Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een courgetteplant, maar ben een weekendje weg, en zag dat er al bloemknoppen op zaten (vrouwelijke en mannelijke).

dus wat ik nu wil weten is dat als die bloemen uitkomen ik ze als ik terug kom nog wel kan bestuiven.

P.S. De plant staat buiten en misschien worden ze bestoven door hommels.

en ik zou het erg jammer vinden als ik alles voor niets heb gedaan.

Geplaatst:

Volgens mij heb je maar een paar uur de tijd na het openen van een vrouwelijke bloem om deze te bestuiven. Dus ik ben bang dat je het echt over zal moeten laten aan insecten om te bestuiven.

Ik hol momenteel iedere ochtend met een penseel naar buiten om te kijken of er een vrouwelijke bloem open is want bij mij ging het dus niet goed met hommels o.i.d. Het probleem waar ik nu op stuit is dat er lang niet altijd gelijktijdig een mannelijke bloem open is. Ik heb al een paar keer een knop voorzichtig open gemaakt om stuifmeel te pikken in de hoop dat dat lukt.

Geplaatst:
Het is wel belangrijk dat je twee planten hebt natuurlijk.

Verder is bestuiven echt compleet onnodig.

Ik heb 5 planten staan en heb de eerste 8 courgettes weg kunnen gooien omdat ze niet bestoven waren. Ondanks volop bloei van mannelijke en vrouwelijke bloemen. Ik heb deze zomer slechts een paar keer een hommel gezien en die heb ik vandaag waarschijnlijk dood gevonden en deze had bovendien meer meer aandacht voor de bloemetjes van de tuinbonen.

Bijen heb ik helemaal nog niet gezien. Vorig jaar waren er volop allerlei insecten (bijen, hommels, lieveheersbeestjes, libelles en vlinders in allerlei soorten, maar dit jaar heel af en toe één dus ik weet niet wat hier aan de hand is, misschien toch het koude voorjaar.

Maar vandaar dat ik dus met de courgettes maar het heft in eigen handen ben gaan nemen, en sindsdien al enkele courgettes kunnen oogsten en rotten ze niet meer weg.

Geplaatst:

Waarom twee planten?

Als er weinig hommels in de buurt zijn, zou ik zelf bestuiven.

Ik ben er te lui voor en er zijn al verschillende courgettes onbevrucht gebleven en afgestorven.

Er komen meer en meer hommels in de tuin...en dus ook meer groeiende courgettes.

Ook de meloenen worden nu dagelijks bezocht door hommels (in serre)

Ik heb ook nog geen bijen gezien dit jaar.

Vandaag heb ik wel een citroenvlinder gezien in de serre.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ook hier de eerste 5 of zo vruchten afgestorven, nu sinds een week iedere dag wel 1 (soms 2) courgette kunnen oogsten! Niks aan gedaan verder, de natuur haar werk laten doen.

Geplaatst:

Hier maar 1 plant en elke 2 a 3 dagen een prachtige courgette hoor. Maar ik heb al wel veel hommels gezien, en franse wespen, maar ik weet niet of die laatste ook helpen.

elizabet.nl

Geplaatst:

Mal zeg, hoe dat verschilt. Jij zit notabene maar een kilometer of 15 verderop. Lastiger ras misschien? Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik over de smaak van mijn courgettes dan weer niet wild-enthousiast ben..

elizabet.nl

Geplaatst:

2 Planten is niet nodig hoor, elke plant maakt zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen! De mijne tenminste wel.

Wel is het zo dat de plant begint met het maken van mannelijke bloemen en dat pas na enige tijd de eerste vrouwelijke bloemen verschijnen.

Hier heb ik niks zelf hoeven bevruchten (vorig jaar dan, nu moeten de meeste bloemen nog komen); de bijtjes en hommels doen dat fijn voor me!

Geplaatst:

Wij hadden vorig jaar ook veel problemen met de bestuiving. Dit jaar veel goudsbloemen, oost indische kers en lavendel in de buurt gezet in de hoop dat ze toch even bij de courgettes langs komen. Zelf zat ik zo te denken of je de mannen bloemen ook een paar dagen zou kunnen bewaren om ze later te gebruiken voor de bestuiving? Vorig jaar waren de planten namelijk erg eigenwijs en gaven soms alleen vrouwtjes en soms alleen mannetjes...

Geplaatst:

Vanmorgen moest ik effies naar mijn vrijwilligersprojectje en daar zag ik mannelijke bloemen aan de courgette hangen, ik heb er 3 meegenomen en 2 in de koelkast gelegd in een zakje. De derde heb ik gebruikt om de vrouwelijke bloem mee te bestuiven die net weer dicht ging na vanmorgen open te hebben gestaan, hopen dat ik op tijd was !!

Geplaatst:

O, bij ons lijkt het allemaal vanzelf te gaan in het Groen Hart.

Totaal iets van 8 planten, zowel groene als gele vruchten.

Er is echter 1 exemplaar dat dichter bebladerd is als de andere, veel bloemen maar tot nu toe weinig vruchtzetting.

Zou enig uitdunnen helpen of is het beter ook hier de natuur gewoon zijn of haar gang te laten gaan?

Vorig jaar hadden we de meeste courgettes aan een plant die voor de vruchtzetting vrijwel onthoofd was bij het schoffelen.

Het kan verkeren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...