mom2chth Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Na al een tijdje hier rond te neuzen en veel info gevonden dacht ik laat ik mijzelf maar eens voorstellen Sommige v jullie heb ik al "gesproken".Ik ben Antoinnette(44) sinds 4 jaar woonachtig in Bretagne,Frankrijk. Daarvoor woonde ik 16 jaar in Quebec,Canada en daarvoor vaarde ik 3 jaar lang de wereld over werkende op cruiseschepen. En dat is allemaal begonnen met 2 jaar wonende in Washington DC, USA Ben dus al 25 jaar uit NL weg en het bevalt me prima al kom ik sinds ik in FR woon regelmatig ff over naar NL aangezien daar mijn hele fam zit.Ben weduwe geworden toen ik 36 was en bleef met 3 kindjes achter. Sindsdien een nieuwe liefde en 1 kindje erbij. Ze zijn nu bijna 16,12(jongens) en 10 en 2.5(meisjes) Hier in Fr eindelijk een moestuin begonnen. Had het 3 jaar geleden al geprobeerd en vd aardappels die ik geplant had hebben we er nooit 1 terug gevonden!!??? Heb er nooit niks v gesnapt, diep geschept,overal geschept en echt ze waren foetsie. Dus daarna had ik er ff genoeg van en is de moestuin dichtgegroeid. Dit jaar kwam ik dit forum tegen en had er weer helemaal zin in. Dus na veel werk de tuin gras vrij te kijgen is het begin daar. Ook gelijk zelf proberen voor te zaaien wat niet met alles goed ging. De tomaten en paprika plantjes wilden niet echt groot worden? Dus in de tuin zijn ze ook nu nog niet echt groot. 2 doen het erg goed maar die hebben we v school gekregen als kleine plantjes. De meloen is allemaal dood gegaan MAAR vd 8 gezaaide pompoenen heb ik er uiteindelijk 2 over die het erg goed doen in de tuin. Ook de komkommer gaat redelijk al zijn ook die erg klein, nu misschien 10 a 15 cm en heb er nog 5 over. Las veel later pas dat je ze beter kan kopen ivm enten?? Nog steeds geen idee wat dat is LOL Heb dus chinese kool, groene en gele bonen en ook sugar snaps waar je zo heerlijk mee kan indisch koken.(opgegroeid met de indische keuken) radijsjes die het voortreffelijk doen, wortel, rabarber tomaat, paprika(die niet willen groeien)sla, bleekselderij, ui, prei en zoete mais.Net boerenkool gezaaid maar nog niks te zien. Kan niet wachten op de mais die je hier niet in de winkel kan kopen(zaad ook niet) en in Quebec aten we dat altijd in de herfst, hele feestjes worden daarom heen georganiseerd Zal ff wat foto's erbij zetten, let niet op het onkruid naast het pad Oh ja nadat de prei en ui opkwam en ik de pompoenen al op hun plek had staan zag ik ineens allemaal plantjes overal te voorschijn komen!? Ik er 1 uit trekken en wat zit eraan?? Ja ja een aardappel!???? Nu rond de mais,prei en ui en pompoen heb ik dus ook overal aardappel planten staan. Ik wilde ze er niet uit halen en ga dus kijken of het wat wordt maar ik heb dus niet 1!!!!! aardappel geplant dus dat zijn de aardappelen v 3 jaar geleden????? De eerste geoogste radijsjes, ze zijn behoorlijk groot Mijn pompoenen , naast 2 aardappel planten Mijn heerlijke (hoop ik) mais voorin heb ik de boerenkool gezaaid. Hier de mais,prei en ui tenmidden vd aardappels die op komen duiken En hier voor nu de laatste foto met ook achter de moestuin nog 4000m2 tuin wat ik ooit zou kunnen gebruiken voor moestuin maar eerst dit maar eens onder de knie krijgen. Het terras hebben we in de paasvakantie gemaakt want de tuin en huis liggen pal op het zuiden en op deze manier kunnen we lekker uit de zon en wind vrij zitten aan de rechterkant is het half open en half een raam zodat je niet in een hokje zit. Ooit is de bedoeling dat in de moestuin een zwembad komt en de moestuin verhuist dan, dus het terras is er al We hebben ook helemaal achter in de tuin 100 bomen geplant die het goed doen. Ook framboos,bessen en aardbeien en wilde bramen. kiwi plant,3 perzikken bomen waarvan 1 zijn beste tijd heeft gehad. Maar dus zoveel perzikken dat je er niet tegen eten kan. wil nog graag een pruimenboom kopen. We hebben ook 3 kippen