HansK Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Ik heb een Uchi Kuri pompoenplant. Er komen al verschillende pompoenen aan, maar is het verstandig om alle vruchten te laten zitten? Of kan ik beter 2-3 laten zitten en de rest wegknippen? Het is de eerste keer dat ik pompoenen kweek en ik vroeg me gewoon af of de pompoenen mooier (lees: groter) worden als je er maar een paar laat zitten. "Krenten" dus... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vladivosko Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem.Bijkomend: mag je een pompoenplant snoeien? Want ik begin nu wel echt in plaatsgebrek te komen. Ik wist wel dat die fel woekert, maar natuurlijk net naar de foute kant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 De pompoen is een plant die erg gevoelig is voor nachtvorst, dus zeker niet te vroeg uit planten. Normaal gezien kan je vanaf half mei zonder risico buiten planten. Hou er ook rekening mee dat de plant veel ruimte nodig heeft. De pompoen groeit het beste in een zonnige omgeving omdat hij wel van warmte houdt. Om die redenen is het uitplanten op een composthoop zeker geen slecht idee, de warmte die vrijkomt bij het composteren is een weldaad voor de pompoen. Voor het beste resultaat top je de plant van zodra hij ongeveeer een halve meter groot is, zodat hij zijscheuten kan vormen. Houdt 2 tot 3 zijscheuten aan. Wanneer de plant een aantal vruchten heeft aangelegd dan kan je beter de steeds opkomende zijscheuten weg halen zodat alle energie van de plant naar de vruchten kan gaan. Pompoenen hebben veel water nodig, probeer dus de grond vochtig te houden maar ook weer niet te nat. Bij zeer warme dagen is het raadzaam om zelfs tot tweemaal per dag water te geven, de grote bladeren verdampen immers enorm veel. http://www.allegrow.be/nl/pompoen-311.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTman Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Dit probleem heb ik inderdaad ook. Nu is mijn probleem dat ik al vier uitlopers heb, kan ik die alle vier laten zitten? Het lijkt me niet goed voor de plant om één van de vier grote uitlopers er af te halen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted July 10, 2013 Share Posted July 10, 2013 Denk niet dat het weinig kwaad kan als je een uitloper afsnijdt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Hoeveel pompoenen wil je hebben is de vraag ?Hoe groot worden ze normaal gesproken?Hoe groot wil je ze hebben?Heeft de pompoen plant genoeg ruimte? Ik ken het soort niet maar volgens mij kun je altijd wel een stuk of 5 pompoenen aan een plant hebben. Als je meer planten hebt kun je het uit proberen kunt ook na drie stuks de volgende verwijderen en bv 3 weken later de volgende weer laten groeien. Er voor zorgen dat hij genoeg water heeft en voeding Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 5 Pompoenen aan een plant? Ik had vorig jaar een stuk of 10 pompoenen per plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Je hoeft de plant echt niet te snoeien. Een pompoenplant zal niet snel teveel pompoenen aanmaken die allemaal klein blijven. Als ie er genoeg heeft, dan stoot ie een aantal kleinere vruchtbeginsels af. Hij blijft overigens wel bloeien. 5 per plant kan makkelijk, maar het zou me niks verbazen als dat er meer worden. Het hangt heel erg van ras, grond en weer af. Van mijn twee Uchi Kuri's haalde ik vorig jaar toch zeker 15 goede pompoenen, van flink groot (voetbal-) tot tennisbalformaat . De planten werden ook een meter of 6 lang. Een plant is gemakkelijk in goede banen te leiden door de ranken gewoon te verplaatsen. Doe dat vooral als ze nog niet teveel geworteld zijn, en leg ze iedere week in de richting waar je ze wilt hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Als ik hier even aan mag haken: Mijn pompoen (blue hubbard) is met 1 uitloper in een enorm tempo het klimsysteem van mijn kapucijners in gegroeid. Vond ik op zich prima, maar nu is-ie in z'n top een vrucht aan het maken. Is zo'n plant sterk genoeg om die vrucht te laten bungelen aan z'n uitlopen, of blijft-ie toch maar beter op de grond? Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Bedankt allemaal! Ik laat ze gewoon hun gang gaan. Ik leid ze gewoon naar de goede plek, verzorg ze goed en dan geven ze er vast een paar mooie pompoenen voor terug @ Elizabeth: Ik heb hier op het forum wel bouwsels gezien, die de pompoenen ondersteunen en netjes die de pompoenen ondersteunen. Wellicht kan je het ergens op het forum vinden (of weet iemand anders het te vinden). Je kunt natuurlijk ook zelf iets fabriceren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Ik heb mijn pompoenen vorig jaar in een piramide laten groeien (4 stokken die in het midden bij elkaar gebonden waren, en dan horizontale draadjes ertussen). De pompoenen die los van de grond hingen hebben dat prima gedaan, de plant maakte zichzelf echt wel stevig genoeg om dat te kunnen dragen (was ook Uchi Kuri of hoe schrijf je dat...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts