Dirk Dijkstra Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Hallo, Ik heb al jaren last van het feit dat bepaalde bonensoorten mislukken. met name capucijners, sla- en snijbonen worden massaal weggevreten.Ik heb normale licht bemeste enigszins losse grond. Ik bemest de grond jaarlijks met 4 seizoenenmest. Wel wat last van slakken maar daar heeft volgens mij iedereen last van.Ik zaai de bonen voor of leg de zaden rechtstreeks in de grond. Na enige tijd verdwijnen de plantjes gewoon, ze komen helemaal niet op of worden kaalgevreten. Soms zaai ik drie keer achter alkaar capucijners en daar komt vrijwel niets van op. Mijn buurman heeft geen last, heeft dezelfde grond en koopt bij de zelfde handelaar zijn zaden. Sijbonen ben ik al helemaal mee gestopt, van de 50 gelegde bonen kwamen er 4 op en ook die werden weggevreten.Ik gebruik de zaden ook op een schooltuinencomplex, zonder enig probleem. Ik word er een beetje moedeloos van, elke keer mislukt die oogst. Verder doet alles het prima op de tuin. Tuinbonen geeft een grote opbrengst.Ik doe aan teeltwisseling. Ph waarde is gewoon gemiddeld. We hebben enkele jaren geleden last gehad van de snuitkever maar die lijkt verdwenen te zijn op de tuinen.Wie weet raad of heeft dezelfde vervelende ervaringen. Met Tuingroet Dirk Quote
RobO Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 ja, de vraag is natuurlijk welk beestje je bonen verorbert... we zetten hier een borderrandje rond de voorgezaaide stokbonen, 15 cm diep, tegen veenmollen en slakken en dan nog een gaasje of wat glas/plastic er over heen tegen de vogels als ze wat groter worden halen we dat laatste weg totdat de oogst er aan komt dan gaat er een net over tegen (woel) muizen zijn wij ook kansloos Quote
Bit Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Wij hebben muizen, hele legers hier . Die lusten wel een gelegde boon.Dus op aanraden van de rest van de tuiniers hier, zaai ik ze in een diepe kist voor. Ruim boven de grond in die kist, neem ik ze er stuk voor stuk uit, en poot ze op de bestemde plek.1e lichting staat er in en gaan voorspoedig, 2e legsel zit al weer in de kist, en gaat met 2 weken de tuin op. Met de peulen heb ik hetzelfde gedaan ( die staan al hoog ) Sugersnaps ook, Tuinbonen ook ( daar zitten al bonen aan )Volgend jaar capucijners. Quote
karamanliali Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Ik heb zelfde problemen en die komt door mieren. Quote
Bit Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Waarom denk je dat er iets met je bonen is door mieren ? Quote
Piroska Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 ik had hier ook hetzelfde met alle boontjes. Ik ging voorkiemen en dan de grond in maar ook dat werkte nauwelijks. Nu zaai ik voor in bakken tot de planten echt een cm of 10 of meer hoog zijn en dan gaan ze de grond pas in. Vorige week gedaan met peultjes en sojabonen en ALLES staat er nog, welk beest het was weet ik niet. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Aardpeer Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Probeer eens een ander ras capucijners. Ik zaai de blauwschokkers, groeien hier, ook eerst voorgezaaid zoals je al aangeraden is, prima.Wel dit jaar een hele trage start door de kou gehad.(niet voor te stellen hè vandaag met die hitte) Quote
RobO Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 over dat voorkiemen: hadden we dit jaar ook gedaan met de stambonen, goede plantjes met 6 grote bladeren, afgehard, stonden er mooi bij...toen kregen we vorige week windkracht 8 op de tuin en zijn er veel van die grote bladeren afgewaaid (note to self: volgend jaar de stambonen voorzien van fleecedoektunnel als windkracht > 4) de in de tuin gelegde bonen waren nog kleiner en steviger en bleven gewoon staan.... Quote
Bit Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Ik leg de bonen dus wél voor, in een hoge kist, maar bij redelijk goed weer laat ik de kist na breken van de grond ( ze dreigen dan boven te komen ) gewoon buiten staan, waar ze alleen bij regen even weg gaan, verder in de wind en de zon. Groeien mooi sterk en laag op. Ik poot ze na het 2e of 3e volle grote blad. In de tuin krijgen ze de echte bladeren. Quote
karamanliali Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Waarom denk je dat er iets met je bonen is door mieren ?Bonen komen boven de grond zonder bladeren of tak.Die zijn nog onder de grond gevreten door de mieren.Daarom zaai ik ze nu eerst in potjes daarna op grond. Quote