die het hele laatste jaar in de nu moestuin hebben gelopen en ook toen wij aan het omspitten waren liepen ze mee en misschien dat ik daarom nog niet veel ongedierte heb gezien?? Nu mogen ze er v mij niet in behalve wanneer ik onkruid ga wieden neem ik 1 kip mee die volgt mij dan en eet wat we tegen komen, pissebedden voornamelijk die ik onder de stenen tegen kom en ik heb een hekel aan die dingen, geen idee waar ze goed voor zijn?? Maar geen slak gezien nog of ander ongedierte, ik kijk wel,voornamelijk bij de sla en kool maar kan nis ontdekken en de bladeren vd sla zijn perfect, vd kolen zag ik 1 blad met wat scheurtjes erin,zal vd week eens een fotomaken maar ze groeien als kool Nou sorry voor het boekwerk maar nu hebben jullie een iets beter idee Quote
Bit Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Welkom ! Ziet er mooi uit hoor ( waar moet ik nou kijken voor dat onkruid ? ) Quote
marijke Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Mooi verhaal en leuke foto's...veel succes met je tuin.Je mais is al een stuk verder dan bij mij! Quote
Stan Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 welkom en een mooie oogst Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
thea Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Als je volgende jaar weer mais zaaid.Kan je beste een vierkant maken.Dan steunen ze elkaar en binnenin gaat het groter worden. Misschien een tip in Cean in het noorden is een grote bloemenpark en in de stad (noorden) ee hoge schoolspeciela oude rassen van groenten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
jootje Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Welkom! Ziet er oed uit allemaal. Mooie plek. Grappig...dat van die aardappels! Kun je eindeli piepers oogsten...3 jaar na dato? Quote
roosmarij Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Geweldig! Je woont daar maar wat mooi, met zoveel grond tot je beschikking, en plannen te over zie ik wel! leuk hè, dat dit forum zo inspirerend werkt?!welkom in ieder geval, Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
mom2chth Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 Bedankt voor de leuke welkoms,Thea: ik heb de mais idd in een vierkant staan, tenminste dat denk ik??Ik heb 4 rijen, N-Z geplant en precies in die hoek zodat ze de wind v die kant een beetje zouden tegen houden als ze groot zijn of bedoel je dat niet met vierkant?Maar ik heb niet alle rijen tegelijk geplant want ik dacht dan is alles tegelijk klaar ben dus begonnen met 2 rijen, die rij die je op de foto ziet en daarna met 2 rijen erachter. In de rijen is niet overal alles opgekomen en daar heb ik later nog weer nieuwe zaadjes geplant. Doe ik dat zo goed of juist niet? PS bedankt voor de tip zeker een keer richting Caen dus Bit: Enne dat onkruid is voornamelijk aan het pad waar de mais groeit en op de foto waar de boerenkool is gezaaid. Onkruid is daar heeeel hoog maar niet al te moeilijk weg te halen aangezien het niet heel diep geworteld zit Ik probeer er bovenop te blijven maar zaterdag 9 dagen naar NL dus hopelijk houden ze thuis mijn tuin een beetje bij ,kids en vriend maar ff goed toe spreken Jootje: ja maf hoor die aardappels 3 jaar later, wist niet dat dat mogelijk was en echt de tuin zat vol met onkruid en gras tot afgelopen maart en ik er in aan t werk ging. Maar vandaar dat ik ze maar laat groeien en kijken wat er gebeurd, alleen hoe weet ik wanneer ze geoogst moeten worden?? Marijke: ja heerlijk dit forum, wil nu ook aardbeien in die bato bakken gaan doen want die draad vind ik ook zo leuk om te volgen, al wel 5x door gelezen volgens mij Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Hej Antoinette..als jij de Antoinette van het blok beton en de voet bent dan kennen wij elkaar van een ander forum. Ik heb je nog wat gestuurd dit voorjaar, ik weet niet meer wat. In ieder geval bienvenue, leuk dat je je hier hebt aangemeld.Wat een verhaal van de aardappelen..bijzonder. In principe trek ik altijd aardappels die zijn blijven zitten van vorig jaar ( dat gebeurd soms met kleine aardappeltjes) eruit ivm aardappelziekte..maar aardappels die er al drie jaar zitten zouden van mij ook morgen blijven! Weet je nog welke soort( vroeg of laat, of geel of roodschillig?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mom2chth Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 hi hi, ja jet die antoinnette ben ik idd en mooi geen gevoel meer in een stuk v mijn been maar ja ook daar valt wel weer mee te leven. Heb je net nog ene berichtje op je weblog achter gelate, echt een schitterende broodoven. Je had me een boek op usb door gestuurd,weet je het weer Ik weet dat ze geel waren maar vraag me niet of het vroeg of laat was. Toen destijds een zak gele pootaardappelen gekocht. In het voorjaar volgens instructies geplant 10cm diep en toen kwamen er wel kleine plantjes naar boven maar die nooit aangeaard en toen in sept geloof ik ben ik er eens een paar gaan uit trekken maar ik kon geen aardappel vinden. Maar de plantjes waren toen lang zo groot niet als ze nu zijn.Vriend lief met de schep erbij en alles overhoop gehaald en niks gevonden. Dus ik dacht ok ik heb ze niet aangeaard dus er zal wel niks gegroeid zijn. Tja ik ben een echt leek wat dat betreft Maar baalde wel en dus 3 jaar lang onkruid en gras laten groeien en in febr,maart de hele tuin omgespit. Kippen zaten er wel al een jaar op en toen we gingen spitten zagen we zoveel wormen en het is echt hele vruchtbare grond. Moet ik erbij zeggen dat de opa v mijn vriend en die zijn zus hier naast elkaar woonden. (longère) en daar altijd een moestuin hadden tot opa's overlijden en zijn schoonzus zit in een bejaardenhuis(4 jaar geleden). Wij hebben de longère weer tot 1 omgebouwd.Maar ik ben wel benieuwd of iemand dit eerder heeft gehad. 3 jaar geleden aardappels planten en nu pas de aardappels Merci pour ton accueil Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Je had me een boek op usb door gestuurd,weet je het weer Tuurlijk, Gertrud Frank!! Ik heb een kwart van mijn moestuin dit jaar volgens haar ideeën..ik zal er van de week wel weer eens over schrijven op mijn blogupdate hier. Ik ben benieuwd naar het vervolg van je aardappelverhaal..ik blijf je dus volgen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mom2chth Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 oh leuk Jet, ik ben benieuwd hoe het er uit ziet. Ik ben erin aan t lezen maar zal wel volgend jaar worden voordat ik een idee heb aangezien dit mijn eerste jaar is. Hadden mijn opa en oma altijd een moestuin vroeger en vond het altijd heerlijk en ze hadden een hele grote klimframboos, oh leuke herinneringen Quote
aalterse-willy Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Welkom op dit forum. Voor een beginnelinge doet ge het niet zo slecht vind ik. (ben zelf ook maar een paar jaar bezig)Voor uw huishouden van zes personen zult ge de tuin wel goed kunnen gebruiken en de achterliggende grond ook.Maar alle planten die het niet zo goed gedaan hebben zijn bij veel mensen ziek geworden en of afgestorven, hier ook hoor, zelfs in de kas! En zoals Bit al zei, waar staat dat onkruid???? Niet denken dat er bij ons geen staat hoor.Veel geluk met uw groente en smakelijk eten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
thea Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Gatis en div ha groot zeer de moeite waard om het te bezoeken. http://www.caen.fr/DevDurable/Espacesverts/colline/ Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
mom2chth Geplaatst: 21 juni 2013 Auteur Geplaatst: 21 juni 2013 Bedankt Zonnetje en Aalterse- willy voor jullie welkom en aardige woorden Thea bedankt voor de link, ziet er idd erg goed uit, zeker een keer die kant op vd zomer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.