Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bonjour


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Dag,

 

vanuit Frankrijk heb ik me aangemeld op het moestuinforum voornamelijk omdat ik nooit genoeg tips, adviezen, steun en natuurlijk ook complimentjes kan krijgen wanneer je met je vingers in de aarde wroet.

 

Na veel omzwervingen (en veel tuinen) ben ik uiteindelijk in het noordoosten van Frankrijk terecht gekomen. De tuin achter het huis (circa 500 m2) ligt prachtig op het zuiden maar heeft de laatste 20 jaar geen tuinman gezien. Ik ga proberen er iets fatsoenlijks van te maken. Het deel dicht bij het huis zal 'de siertuin' worden en die gaat dan over in de 'moestuin'. Een bescheiden moestuin weliswaar want ik vind het leuker om erin te werken dan dat ik de moestuin heb voor de opbrengst. En ik moet het in mijn eentje wel bij kunnen houden!

 

De eerste foto geeft ongeveer weer hoe de 500m2 eruit zag, de tweede foto is het deel van de tuin waar inmiddels de boompjes gerooid zijn en de moestuin vorm krijgt.

 

 

En nu moet ik weer aan het werk!

 

Veuvecouderc

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle vriendelijke woorden.

Ja we hebben al veel werk verzet maar er is nog zeker heel veel werk te doen. De tweede foto is alleen van het moestuin gedeelte, rechts daarvan (niet op de foto) is de jungle er nog steeds! Maar zoals de fransen zeggen we doen het 'petit a petit'.

 

In de moestuin ga ik alleen groente kweken die ik leuk vind. Leuk om te kweken en/of leuk om te zien. Ik heb al vele moestuinen gehad en ik ben bijvoorbeeld wel een beetje klaar met kool. Sowieso eet ik het nauwelijks en het kost mij altijd zoveel tijd om die kolen vrij te houden van rupsen. Daar is de lol voor mij wel af. Ook wel jammer want ik vind spruitjes echt heel erg lekker en bovendien vind ik dat een hele geinige plant in de tuin. Misschien zet ik wel een spruitjesplant in de siertuin!

 

Wat ik wel ga kweken (dit jaar) in de moestuin zijn aubergines en courgettes, erwten en peultjes, schorseneren, wortelen en venkel, prei en warmoes. Sla ook maar dat ga ik in kistjes en teilen doen. Ook de strijd tegen de slakken is niet mijn favouriete bezigheid in de tuin. Als een soort experiment ga ik ze dus in wijnkistjes en oude teilen kweken. Eens kijken of ik daarmee meer controle over het ongedierte kan houden.

 

Omdat de tuin echt helemaal beschut en op het zuiden ligt heb ik op veel andere plaatsen ook perkjes en ruimte om groente en fruit te kweken. Zo komen de tomaten en de augurken tegen de zuidgevel van het bakkershuisje. De pompoenen of meloenen komen in een border en frambozen en bessen staan langs de rand van de tuin. Op een plekje - bij de regenton - is wat meer schaduw en daar zet ik de rabarber. Ik sluit niet uit dat ik aubergines en erwten ook gewoon tussen mijn borderplanten zet gewoon omdat ik het zulke mooie planten vind.

 

Ik zal op een andere plek op het forum de tuin en mijn plannen nog eens beschrijven en daar wat meer foto's bij doen.

 

Omdat mijn moestuin en siertuin straks naadloos op elkaar aansluiten wil ik niet dat de moestuin er zo formeel en strak uitziet. Vandaar dat ik een andere vorm voor mijn bedden heb gekozen. Maar goed, ook daarover elders meer. Eerst weer even wat werken!

 

Veuvecouderc

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum Alain Delon

Of moet ik dat niet uit je ondertekening opmaken.

Een perceel om te watertanden en daar kun je natuurlijk figuurlijk ook je tanden inzetten.

Veel succes met je tuin en leesplezier op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum Alain Delon

Of moet ik dat niet uit je ondertekening opmaken.

Een perceel om te watertanden en daar kun je natuurlijk figuurlijk ook je tanden inzetten.

Veel succes met je tuin en leesplezier op het forum.

Wat ben je scherp Jos, maar dan heeft hij wel heel goed Nederlands leren schrijven, is het eerder zijn vrouw, die is Nederlandse.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo scherp is het nu ook weer niet Koert ik wist dat Veuve Couderc een film was en heb even gegoogeld. Kwam daar Alain Delon en Simone Signoret als hoofdspelers tegen.

Het was gewoon een referentie naar die film die natuurlijk bewust door ons forumlid is gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was gewoon een referentie naar die film die natuurlijk bewust door ons forumlid is gekozen.

 

Bijna goed Jos, mijn naam is officieel de titel van een boek(je) van simenon (die ook vele maigrets heeft geschreven). En van dat boekje is een film gemaakt. Ik heb de naam gekozen niet omdat ik weduwe ben - integendeel - maar omdat dit boekje het eerste boekje was dat ik volledig in het Frans heb gelezen, al deed ik er best een tijd over

 

En Thomas, mocht je je droom waar willen maken misschien is nu een goede tijd. De franse staat gooit bijna 2000 staatspanden in de verkoop om de staatsschuld enigszins te verkleinen (http://www.budget.gouv.fr/cessions/province.htm). Varierend van boswachtershuisje zonder water en elektra (wel lekker bio en back to basics) tot kastelen en landgoederen. Mocht je nog tips willen waar je op zou moeten letten laat het dan maar weten. Voor wij dit huisje kochten hebben we er eerst 60 bekeken en afgewezen.

 

Heren en dames, nogmaals dank voor het welkom en ik zie jullie graag in andere draadjes weer!

 

Veuvecouderc

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ik wil ik wil óók Het is alleen lastig als je nog kids hebt waarvoor je moet zorgen en die geen woord Frans kunnen

 

Maar tips.... laat maar komen!

De meeste (jonge) kids hebben dat verbazend snel onder de knie hoor, die van jouw zijn echter al pubers toch? (dan ligt het een beetje anders)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ik wil ik wil óók Het is alleen lastig als je nog kids hebt waarvoor je moet zorgen en die geen woord Frans kunnen

 

Maar tips.... laat maar komen!

De meeste (jonge) kids hebben dat verbazend snel onder de knie hoor, die van jouw zijn echter al pubers toch? (dan ligt het een beetje anders)

 

Grr.....

 

 

Frans hebben sommige wel snel onder de knie... maarja, Duits blijft makkelijker

En bij mij heb ik DOOR SCHOOL 1,5jaar achterstand op frans gekregen.. Rampen vak voor mij geweest dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Thomas, tja ik heb jouw voorstelpraatje niet gelezen dus ik ging er meteen vanuit dat je iets ouder was. Maar niet getreurd, die uitverkoop van de Franse staat kun je toch ook je ouders onder de neus wrijven. Argumenten genoeg voor hen om iets in frankrijk te kopen: mooie investering voor later, nooit meer geld uitgeven om vakantieverblijven te huren, goed voor je internationale contacten enz enz En als klap op de vuurpijl, 9 van de 10 keer een serieuze tuin waar jij je helemaal te buiten kan gaan.

 

Affijn, ik ga weer eens wat tikken in mijn moestuinseizoen!

 

Groeten,

veuvecouderc

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...