Bit Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Denk je niet dat dat slakken zijn dan ? ( of muizen , vogels, whatever ). Mieren die bonenscheuten afknagen ? Quote
speets Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Denk je niet dat dat slakken zijn dan ? Denk ik ook ja.. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Danuta Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Hier worden ze niet opgegeten maar een soort (spekbonensoort die grote droge bonen geeft)wil absoluut niet lukken, voldoende bloemen etc maar geen enkele wordt bevrucht...ik heb op dezelfde stammen een andere soort meegroeien die nu ook begint te bloeien en daar zitten de eerste aanzetten van boontjes al aan...volgens mij houden de insecten hier niet van rode bonenbloemen Tikken tegen de trossen helpt ook net, geeft ook niet meer bevruchtingen. Voor de originele poster, misschien een infra rood cameraatje er op zetten die iedere 5 minuten een fotootje maakt? Doe ik hier als er vraat is in mijn schuur (staan al mijn diervoeders enzo), dan effe controleren wie wat doet, muizen en zevenslapers zijn geen probleem maar ratten wil ik niet in mijn schuur hebben. Dan trouwens met een bewegingssensor maar ik denk dat dat met slakken bvb niet werkt ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
karamanliali Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Denk je niet dat dat slakken zijn dan ? ( of muizen , vogels, whatever ). Mieren die bonenscheuten afknagen ?Maar, onder de grond zijn ze al gevreten, daarom denk ik dat mieren zijn. Quote
Lola Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Daarom denk ik bonenvlieg.http://databank.groenkennisnet.nl/bonenvlieg_snijboon.htm Quote
karamanliali Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Daarom denk ik bonenvlieg.http://databank.groenkennisnet.nl/bonenvlieg_snijboon.htmDat was mijn probleem juist nu weet ik het.Ik heb erg veel mieren in mijn tuin, daarom gaf ik ze de schuld Quote
speets Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Maar, onder de grond zijn ze al gevreten, daarom denk ik dat mieren zijn.Mijn komkommers waren ook onder de grond kapot gevreten. Zeker weten waren dat slakken O wacht, nu zie ik de plaatjes van de bonenvlieg. Rotbeesten! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Lola Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Ik spreek helaas ook uit ervaring. Vroeger zaaide ik bonen altijd voor zodat ik er geen last van had. Nu heb ik een nieuwe tuin en dacht laat ik het weer eens proberen. Voor de zekerheid ook maar wat voorgezaaid en ik ben blij dat ik het gedaan heb want ik had ook veel stokjes met twee halve boontjes . Sommige hebben alleen bladschade en groeien er wel door heen, maar de meest doen het niet. Volgend jaar dus alles maar weer voorzaaien. Quote
Itoero Geplaatst: 21 juli 2013 Geplaatst: 21 juli 2013 3/4 van de zaailingen was weggevreten.Ik heb dan slakkenkorrels gestrooid en er zijn er een paar hersteld.Ondertussen heb ik terug gezaaid in potjes, ze zijn nu zo'n 10 cm groot.Ik laat ze wat sterker worden en zet ze dan in volle grond. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
tuinliefhebber Geplaatst: 21 juli 2013 Geplaatst: 21 juli 2013 Dit jaar zie ik één voor één m'n snijbonenplanten geel worden en denk dat het niets meer gaat worden, omdat ik nergens anders plaats had staan ze weer op dezelfde plaats als vorig jaar, zou dus de oorzaak kunnen zijn vanwege te weinig voeding. Quote
Claudia69 Geplaatst: 21 juli 2013 Geplaatst: 21 juli 2013 3/4 van de zaailingen was weggevreten.Ik heb dan slakkenkorrels gestrooid en er zijn er een paar hersteld.Ondertussen heb ik terug gezaaid in potjes, ze zijn nu zo'n 10 cm groot.Ik laat ze wat sterker worden en zet ze dan in volle grond.Hier ook een miserabel bonenseizoen. De struikbonen: allemaal opgevreten door de slakken, een nieuwe, laatste poging staat klaar om in de grond te gaan, maar ik vrees dat dit loeihete weer die ook wel laat mislukken. De stokbonen (snijbonen): zijn van de rand van de moestuin afgevreten door de slakken, elke dag een nieuwe stok, maar sinds het nu toch zomert, gaat wat overblijft nu toch goed de hoogte in. Dat wordt dus misschien nog wel iets... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.