Jump to content

Mulchen, een paar vraagjes.

aalterse-willy
 Share

Recommended Posts

Zeker. Maar doe je dit, vergt het wel nogal enige kennis van de aanwezige kruiden. Dikke kans dat als je kruiden als begroeiing laat staan, dat er waardplanten tussen zitten met allerlei 'ziektes' die je toch liever niet hebt op je moestuin, of je teeltplant met betrekking tot de wisselteelt geheel teniet doet ( als je daar aan doet )

Ik noem 2 bekende voorbeelden : wilde rucola en het herderstasje. Beide veelvuldig voorkomend in alle tuinen. Je kan nog zó je best doen je teelt aan kolen netjes te wisselen. Tolereer je echter de aanwezigheid van zo een waardplant, heb en hou je knolvoet.

Zo zijn er nog tal van voorbeelden, maar bovengenoemde is op zich al lastig genoeg

• 2 weeks later...

Hier ook even een vraagje m.b.t. mulchen. Ik heb hier 2 moestuinbakken die ik graag eens zou mulchen en heb daarvoor een flinke hoeveelheid karton vrijgemaakt van plakband, nietjes en het karton is niet bedrukt met inkt. Wanneer is het nu het beste dit op de aarde te leggen? Kan dat nu, in december, of moet ik wachten tot het voorjaar?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Dankjewel Debora, dan haal ik morgen even wat nieuwe potgrond, dan kan die mooi bovenop het karton en ziet het er netjes uit (en waait het niet weg ). Inderdaad wel belangrijk dat het karton wel goed vergaan is tegen de tijd dat ik weer ga zaaien (maart).

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Heb je ook een reden voor het aanbrengen van het karton op je 2 moestuinbakken ?

Eerlijk gezegd komt het mij wat overbodig over, maar kan het mis hebben. Moestuinbakken bedekken met karton en daarop mulch ? Toch niet tegen het onkruid hoop ik ?

Nu inderdaad. Als het straks echt wat langer koud wordt dan is de grond te koud, leg je dan in het vroege voorjaar mulche dan sluit je de koude op in de grond. Gevolg is dat de grond dan minder snel weer opwarmt in het voorjaar. Alternatief is de mulch in het voorjaar leggen, maar dan wel pas als de grond al weer iets de tijd heeft gehad om op te warmen.

Karton heeft verder niet veel nut, anders dan de grond bedekt houden. Je zou er ook prima voor kunnen kiezen om alleen een nieuwe laag potgrond te leggen. Of beter nog, compost.

@Bit: Het leek me een goede manier om zo de bodem wat te verbeteren (wormen en andere micro-organismen) zodat ik in het voorjaar een lekkere losse, luchtige grond heb. En ja, ik heb nu geen onkruid in de bakken (want ik hou ze keurig bij), maar ik moet wel erg veel onkruid wieden steeds.

Waarom lijkt het je overbodig? Ik hoor dat graag want ik heb nog geen ervaring met mulchen tot nu toe.

Niks mis met mulchen. Maar karton inzetten is toch iets wat ik eerder voor de geest haal bij lappen open grond, ter afsluiting vvan de grond en verstikking onkruidpakketten of gras bv. In een moestuinbak hoeft dat echt niet. Mulchen ( met compost oid ) is natuurlijk prima.

Aan de andere kant, een moestuinbak heeft een zeer intensief gebruik van de grond neem ik aan, veel teelt in een jaar op een beperkt stukje grond, dan is of mulchen , of zelfs deels vervangen van de grond ook een optie ja. Maar karton ? niet echt zinnig lijkt mij hoor.

• 3 weeks later...

Hier kuis ik meestal de schapenstal nog eens uit voor de schapen naar de 'winterweide' gaan.

Dat doe ik allemaal op de moestuin, samen met de mest van het kippenhok (15-tal kippen).

Dit jaar heb ik de mest vd schapen gebruikt voor de nieuwe fruitbomen. Mest > aarde > boom> aarde > mest.

Ergens in maart ofzo ga ik er met de frees door en zit alles mooi verspreid in de grond.

Echt 'mulchen' kan je dat niet noemen denk ik (ik bedek immers niet, ik leg de mest gewoon ergens op een hoop id moestuin).

De boeren in de buurt doen dat ook op die manier.

Ik zou mijn knoflookruggen willen mulchen.

Kan ik hooi (van m'n gerbils van enkele jaren geleden) mengen met bladeren uit het bos en dat als mulch gebruiken?

Het zijn eikenbladeren.

Volgens mij kan dit wel perfect hoor. Wel opletten met de eikenbladeren, zij geven een bepaalde zuurte af aan de grond. Indien je grond al een hoge zuurtegraad heeft, zou ik hiermee niet te wild doen.

[...] Volgens mij kan dit wel perfect hoor. Wel opletten met de eikenbladeren, zij geven een bepaalde zuurte af aan de grond. [...]
Dat geldt ook voor beukenblad en (vrijwel?) alle naaldbomen.
Ik heb kerselaar lijsterbes en esdoorn in de tuin, kan ik deze bladeren misschien beter gebruiken? [...]
Ja.
[...] Ik heb een leemgrond, geen idee of die zuur is of niet.
Leemgrond kan zowel zuur als basisch zijn. Meten is weten . Gebruik een pH-meter, pH-papiertje of kijk welke wilde planten er groeien (even googelen naar indicator-soorten voor een zure dan wel basissche bodem.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Grond wordt niet zuur van eikenblad.

Eikenblad heeft als nadeel dat het wat langzaam verteert. Maar het verteert wel gewoon en kan prima voldoen als mulch of verwerkt worden in compost. Zuurcorrectie is niet nodig. Op kleigrond maakt het niks uit. Op zandgrond werkt mulch van bladeren of gebruik van compost zelfs wat zuurverlagend.

Sommigen beweren dat er looistoffen inzitten die remmend zouden werken op de groei van andere planten, voordat ze verteerd zijn. Als ze verteren worden die stoffen afgebroken. In de praktijk zijn er geen problemen als je eikenbladeren gewoon als mulch gebruikt of als compost inzet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Goed om te horen met die bergen eikenblaadjes hier om de hoek! Langzaam verteren van het blad is in het geval van mulch ook niet echt een punt lijkt me. Overigens, is het nu een goed tijdstip om bestaande mulch wat aan te vullen / dikker te maken? Er ligt een laag op sinds oktober, maar wat mij betreft hoe dikker de laag hoe beter dus ik denk eraan om er weer wat kruiwagens blad over te gooien ter aanvulling. Goed idee of beter van niet?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Ik weet niet of mulchen met gevallen blad en mulchen met rijpe compost helemaal vergelijkbaar is...... Voor compost hou ik in het najaar een laagje van ca. 5 cm aan. Naast afdekking en bescherming van de bodem en het wat weghouden van onkruid, is het de bedoeling van de compost als mulch dat ze geleidelijk in de bodem verdwijnt/wordt opgenomen. Op zich is de compost niet echt een groeimedium. Ik composteer de bladeren en heb dus geen ervaring met mulchen ermee in de moestuin. Voor een moestuin zou ik een mulchlaag van gevallen bladeren zeker ook niet te dik maken omdat op/in blad op zich niets groeit, hoewel je t.z.t. als je je bedden voorbereidt ze wel makkelijk kunt wegharken. In een meer siertuin met vooral vaste planten, struiken, bomen lijkt een dikkere laag blad als bodembedekking me niet zo een punt, integendeel zelfs.

Wat betreft je vraag naar het beste tijdstip: dat is in het najaar. Waarom? Omdat een isolerende laag mulch anders de winterkou in de grond opsluit en voorkomt dat de lentezon ze goed kan opwarmen. Maar deze winter zijn de temperaturen nog nauwelijks onder 0 geweest, waardoor de bodem nog niet echt is afgekoeld. Dat kun je zien omdat wormen en insectjes nog volop actief zijn. Ben toevallig zelf de hele dag in de weer geweest met compostmulch over bedden te spreiden. Wat dat betreft zou het dus nog best kunnen, want ook de komende 5 a 6 dagen blijft het zacht volgens de weerberichten.

• 4 weeks later...

Door die hoge temperaturen en dat zonnetje hier krijg ik de lente in mijn kop De temperaturen schommelen de komende 14 dagen tussen de 5 en de 10 graden, 's nachts tussen 0 en 8. Is het inmiddels al tijd om de mulch aan de kant te schuiven om de bodem op te laten warmen? Of moet ik écht nog even wachten?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Volgens de boeken van Charles Dowding is vooral in het voorjaar zijn zgn. "No-dig-methode" (niet spitten, maar consequent mulchen met een laagje compost) in het voordeel. Het gaat daarbij niet zozeer om al of niet opwarmen van de grond, maar om dat de structuur van de bodem (inclusief al de micro-organismen) intact blijft. De betere opbrengsten in vergelijking met een tuin met bodembewerking (spitten in november/december; gebruik van een frees e.d.) behaalt hij vooral in het voorjaar tot juni: dan is de groei aanzienlijk vroeger en beter. Zijn verklaring hiervoor is dat de bodem door bewerking extra tijd nodig heeft om zich te "zetten" en de schimmels en bacteriën (die nodig zijn om de planten via de wortels te voeden) dan langer tijd nodig hebben om zich te vestigen en die rol te gaan spelen.

Volgens mij werpt dit een heel ander en nieuw licht op de discussie of mulchen gewenst is, omdat het de opwarming van de bodem zou verhinderen of juist niet.

En wat als men nu eerst stalmest uitstrooit, verse dan, en daar bovenop compost van de gemeente? Nu werkt men de mest steeds in, al sinds mensenheugenis.

Dit zou bvb voor de winter kunnen gebeuren zodat de mest niet meer zo scherp is tegen dat men moet planten/zaaien.

Is maar een idee omdat ik geen plaats heb om veel stalmest te laten composteren, hooguit een ton maximum twee.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Zelf loop ik al geregeld zonder jas in de tuin hoor (in de zon dan welteverstaan), maar ik zie ook in waarom wachten beter is. Mijn mulchlaag bestaat vooral uit takjes, blad en andere houtige zooi. Zoveel compost heb ik helaas nog niet. Spitten en frezen enzo was ik ook niet van plan. Het kriebelt gewoon om de tuin weer snel in-het-groen te zien. Geduld is een schone zaak

Ik denk inderdaad, Willy, dat dat zou kunnen.

Dowding werkt ook met stalmest/paardenmest maar (tot hier) is het me niet helemaal duidelijk of hij ze composteert of direct aanbrengt samen met compost in de permanente mulchlaag. Ik zelf gebruik (paarden)mest en wat kippenmest alleen via de compost die ik maak.

Door een dunne laag stalmest af te dekken met een laagje compost verteert ze met de compost, zou ik zo denken. En dus worden de voedingsstoffen grotendeels gebonden in de humus die daarin ontstaat en door organismen verder "ondergegraven" in je grond.

In ieder geval heel veel beter dan mest onbedekt bovenop je land te laten uitspoelen en uitdampen, met slechte invloed op milieu en verlies van de meeste voedingsstoffen die je juist wilde.