien misschien ook?). Misschien niet zo handig bij kalkminnende kruiden kan ik me zo voorstellen... Zelf gebruik ik eikenblad altijd om soort thee van te maken wat ik voor mijn gifkikkervisjes gebruik; het is dus zelfs voor zulke kwetsbare dieren niet giftig, dus je bodemleven zal het ook wel aankunnen vermoed ik.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt met eikentakken en -haksel en eikenblad is dat de looizuur kiemhemmend werkt en de groei van hierop niet aangepaste planten vertraagd/verminderd. Daarom ligt er in een eikenbos ook hoofdzakelijk eikenblad op de grond en groeien er (ook door lichtgebrek natuurlijk) minder andere planten.

 

Zo gauw de eikenbestanddelen helemaal zijn verteerd is dit probleem niet meer aanwezig.

 

Over de winter eikenblad op je tuin laten liggen is geen probleem. Als je het blad als mulch gebruikt, kan je op termijn wel in de problemen komen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Suus. Ik proef toch iets van een misverstand. De zuurwerking van eikenblad in de compost is heel betrekkelijk. Tussen PH 6 is 10x meer zuur dan PH 7. PH 5 100x. De invloed van het ietwat zuurwerkende looizuur van eikenblad is minimaal voor de zuurgraad van je grond. Dat is absoluut het probleem niet! Jaar in, jaar uit zal de PH van de grond misschien 0.2 of 0.3 dalen en dat is in de praktijk niet echt merkbaar! Wat restjes theeblaadjes is helemaal te verwaarlozen. Neen...over dat looizuur je grond zuur zou maken, hoef je je niet druk te maken.

 

Zoals al eerder geschreven in dit draadje, waait mijn tuin rond deze tijd vol met bladeren van bomenrijen in de buurt en dat zijn vooral eikenbladeren. Ik ruim ze op en verzamel ze voor de compost in de eerste plaats omdat het erg lastig tuinieren is met bedden die bedekt zijn met blad en met hopen bladeren die zich tegen elk paaltje en elk heuveltje/ruggetje verzamelen. Over dat looizuur en de invloed daarvan op de planten maak ik me niet zo erg druk. Er blijven nog volop bladeren achter, zelfs als ik goed hark en raap..en die verteren ook wel geleidelijk in de grond...nooit wat van gemerkt dat het met die restblaadjes her en der in de grond slecht zou groeien...valt allemaal wel mee, hoor! Waarschijnlijk is tegen het voorjaar dat looizuur al lang weg. Maar zelfs als dat nog niet (geheel) zo zou zijn. zou ik er geen echt probleem van maken.

 

@ Loes. In jouw geval, als je geen plek voor compost hebt, zul je het te gek veel aan bladeren waarschijnlijk moeten afvoeren: groene kliko? Eventueel tijdelijk in zakken als het heel veel is en die de komende tijd er je groene kliko mee vullen steeds? Kun je het eventueel ergens naar een milieustraat brengen? Of mag je het uitstrooien bij iemand met een eigen bos in je buurt? Als je hier in de buurt woonde mocht je het bij mij brengen voor in mijn compostbakken. Hoe meer, hoe liever!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

afvoeren is hier geen probleem. de gemeente heeft in de straat een hekwerk staan waar het blad in mag

de bomen waarvan het blad afkomt zijn namelijk ook van de gemeente.

 

maar ik kan het in de winter gewoon op de tuin laten liggen als extra bescherming en in het voorjaar de tuin aanharken en daarna compost opbrengen (in het voorjaar is dat weer gratis op te halen bij de gemeente )

lijkt mij veel makkelijker werken als de tuin in de winter enigszins bedekt is, minder gedoe en beter voor de beestjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt mij veel makkelijker werken als de tuin in de winter enigszins bedekt is, minder gedoe en beter voor de beestjes.
Als blad verdroogt dan verwaaid het makkelijk. In mijn geval houd ik het verwaaien tegen met een net die ik na de druivenoogst over het met bladeren bedekt bed heb gespannen

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of het zin heeft om op mijn moestuintje een laagje smeerwortelbladeren te leggen voor de winter? Smeerwortel bevat, las ik, stikstof, fosfor en kali en dat zijn toch alledrie belangrijke meststoffen

Ik weet een groot veld smeerwortelplanten te staan en ben best bereid om daar een vuilniszak vol van te plukken, dat zou genoeg moeten zin voor een laagje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is een mulch aanbrengen nú voor de winter niet verkeerd. Maar dat doe je dan toch voornamelijk voor de "beschermende" laag tegen al de regen op de blote grond. Gewoon dus om je grondje in een lekker rulle conditie te houden. Niks mis mee, nu al te mulchen.

 

Maar vanwege de mestwaarde is het niet nodig. Er is de komende 4 maanden gewoon niets wat die mest nodig zou hebben. Als de omzetting van de elementen überhaubt al lekker tot stand gaan komen in de komende temperaturen.

Maar mulchen nu ? nee, niks mis mee. Waarschijnlijk is het in maart wel bijna verdwenen en of kan je de grond licht bewerken voor zaaien en of poten en in april weer nieuw gaan mulchen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dat pindadoppen langzaam / moeilijk verteren kan je ook als groot voordeel zien bij het mulchen. Mulchen en voeden hoef je niet verplicht tot één en hetzelfde te maken he ? Je kan mulchen met ook hele andere redenen ( vocht vasthouden in de teeltlaag , afdekken grond vanwege onkruid, temperen koude )

Het begrip mulchen an sich heeft eigenlijk helemaal niets met voeden te maken.

Alleen denk ik wel dat pindadoppen makkelijk wegwaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

ach, levend onkruid is in feite ook mulch In het voorjaar een paar keer uittrekken en op dezelfde plek teruggooien, dan sterven de plantjes af terwijl ze hun voedingsstoffen teruggeven aan de grond en er tegelijkertijd geen nieuw onkruid kan groeien.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...