Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Bij verschillende topics heb ik dit al aangekaart..o.a. bij de kiwibesvragen.

Omdat het probleem toch verspreid over mijn tuin voorkomt wil ik wat foto`s laten zien van de verschillende planten die geel blad hebben..en eens kijken of ik zo -samen met jullie- tot een eenduidig oordeel kan komen ( zonder dat iemand zegt dat ik beter mijn grond kan laten testen..dat weet ik wel).

Eerst de drie foto`s van de kiwibessen..het mannetje ( Weima geloof ik oid) en de laatste foto van het vrouwtje, die heeft geen geel blad

img247389641373457370.JPGimg247243911373457358.JPGimg247135131373457348.JPG

Dan de Aronia/appelbes..drie foto`s, takken met groen maar ook met geel blad

img247098241373457338.JPGimg246912241373457325.JPGimg246873171373457315.JPG

Volgende twee foto`s: tayberry

img247463441373457380.JPGimg247664081373457391.JPG

Dan de zwarte framboos..gele tak is van dit jaar..de nieuwe takken voor volgend jaar zijn nog groen.

img247726461373457403.JPG

Zomereik, is dit een normale kleur?

img247889331373457413.JPGimg247935911373457430.JPG

Als laatste: de frambozen en druiven: hebben dezelfde aantasting..ik heb er geen foto`s van gemaakt, maar je kunt je indenken hoe ze eruit zien.

Het lijkt erop dat het niet meteen, maar wel vrij snel in het late voorjaar optreed..dit vergelingsverschijnsel...en vooral bij het fruit.

Graag jullie opmerkingen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als ik een gooi mag doen? iets Té gulzig met kalk gestrooid misschien, of champignonmest ? (bevat veel kalk)

Ik hou het op ijzergebrek (Fe) ik gebruik het zelf als chelaatvorm geeft snel een mooi groene kleur aan het blad.

Wanneer er een overschot van kalk in je grond zit, wordt ijzer geblokkeerd, en kunnen geen ijzer meer opnemen, je planten hebben dan last van een soort 'bloedarmoede' oftewel in dit geval bladgroenarmoede

humi29161373460227.jpg

Geplaatst:

Het kan ook nog een magnesium te kort zijn daar de bladeren wel geel worden en de nerven niet. Dit duid vaak op magnesium te kort. Heb je deze struiken toevallig ook met brandnetelgier bemest ? Ik weet uit een ander draadje dat je dat gebruikt ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Nope, op beide vragen. Geen kalk gestrooid, want het is hier megakalkrijk. Ook de struiken niet met brandnetelgier bemest. Bij het kiwidraadje hebben we het al over het kiwiblad gehad..conclusie was toen misschien beide (magnesium en ijzergebrek) Sindsdien ( nog maar een weekie geleden is dat) kieseriet gebruikt..misschien werkt dat niet snel. Zie geen verschil. Wel ijzerspul gekocht hier ( klein pakkie 16 euro ) maar nog niet gebruikt...

Geplaatst:

Tja. Wat ik herken Appelvrouw, zijn eigenlijk ál de getoonde verkleuringen op de eik na.

Zelfde grondsoort als in mijn tuin in N-Fr. Alles ging 1e jaar ook die kant op, wat ik ook pootte aan plantgoed uit nederland of ook van daar. Vooral het fruit en het meest het kleinfruit ( frambozen, maar ook bessen ). : Hoog kalkgehalte in de tuin. ( ik zat op ph 7,5 sommige stukken daarboven zelfs )

Ik strooide toen magnesium ( kieseriet ) en het hielp. 2e jaar dan , in vroege voorjaar.

Er zijn wel planten die zich aanpassen na verloop van een aantal jaren trouwens. De Framboos is zelfs op mergel gaan wandelen, en de oogst was lekker. De blauwe regen ( had er héél erg last van heeft het zonder corrigerende giften na een aantal jaren gered, is niet geel meer, laat niet meer vroeg zijn blad vallen, niets aan gedaan ( ik vond dat ie het maar moest kunnen ) en is inmiddels een gezonde goedbloeiende grotert

Die Aronia. Is dat geen ding wat eerder wat zuurdere grond wil ?

Geplaatst:

Appelvrouw, dat lijkt op wat er bij mij en bij de buren te zien is, gele bladeren,

Bladeren met gele of witte vlekken en dan nog krullende bladeren van de perzik erbij.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Zelfde grondsoort als in mijn tuin in N-Fr. Alles ging 1e jaar ook die kant op, wat ik ook pootte aan plantgoed uit nederland of ook van daar. Vooral het fruit en het meest het kleinfruit ( frambozen, maar ook bessen ). : Hoog kalkgehalte in de tuin. ( ik zat op ph 7,5 sommige stukken daarboven zelfs )

Ondanks een hoge pH waarde van 7+ volgen nog steeds elk jaar heel veel tuinders het advies om kalkkorrels te strooien,..waarom? gewoon omdat het al 100 jaar zo in de tuinboekjes staat. Of omdat het bij de Gamma in de aanbieding is. Net zelfs in een ander topic weer een fabeltje gelezen dat je bacterievuur kunt helpen bestrijden door goed te bekalken ,...ach ja, het zal wel..maar niet wanneer je bodem al verzadigd is met kalk. Dat vergeet men gewoon erbij te vertellen.

Geplaatst:
  • Auteur

Tja, ik weet niet veel van meststoffen en mineralen, maar kalk heb ik hier nooit toegevoegd..vroeger wel as bij de aardappels, maar dat doe ik ook al niet meer.

Zo te horen kan een volgende gift kieseriet geen kwaad? Dat dure ijzerspul zal ik zo gauw mogelijk gebruiken..is dat spul van jou ook zo duur Persica? Kan je dat ook toevoegen ( het ijzer) als je nog vruchten moet plukken van de fruitstruiken? Bij de Aronia strooi ik wel turf, maar dit jaar is hij er slechter aan toe ( vorig jaar teruggesnoeid...)

Geplaatst:

Ja je kunt nu Kieseriet strooien, niet pal aan de stam maar op de druplijn, daar zitten de fijne haarwortels die de voedingstoffen opnemen. Te veel magnesium kan weer de opname van Kalium blokkeren dus let op de dosering

Ik gebruik het ijzer in chelaatvorm, het is idd prijzig. Het spul is oplosbaar in water, hiermee aangieten, maar wel goed de gebruiksaanwijzing lezen, want té veel ijzer in een keer kan de wortels verbranden, met ruim regenwater inspoelen. Vruchten kun je rustig plukken en eten.

Turfmolm is een prima product om je kalkgrond wat zachter te maken, net zoals regenwater.

Geplaatst:
  • Auteur

Mooi, ga ik even wachten totdat het weer gaat regenen..we zitten nu in een behoorlijk warme periode. Mag ik nog even vragen waar je dat chelaat koopt, en wat je er ongeveer voor betaald? Om even de prijzen met hier te vergelijken...

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Zowel kieseriet als ijzer gestrooid en gegoten. Wondermiddelen hoor, de ( meeste) planten worden er een stuk beter van. Bij de eik werkt het niet ( zo snel) bij het meeste fruit wel. Hier een foto van de kiwibes en een van de Aronia.

Zoek de verschillen met de eerdere foto`s!!

img282461971375304390.JPGimg282663021375304402.JPG

Geplaatst:

Kijk Appelvrouw, dat staat er weer mooi bij zo. Mooi groenblad i.p.v. herfstkleuren.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 5 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Om problemen zoals vorig jaar met het gele blad te voorkomen dacht ik al vroeg kieseriet te strooien zoals Bit adviseert. Maat wat is vroeg? Is dat februari, maart of april?

En ook wat ijzer toevoegen..ik heb dezelfde vraag daarover....

Geplaatst:

februari maart. Zoiets. Kan wel zo vroeg. Heeft het goed de tijd om op te lossen en in de bodem te trekken. In maart april hebben de planten het dan ter beschikking zodra er weer groei in komt.

Van ijzer weet ik niets. Nog nooit gestrooid ( wist eerlijk gezegd niet eens dat dat ook te koop was )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.