Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Bevalt het?

Hoe lang moet je ze ongeveer koken?

Mijn tuin staat vol met zaailingen, dus die gaan tzt de pan in

Voor wie belangstelling heeft: HIER staat een recept.

Tag: Teunisbloem

Edited by Guest

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Posted

Dát had ik eerder moeten weten... helaas de Teunis verwijdert uit de tuin...

Maar leuk dat ie te eten is, goed nieuws.

Posted

Ik had ze vorig jaar willen oogsten, maar toen waren ze nog erg klein. En in het voorjaar kwam er snel een bloemstengel en toen was ik dus te laat, helaas. Ben nog steeds erg benieuwd of het echt naar ham smaakt.

Posted

Hee Speets, tja wat Pet schrijft, als ie bloeit ben je te laat? Want dat wordt in jouw artikel niet aangegeven, of je de wortel van de eenjarig rozet neemt, zoals bij de haverwortel en ook bij de gewone wortel? Dat zal dan wel, want bij andere wortels gaat dat ook zo, en is de malsheid verdwenen in het tweede jaar. Mijn tuin staat er vol mee, ook hier en daar tussen de kruiden. Ik zal eens kijken of ik een worteltje kan vinden die groot genoeg is om op te smikkelen.

(Hier weten de Fransen van niets trouwens..eetbaar?Daar hebben ze nog nooit van gehoord)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Posted
Hier weten de Fransen van niets trouwens..eetbaar? Daar hebben ze nog nooit van gehoord

Eigenaardig is dat

In het artikel staat onder andere:

"Jambon Vegetal - plantaardige ham.

In Frankrijk wordt de wortel van de Teunisbloem als een delicatesse gezien. Ze noemden het zelfs Jambon Vegetal, of te wel plantaardige ham. De wortels smaken namelijk naar ham en zijn ook nog eens lichtrose tot rood van kleur. Voor mensen die wel graag vegetarisch willen eten, maar de smaak van vlees ontberen dus een heel goed alternatief."

Vreemd dat de Fransen zelf nergens van weten én dat er niet meer reactie op dit draadje komt.

Dan zal het wel tegenvallen met die delicatessekwalificatie.

Toch gaan we het proberen in het najaar, als de wortels wat groter zijn. Wel oppassen, want soms bloeien ze al in het eerste jaar en ik denk idd dat ze dan wat taai zijn. Meer 'stoofvlees' dan 'ham'

Ik ben heel benieuwd...

P.S. Sandrina: helemaal mee eens! Lekker 's avonds met een glaasje wijn in de tuin naar het openklappen van de bloemen kijken...

Maar ze zaaien geweldig uit, dus als ze dan tóch eetbaar zijn gaan er een paar in de pan

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Posted

Inderdaad met dat laatste ben ik het helemaal eens..en kijken en eten, beide kan.

Tja weet je over die Fransen: Frankrijk is behoorlijk groot, en het kan zomaar dat ze in het zuiden of het midden deze wortels wel eten. Hier in de Lorraine in ieder geval niet. Ze groeien hier ook minder in het wild dan verderop in Fr..dat zal er zeker mee te maken hebben.

Posted

Voor mij heeft de Teunisbloem een emotionele waarde; Mijn grootvader Kees Dekker. vader van mijn moeder, werd geboren op 28 juni. Op dagen met die datum zie ik altijd de eerste Teunisbloemen in bloei staan. Hij was verrukt van die bloem, omdat zij bloeiden op zijn verjaardag. Hij zou j.l 28 juni 120 jaar zijn geworden. Hij was van 1893. Ik denk nog altijd aan hem ook al werd hij maar 80. Als ik een Teunisbloem zie dan denk ik aan hem.

Posted

Ik heb eens wat rondgegoogled:

Op een Franse Wikipagina staat dat de wortels naar noten smaken!

In Duitsland heet de plant in de volksmond „Schinkenwurz“.

Het wordt ook als varkensvoer gebruikt (maar dat wist je vast al wel, Jorieke)

En op een leuk Duits forum staat dat er bijna geen smaak aan zit.

Al met al denk ik dat iedereen op de diverse sites elkaar maar na praat, zoals zo vaak, en dat Jorieke gelijk heeft dat het gewoon een vrij smakeloos worteltje is.

Maar wel heel gezond, dus hij gaat tzt wel de pan in

• 2 months later...
Posted

Ik heb een handje teunisbloemwortels schoongemaakt, en die zitten nu in de pan..naar het recept van de link van speets.

Ik ben benieuwd.

• 3 weeks later...