willemGN Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 (aangepast) Ik heb 3 kersenbomen staan Merton Premier, Regina en volgens mij Karina (laatste weet ik niet meer zeker.) Wat is nu het geval, het zijn inmiddels mooie struik kersenboompjes aan het worden en ze geven al 2 jaar vruchtvorming, maar daarna vallen ze af. Wat gaat er verkeerd? En wat zou ik anders kunne doen? 23 juni 2013 aangepast door Gast Quote [*]
spike Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 nieuwe soorten ruien heel erg ! misschien is meer en vaker water geven een oplossing Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Wanneer er een week na de bloei (bestuiving) een koude periode optreed dan laat de celontwikkeling in de jonge kers het afweten waardoor er later een flinke rui ontstaat.Vorig jaar, maar ook nu '2013' was dit het geval. Verder moet je rekening houden dat de kersenrassen welke je hebt elkaar een beetje kunnen bestuiven, ik weet dat bv.Stella een zelfbestuiver is, maar deze bloeit weer niet in dezelfde periode om Regina te bestuiven, dus dit gaat niet matchen.Slecht bemeste kersenbomen welke overvol hangen met kleine kersen laten sowieso het merendeel vallen, zaak is om gezonde bomen te kweken. Quote
willemGN Geplaatst: 22 juni 2013 Auteur Geplaatst: 22 juni 2013 Wat is een goed bemestingsplan? Bomen zien er verder prachtig uit post daar binnenkort een foto van. Quote [*]
Victorus Geplaatst: 25 juni 2013 Geplaatst: 25 juni 2013 Ik heb een bigareau die nu het tweede jaar ingegaan is. De meeste kersen die er al aankwamen zijn er ook afgevallen. Maar er is er eentje rijp geworden! Mijn vrouw en ik overlegden wie die zou gaan eten. Uiteindelijk besloen wij de kers in tweeen te snijden en deze onder het zingen van het volkslied op te eten. Helaas een vogel was ons voor. Shit happens! Quote
willemGN Geplaatst: 27 juni 2013 Auteur Geplaatst: 27 juni 2013 Ik heb een bigareau die nu het tweede jaar ingegaan is. De meeste kersen die er al aankwamen zijn er ook afgevallen. Maar er is er eentje rijp geworden! Mijn vrouw en ik overlegden wie die zou gaan eten. Uiteindelijk besloen wij de kers in tweeen te snijden en deze onder het zingen van het volkslied op te eten. Helaas een vogel was ons voor. Shit happens! Vreselijk! Wat ik mij dan afvraag was die vogel zo razendsnel of euhm...Nee laat ik dat maar niet vragen ... En zoals beloofd de foto van de kersenboompjes inmiddel 3 jaar oud. Kwam er overigen sachter dat ik met de iPad geen foto's kan plaatsen. Is dat een bekend probleem? Quote [*]
Frank Houweling Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Foto's plaatsen gaat met flash, ipad heeft geen flash support. Staat op het lijstje om te veranderen.. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
estherbes Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 Ik heb een bigareau die nu het tweede jaar ingegaan is. De meeste kersen die er al aankwamen zijn er ook afgevallen. Maar er is er eentje rijp geworden! Mijn vrouw en ik overlegden wie die zou gaan eten. Uiteindelijk besloen wij de kers in tweeen te snijden en deze onder het zingen van het volkslied op te eten. Helaas een vogel was ons voor. Shit happens! Vreselijk! Wat ik mij dan afvraag was die vogel zo razendsnel of euhm...Nee laat ik dat maar niet vragen ... En zoals beloofd de foto van de kersenboompjes inmiddel 3 jaar oud. Kwam er overigen sachter dat ik met de iPad geen foto's kan plaatsen. Is dat een bekend probleem? Ik heb hetzelfde probleem met mijn kers, staat nu 2 jaar in de tuin. Maar is je boom 3 jaar of staat hij 3 jaar in je tuin? Neem aan dat je hem uit een tuincentrum o.i.d. hebt waar hij ook een paar jaar groot is geworden? Quote
willemGN Geplaatst: 2 juli 2013 Auteur Geplaatst: 2 juli 2013 Ik heb hetzelfde probleem met mijn kers, staat nu 2 jaar in de tuin. Maar is je boom 3 jaar of staat hij 3 jaar in je tuin? Neem aan dat je hem uit een tuincentrum o.i.d. hebt waar hij ook een paar jaar groot is geworden? Boompjes staan 3 jaar, en zullen een jaar ouder zijn, onderstam misschien zelfs wel 2 - 3 jaar ouder. Quote [*]
Reginakers Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Beste Moestuinders, Hier mijn eerste berichtje Er staat bij mij in een ton een Regina kers op een laag stammetje (gekocht bij het tuincentrum), vorig jaar in de lente geplant, eind van het jaar gesnoeid, dit jaar zat er zeer veel bloesem aan. Ik heb de bloemen handmatig bestuifd. Er kwamen allemaal vruchtbeginselen uit, maar een voor leken ze te verschrompelen en werden ze geel/rood en heel klein, en vallen ze uit. (Zie fotoos) Ik ben benieuwd of dit hetzelfde probleem is dat eerder in deze thread beschreven is, en of iemand advies heeft voor mijn boompje! De oogst van dit jaar kan niet meer gered worden, maar misschien wel die van volgend jaar. Quote
mkleinman Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Ik heb hier precies hetzelfde. Ik heb jarenlang een kers gehad die stond in een pot. Elk jaar heel erg veel bloemen, veel vruchtbeginselen en uiteindelijk hou je 5 kersen over. Ik heb intussen de kers in de volle grond staan en de grond rijkelijk bemest en intussen staat er ook een tweede kers naast voor kruisbestuiving. Kersen lusten aardig wat water ben ik achter gekomen. Dit boompje staat dus intussen in de volle grond Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Persica († december 2016) Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Je hebt handmatig bestoven? Van welke soort (variëteit kers) heb je gebruikt gemaakt om je Regina mee te bestuiven? Het lijkt mij of er nauwelijks cq helemaal geen bestuiving heeft plaats gevonden. Dit jaar valt het mij op dat de vruchtbeginsels snel afvallen m.a. w er is veel 'rui' in de kersen. Quote
Thinkpad Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Zou het kunnen dat je boom (bomen) niet genoeg water en voeding krijgen,op de foto zie ik een wildernis van planten die allemaal water en meststoffen opnemen wat voor je boom bestemd is. Hier worden ook kersen en appelbomen in pot geteeld, hebben geen rui, worden wel dagelijks meerdere malen voorzien van water en voeding. Quote
Reginakers Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Bedankt voor alle reacties Je hebt handmatig bestoven? Ik dacht dat de Regina gedeeltelijk zelfbestuivend werkte, om het proces te faciliteren heb ik met de hand met een klein kwastje alle bloemetjes gekwast zodat het stuifmeel overgedragen werd tussen de verschillende bloemen. Ook stond er in de tuin van de buren een kers toen ik mijn kers kocht, dus daar had ik op gerekend voor de kruisbestuiving, maar die hebben ze inmiddels gekapt . Hier worden ook kersen en appelbomen in pot geteeld, hebben geen rui, worden wel dagelijks meerdere malen voorzien van water en voeding. Thinkpad, ik ben benieuwd, er wordt meerdere keren per dag water en voeding toegediend? Is de voeding dan opgelost in het water? Aan het begin van de lente was mijn eerste portie 'zelfgemaakte' (door wormpjes dus) compost klaar, en daar heb ik een laagje van toegevoegd aan de ton. Bemesting heb ik niet gedaan, misschien mist de plant essentiele stoffen uit de mest. Heeft iemand een goede ervaring met een bepaald bemestingschema? Er staan nu inderdaad een aantal kleine moestuinplantjes omheen (rode biet). Dat was ook niet helemaal mijn idee . En volgend jaar komt daar niets te staan! Ik heb intussen de kers in de volle grond staan en de grond rijkelijk bemest en intussen staat er ook een tweede kers naast voor kruisbestuiving. Ik ben benieuwd hoe je oogst dit jaar verloopt, en of de rui wat minder zal zijn! Waar ik een beetje bang voor ben is dat de hele boom nooit kersen zal geven (bijvoorbeeld omdat hij een ziekte heeft oid), dus het zou hoopvol zijn als jou kers dit seizoen wel kersen gaat geven! Dit jaar valt het mij op dat de vruchtbeginsels snel afvallen m.a. w er is veel 'rui' in de kersen. Zou het helpen om de vruchtbeginselen bijvoorbeeld te decimeren of zelfs te halveren, zodat de overgebleven 50 procent genoeg van alles krijgt, en niet je hele oogst verloren gaat? Quote
sluipwesp Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Hier hetzelfde, nu na 4 jaar geeft de Regina in de volle grond weer veel bloei maar uiteindelijk blijven er een 10tal kersen over. Ik denk dat het een bestuivings probleem is en ga er volgend jaar een Kordia naast planten. Quote
mkleinman Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Bedankt voor alle reacties Je hebt handmatig bestoven? Ik dacht dat de Regina gedeeltelijk zelfbestuivend werkte, om het proces te faciliteren heb ik met de hand met een klein kwastje alle bloemetjes gekwast zodat het stuifmeel overgedragen werd tussen de verschillende bloemen. Ook stond er in de tuin van de buren een kers toen ik mijn kers kocht, dus daar had ik op gerekend voor de kruisbestuiving, maar die hebben ze inmiddels gekapt . Ik heb intussen de kers in de volle grond staan en de grond rijkelijk bemest en intussen staat er ook een tweede kers naast voor kruisbestuiving. Ik ben benieuwd hoe je oogst dit jaar verloopt, en of de rui wat minder zal zijn! Waar ik een beetje bang voor ben is dat de hele boom nooit kersen zal geven (bijvoorbeeld omdat hij een ziekte heeft oid), dus het zou hoopvol zijn als jou kers dit seizoen wel kersen gaat geven! Zou het helpen om de vruchtbeginselen bijvoorbeeld te decimeren of zelfs te halveren, zodat de overgebleven 50 procent genoeg van alles krijgt, en niet je hele oogst verloren gaat? Dat wordt dan volgend jaar, althans ik hoop dat volgend jaar de tweede kers ook volop gaat bloeien. Met een kwastje alle bloemen bij langs gaan vind ik ook wel een interessante optie. Is een keer een uurtje werk in beide boompjes maar dan is de kans op vruchtzetting in elk geval weer een stuk groter. Misschien aankomend jaar datzelfde ook proberen met mijn perenboom. Kijken of ik een handje kan helpen. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Victor Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Regina is zeker geen zelfbestuiver,hij moet een goede bestuiver naast zich hebben om veel vruchten te krijgen. Een goede bestuiver moet compatibel en een vergelijke bloeiperiode hebben. De beste bestuivers voor Regina zijn Karina , Sylvia Fertard en Rubin. Alle andere zijn geen goede bestuivers. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.