Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenplant stutten?

Mette

Recommended Posts

Ik heb een tweetal vragen over onze tomatenplanten.

We zijn niet consequent geweest met het dieven, waardoor er nu behoorlijk wat takken alle kanten op groeien. Een aantal heb ik gisteren weggehaald.

Er hangen al heel veel tomaatjes aan, het is mij duidelijk dat ze wat kleiner zullen zijn dan wanneer er goed gediefd was...

Het valt mij op dat de planten behoorlijk scheef hangen, enkele takken liggen ook plat op de grond. Ik ben bang dat ik iets breek wanneer ik dit probeer recht te zetten. De stokken die we hebben, zijn duidelijk te dun.

Wat is voor nu de beste aanpak?

En hoe kan ik dit volgend jaar vanaf het begin het beste aanpakken?

Takken die op de grond rusten kan je ook laten liggen (als je genoeg ruimte hebt), ze zullen op de plekken waar ze de grond raken wortels gaan maken.

Afgebroken takken kan je op water zetten, zullen snel wortels vormen en dan kan je ze weer poten.

Voor volgend jaar kan je bv een overkapping ergens van maken (houten stokken, pvcbuis oid) en daar touwtjes aan binden die naar de tomatenplant hangen. De tomatenplant draai je tijdens de groei om de touwtjes heen. Let de komende tijd maar eens op fotooz van mensen met tomaten... veel doen het met het touwtjessysteem.