Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat doen julie met vogels die id netten blijven hangen?

cees7274

Recommended Posts

Tot nu toe heb ik alle vogels er levend uitgekregen.

We hebben heel veel mussen onder ons dak en in deze tijd van het jaar vinden we regelmatig 1 of 2 musjes naast het huis.

Die leven natuurlijk niet meer en die gooien we in de gft bak.

Respectloos of niet, maar ik weet niet wat iker anders mee moet doen, ik heb iig geen zin om ze allemaal in mijn tuin te begraven.

En om nou een dode merel oid op te eten, dat zie ik al helemaal niet zitten.

Ik denk dat er amper vlees aan zit, dus zou ze (zonder ingewanden e.d.) bewaren in de vriezer tot je er wat meer hebt. Even kijken in mijn Handboek voor de Vinexjager, die kookt ook met bijv. roadkill.

Edit: Ik heb even gekeken, hij maakt o.a. klaar: meerkoet met sinaasappelsaus, egel in klei, confit van slooteend, stadsduivenpaté, hanenballen, en cavia.

Ik kan niets vinden over merels of mussen ofzo.

An Arab recipe:

How to make fried sparrows

Recipe ingredients

* 8 sparrows, cleaned

* 1/2 teaspoon salt

* 1/4 cup lemon juice

* 1 tablespoon pomegranate thickened juice

* 1 tablespoon butter

* A dash of white pepper

* Fry sparrows in butter over medium heat till golden brown on all sides.

* Season and cook over low heat for 25 minutes, stirring occasionally.

* Add lemon juice and pomegranate juice and cook for another 10 minutes, stirring occasionally.

* Serve hot with fried mushrooms and potatoes.

Eet smakelijk

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ah, de Vinexjager...boek staat al heel lang op mijn lijstje... Zitten er veel recepten in?

Ik hield me wat op de vlakte aanvankekelijk, omdat ik dacht dat het heftige reacties op zou roepen. De merel die ik er niet levend uitkreeg -ik had het m gegund- heb ik geplukt en geslacht. (Doe dit vooral niet als je vrouw ernaast zit. Of generaliseer ik nu?

Vond het wel opvallend dat de hond, normaal eerste op de rij, het slachtafval niet zag zitten, maar de ander was niet zo kieskeurig

Hoe dan ook. Borstlapjes afgesneden. Net genoeg voor 4 toostjes, maar ik heb het mee laten koken met de bouillon die ik van het karkas trok. Soep licht gebonden en geproefd. Heel wildachtig, zal ik maar zeggen. Toen ik probeerde dat wat tegen te gaan met wat suiker, leek het meer een suikesoepje. Het luistert dus erg nauw...

Het was een experiment, zal het niet gauw herhalen, of er moet nog een duif overlijden in mijn handen. Met gebraden duif is niets mis...Met merel ook niet, maar dat wildchtige qua smaak moet je liggen. Miss helpt het als je , m minder lang laat afsterven. Ik kokkerelde op de derde dag..

...het Vinexjager boek...

Bestaat dat écht ???

Dát ga ik aanschaffen

P.S. is die 'worstelvuller' een slip of the finger of staat dat er echt in?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Blauwe of witte netten is meestal wel goed te zien voor de vogels, voor recepten emt zangvogeltjes zul je in de Italiaanse keuken moeten zijn, daar zijn streken waar men tot en met het laatste minivogeltje afknallen om op te kunnen eten.....

http://www.coquinaria.nl/recepten/12.4recept.html

http://basisrecepten.skynetblogs.be/ even naar beneden scrollen tot je de polenta bereikt ehbt.

http://www.coquinaria.nl/recepten/05.3histrecept.htm

Ik denk dat de meesten te eten zijn als kleine kwartels...

De meeste in Italie worden trouwens geroosterd en bijna in zijn geheel, bij kleine zangvogels dus, verorberd..... alleen pootjes, vleugeltjes en kopjes worden weg gegooid. Soort fingerfood.....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Over netten: neem in elk geval nooit van die goedkope, zwarte, grofmazige netten. Daarin verongelukken o.a. ontelbare merels. Kopje kan er nét door ... maar dan kunnen ze niet meer terug

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Vogels als merels, spreeuwen, lijsters, vinken enzovoort waren eeuwenlang gratis eiwitrijk voedsel in onze lage landen. Wat dat betreft deden "we" niet onder voor de Chinezen, die bijna alles wat beweegt wel tot een gerecht weten te maken. Als je het kon vangen, dan probeerden mensen het te bereiden...en als het giftig of niet lekker was, dan werd het giftige deel er wel uitgehaald of werd het zodanig bereid of gekruid dat het toch de buik kon vullen. In Belgie, maar ook in Limburg (en vast niet alleen daar) was tot niet zo heel lang geleden het - soms massaal - vangen van vogeltjes met vallen, netten en lijmstokken een stukje "volkscultuur" of bijverdienste.....of als "culinair hoogstandje"... Maar intussen is het veelal verboden en strafbaar en - zeker bij beschermde soorten - wordt het soms ook wel vervolgd.... (Wil niet zeggen dat het niet meer gebeurt!).

Ik gebruik geen netten (meer) en heb ze vervangen door insectengaas ofwel nylon-vitrage van Ikea ( 2x 3m x 2,80m voor 3,50) die je ook makkelijk aan elkaar kunt naaien. Dat witte gaas is zo klein, dat vogels er niet inkomen en het ook niet proberen. Ook kuikengaas o.i.d. is een vriendelijker alternatief, dat zeker afdoende is. Waarom vogels laten verstikken of verhongeren als je het kunt vermijden....? Ook dat kan een stukje volkscultuur zijn.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Op de eerste plaats dank aan alle reactie gevers...wat een mooi forum is dit toch, dat je zo serieus met elkaar kan omgaan. Ik ken genoeg fora waar een onderwerp als dit anders benaderd zou zijn...Dus applaus voor jezelf!

Overigens was het bij de buren en niet bij mij...neemt niet weg dat ik ook (nog) niet met ander gekleurde netten werk, vanwege de slechte verkrijgbaarheid hier in de buurt. Al heb ik hier en daar wel vitrage van de buurvrouw hangen.

Annieway.

Dat wou ik dus even kwijt...

NB die zware netten zijn inderdaad vreselijk. Vandaag een jong egeltje geprobeerd eruit te redden. Die is inmiddels naar de opvang. Het handboek vinexjagers kan nog even in de kast blijven