Mette Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Ik heb een tweetal vragen over onze tomatenplanten.We zijn niet consequent geweest met het dieven, waardoor er nu behoorlijk wat takken alle kanten op groeien. Een aantal heb ik gisteren weggehaald.Er hangen al heel veel tomaatjes aan, het is mij duidelijk dat ze wat kleiner zullen zijn dan wanneer er goed gediefd was...Het valt mij op dat de planten behoorlijk scheef hangen, enkele takken liggen ook plat op de grond. Ik ben bang dat ik iets breek wanneer ik dit probeer recht te zetten. De stokken die we hebben, zijn duidelijk te dun.Wat is voor nu de beste aanpak?En hoe kan ik dit volgend jaar vanaf het begin het beste aanpakken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Meerdere stokken neerzetten en daar touw, ijzerdraad of gaas rond spannen (soort kooi effect)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Takken die op de grond rusten kan je ook laten liggen (als je genoeg ruimte hebt), ze zullen op de plekken waar ze de grond raken wortels gaan maken. Afgebroken takken kan je op water zetten, zullen snel wortels vormen en dan kan je ze weer poten. Voor volgend jaar kan je bv een overkapping ergens van maken (houten stokken, pvcbuis oid) en daar touwtjes aan binden die naar de tomatenplant hangen. De tomatenplant draai je tijdens de groei om de touwtjes heen. Let de komende tijd maar eens op fotooz van mensen met tomaten... veel doen het met het touwtjessysteem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts