Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Ik zie geen recente berichten, maar misschien dat een van jullie dit toch nog leest.
@Goudsbloempje2  @Arja @MiekesMoestuin 
Hoe lang duurt het totdat je bloemen gaat zien en dat er kikkererwten komen?
Mijn plant ziet er heel anders uit.

17 februari begonnen in de Deno,  15 stuks later in 4 potjes gezet, afgehard, 8 maart buiten in bak gezet, de wortels zaten wel in elkaar. Dus die kon ik beter in aparte potjes voorzaaien.
Ik heb het veel te vroeg voorgezaaid, want je kunt ze beter ook pas half mei buiten zetten.
Ik denk dat ik er dus geen kikkererwten aan krijg? Dan kan ik het beter weghalen en er wat anders in zetten.
Bonen zal niet gaan, want dat hoort door dezelfde groep, of hebben jullie daar lak aan?
veel vragen, sorry.
Ik maak straks een foto, want het regent nu.

Geplaatst:

Ik heb ze niet gekweekt, dus geen ervaring mee. Ik ben wel vrij makkelijk in dingen uit dezelfde familie op dezelfde plek zetten. 

Waarom zou je ze nu wegdoen? Het is nu juist de tijd waarin ze goed zouden moeten gaan groeien. Hoe zien je planten er nu uit?

Geplaatst:

Omdat ik heb gelezen van diverse mensen dat het vaak niet lukt. Ook op Diana's moestuin staat het. Ik zag een melding van jou dat je zei dat je het jaar erna (2021 geloof ik) kikkererwten wou zaaien, vandaar dat ik jou had genoemd. @Arja 

Kikkererwten.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik lees overal dat de planten in juni/juli pas gaan bloeien. Daarna duurt het nog wel even voordat de peulen rijp zijn. Je leest hierboven ook dat andere leden pas tegen half/eind augustus gaan oogsten. Ik denk daarom dat jouw planten, mits ze heel zonnig staan continu, pas over een 3 maanden oogst opleveren. Misschien kun je hier iets mee om te beslissen of je het de moeite vindt om ze te laten staan.

Verder lees ik dat je ze vanaf half april al kunt uitplanten of ter plekke zaaien omdat ze enige vorst kunnen verdragen.

Tenslotte: ze worden volgens de zaadleverancier zo’n 20 tot 50 cm hoog. Die bamboestokken hoeven dus eigenlijk niet 😃.

Geplaatst:

Ik vind het wel aparte planten.

Ze lijken helemaal niet op erwten of bonen.

Geplaatst:

Daarom twijfel ik ook of er wat aangroeit.

Ik ga het gewoon proberen. Die stokken zijn wel handig als er wat wind staat. Ze kunnen elkaar ook vastgrijpen.

Geplaatst:
8 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Daarom twijfel ik ook of er wat aangroeit.

Jouw planten zien er precies zo uit als kikkererwtenplanten eruit moeten zien. Dat lees je hierboven ook, dat ze niet op erwten of bonen lijken. 

Wiki:

“De plant wordt 20–50 cm hoog en is klierachtig behaard. De bladeren zijn oneven geveerd met dertien tot zeventien elliptische of omgekeerd-eironde blaadjes, waarvan de rand aan de top gezaagd is.”

Geplaatst:

Verse kikkererwten zijn zooooo lekker! In Turkije koop je dat in bossen, ga je op een parkbankje of op je balkon zitten, geef je iedereen een bos en zit je de hele avond te kraken en te snekken. Supergezellig en mega lekker! Erna de lege bossen opruimen. Je planten zien er uit zoals het hoort hoor. Nog niet zo bossig maar komt wel.

3fc31e85d31c1e58303b55fa05a19640.png

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar gewoon met succes ceci neri variant van kikkererwten geteeld hoor. Kan prima dus in NL.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

@Mellie Jij zegt dat verse kikkererwten lekker zijn, maar die kook je toch wel eerst? Je kunt ze toch niet rauw eten?
Mijn plant ziet er nu zo uit. Wanneer kan ik exact gaan oogsten? Moeten alle bladeren dan geel worden? Of pas als je ze duidelijk gaat voelen?
Het is wel aardig gelukt van een kikkererwt uit de winkel.

Dit staat op internet: Kikkererwten hebben een groeiseizoen van ongeveer 100 dagen nodig voordat ze klaar zijn om te oogsten. Ze moeten worden geoogst wanneer de peulen bruin zijn maar nog niet zijn geopend. Dit duidt op rijpheid, en als ze te vroeg worden geoogst, zijn ze te groen, terwijl te laat oogsten kan resulteren in opengebarsten peulen en verlies van zaden.

20250708_122945.jpg

Geplaatst:

Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt:

5 hours ago, Petrasmoestuin said:

Ze moeten worden geoogst wanneer de peulen bruin zijn maar nog niet zijn geopend.

Geplaatst:
Op 30-5-2025 om 08:14, Mellie zei:

ga je op een parkbankje of op je balkon zitten, geef je iedereen een bos en zit je de hele avond te kraken en te snekken.

@Petrasmoestuin Als ik bovenstaand stukje van Mellie lees + de foto die er bij staat, dan denk ik toch echt dat ze groen, vers en ongekookt worden gegeten. Ik vermoed zoals het eten van rauwe doperwten rechtstreeks uit de groene peul. Maar misschien interpreteer ik het wel verkeerd 😊.

Enorm leuk dat je teelt zo goed gelukt is! Ik ga dat volgend seizoen ook eens proberen.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Ik begreep dat de peulen geel tot bruin moeten zijn en dat er dan 2 kikkererwten in zitten. Uiteraard ga ik er een rauw proeven, zou leuk zijn. Ik hou van verrassingen.
Ik had nog meer op mijn bucket list, weet niet of ik het doe, maar ik heb ook nog mungbonen hier, lijnzaad, sesamzaad e.d. waar je mooie bloemen van krijgt. Maar de lijst wordt te groot en ik ben vandaag zo blij met o.a. mijn eerste spitskolen die ik gekweekt heb, dus ja, dan dat weer meer natuurlijk volgend jaar.

Geplaatst:

Toch leuk @Petrasmoestuin , iets te wensen 😃. En dan laat je sommige dingen van dit jaar weer achterwege. Zo doe ik het in ieder geval. Ook niet zoveel plek als jij 😉. Ik ben benieuwd hoe de rauwe kikkererwt smaakt, laat je dat weten?

Geplaatst:

@@petrasmoestuin als je ze rauw wilt eten zoals ik bedoel, dan moet je je peulen niet bruin laten worden. Gewoon groen zoals verse doperwten.

Geplaatst:

Ja gewoon rauw! Dat kan. Niet kilo's van eten. Krijg je dunne ontlasting van. Verder kan t weinig kwaad hoor. Als ze zacht zijn, zijn ze lekker. Niet te zacht, niet te hard. @Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik denk dat het niet goed gaat. @EdelSpint en @Mellie Ik heb er een groene afgehaald en opengemaakt en zie wat erin zit, een super klein bobbeltje, terwijl het er 2 moeten zijn. Ik ben al vanaf 17 februari ermee bezig. Ik geloof niet dat het wat wordt. Sommige peulen zijn al geel en slap geworden. Ik maak straks nog een foto van de plant. Maar anders kan ik die bak ergens anders voor gebruiken.
Al mijn groentes gaan altijd langzaam, zoals koolrabi, witte kool, enz. en ik heb andere zaden klaar liggen.
Dus als jullie zeggen dat het niet meer lukt, dan maak ik de bak leeg.

Kikkererwt 1.jpg

Kikkererwt 2.jpg

Geplaatst:

Hmm…. Ik heb geen idee. Deze zien er nog heel fris en groen uit dus die zouden nog zeker groeien. Als de rest geel is, dan is de groei eruit en kun je je bak voor wat anders gebruiken, maar zo groen zou ik ze nog een kans geven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic