Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alle schillen op de composthoop?


els

Aanbevolen berichten

O, ja schil van aardappel uit eigen tuin gooi ik ook op de hoop. Alleen eierschillen niet, die verteren zo rot, en ik heb kalk zat in de tuin

Ik gooi er ook keukenpapier bij...en pulp van sapmaken en zo, ondanks dat het gekookt is. Als de hoop te nat wordt gaat er droog materiaal bij zoals blad of gedroogd gras..stro.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik, gooi alles er op behalve dikker hout en coniferensnoei, vooral omdat dit erg lang duurt.

verder gaan alle etensresten er op, en de kippen zoeken er dan wel weer uit wat ze lekker vinden, en de rest composteert samen met stro uit de hondenhokken, honden stront, zaagsel, houtkrullen grasmaaisel, en kippen mest

veren en haren ed worden opgegeten door spekkevers en tapijtkevers en aanverwanten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bij mij gaan alle gekookte resten er op, nooit problemen gehad.

Ik heb 2 compost bakken die uit ringen (20cm hoog) bestaat met beluchting spleten. De ringen zijn erg handig als je de hoop om zet en opbouwt. De baken wordt geheel op elkaar gestapeld en afgetopt met groen afval, 180cm hoog

De bodem is afgesloten met gaas.

 

Wij gebruiken weinig zout in het eten en er blijft overigens niet veel eten over voor de compost hoop

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een compostsilo (zo een met een deksel) en een open bak.

In de bak komt vooral gras, dignen die traag composteren en dooorwortelde potgrond.

In de silo komt snoeisel, onkruid, planten uit de moestuin en keukenafval.

Er komen geen zuivelproducten en broodresten enzo op.

Er komen regelmatig aardappelschllen bij.

 

Mijn hond at vroeger barf en ik heb nog enkele grote stukken vlees met kraakbeen in de vriezer.(runderluchtpijp+strot)

Ik zou het graag op de compostsilo willen gooien maar dan wordt dat een parradijs voor vliegen (en hun maden).

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets geldt ook voor uitwerpselen van hond, kat en andere vleeseters. Ziektes kunnen worden doorgegeven...mest op tuin via compost...parasieten via grond op groente...groente eet je gezinnetjes op (of eitjes of een tussenfase in een parasitaire cyclus). Zul je niet direct merken...maar verstandig is het echt niet!

 

Met gekookte groenten e.d. loop je het risico dat ze niet verteren of vergaan, maar gaan rotten of andere verbindingen aangaan die niet afbreekbaar zijn en dat ze dus NIET worden omgezet in voor planten opneembare en voedzame elementen. Daardoor kunnen er andere giftige stoffen worden gevormd of via de verrotting kunnen schimmels of bacteriën e.d. mee in je grond komen die je o.a. via je voeding dan weer mee opeet. Ook hier dus risico op het binnenkrijgen van gif of schadelijke stoffen of microben.

 

Waarom dit soort risico's lopen die je eenvoudig kunt vermijden?

 

Vergelijk het met een hele rustige straat waar bijna geen verkeer komt. Die kun je 99x zonder uitkijken oversteken zonder dat je iets overkomt. Toch zou ik mijn kinderen leren om ook dan uit te kijken en geen risico te nemen......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...