Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geen vijgen


Bertus

Aanbevolen berichten

Enkele jaren geleden is mijn vijgenstruik (tegen schuurtje) tot aan de grond doodgevroren. De vijg is vanuit de grond opnieuw uitgeslagen en het is alweer een stevige struik/boom maar ik heb ook al enkele jaren geen vruchtzetting meer.

Kan het zijn dat de nieuwe opslag vanuit de grond niet vruchtbaar is? Iemand ervaring?

Groet, Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die uitlopers zijn genetisch identiek, dus dat is het probleem niet.

 

Onze vijg (vrijstaand op een volkstuincomplex, onbekend ras) was een jaar of 10 geleden ook compleet afgevroren. Tot mijn vreugde liep hij echter in veelvoud weer uit en dat jaar droegen alle uitlopers vruchten. Emmers en emmers vol, heerlijk!

Daarna hebben we nooit meer zo'n goede oogst gehad.

 

Die tuin heb ik niet meer, maar wel nog een (zelfde) vijg achter het huis, tegen een westmuur. Die heeft minder last van vorst, maar dit jaar heeft hij zoveel last gehad van de lange winter dat alle vruchtbeginsels eraf gevallen zijn, op een stuk of 5 na

Nu hoop ik op een hete zomer, zodat we met veel geluk nog iets van een tweede oogst krijgen.

In het verleden heeft ook deze vijg wel goede oogsten gegeven, maar ik heb het idee dat het aan de zomers van de laatste 3 jaar ligt.

 

(en je moet natuurlijk niet snoeien in het voorjaar, want ze zetten vrucht op het nieuwe hout )

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn juist in de afgelopen weken van de 6 vruchtbeginsels er 5 afgevallen, die waren een beetje uitgedroogd en hingen los aan de boom. Waar komt dat nou van? want 6 vijgen is nog net leuk, één is wel een beetje tragisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik hierboven al schreef:

dit jaar heeft hij zoveel last gehad van de lange winter dat alle vruchtbeginsels eraf gevallen zijn.
Tenminste: daar gooi ik het op. Vijgen zijn eigenlijk niet zo geschikt voor dit klimaat, al kan de ene soort meer hebben dan de andere...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...