appelsientje 60 Geplaatst: 27 juli 2013 Geplaatst: 27 juli 2013 Ik ben in mei begonnen met een mmtuin bak met 16 vakken en nog wat losse kunststof bakken. Het is me tot nu toe zo goed bevallen dat ik er volgend jaar nog zo een bijzet.Nu vind ik dat als je per vak één soort groente zaait de oogst natuurlijk niet zo groot is om er met drie man van te eten. Wij zijn gek op allerlei bonen enz. In de kunststof bakken ga ik dan het spul zaaien of planten waar je niet zoveel van gebruikt zoals kruiden.Of eventueel een koolsoort. Sla vinden we ook heerlijk!Paprika en pepers zaai ik binnen voor en dan verder in m'n kasje.En niet te vergeten heb ik ook van die aardappelzakken, vier stuks. Ik heb ze eigenlijk te laat gepoot in juni maar de planten zien er prachtig uit en gaan nu bloeien met paarse bloemetjes.Ik wil dus volgend jaar per vier vakken van dezelfde soort gaan zaaien dan heb je meer om te oogsten als alles goed gaat Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
loes Geplaatst: 27 juli 2013 Geplaatst: 27 juli 2013 dan zou ik wel kiezen om die vakken te verspreiden. dus niet 4x bonen naast elkaar.anders is het hele idee achter SFG weg. Quote
Jenneke Geplaatst: 28 juli 2013 Geplaatst: 28 juli 2013 Persoonlijk heb ik me nooit zo verdiept in het idee achter SFG. Ik vond het gewoon een slimme en leuke manier om toch wat groente te kunnen verbouwen. En ik heb eigenlijk spontaan zo'n bak gekocht nadat ik er bij de Intratuin toevallig één had gezien. Natuurlijk heb ik me sinds de aanschaf van m'n eerste bak wel wat meer in het idee verdiept, maar ik vind wel dat je er je eigen draai aan moet kunnen geven. Als Appelsientje 4 vakken naast elkaar hetzelfde wil zetten, nou prima toch. Als ze ze wil spreiden ook prima, dat is mijn mening tenminste.Ik heb vorig jaar en dit jaar meerdere vakken naast elkaar met dezelfde soort groente, andere staan meer gescheiden of 1 vak in de ene bak en 1 vak in de andere en ik merk geen verschil tot nu toe.Er zijn natuurlijk wel diverse dingen die ik anders ga doen volgend jaar:-vooral veel eerder beginnen met zaaien van tomaten, paprika, tuinbonen, peultjes etc. want daar was ik nu allemaal behoorlijk aan de late kant mee.-Ook wil ik meer bloemen die bijen en hommels aantrekken tussen m'n groente zetten.-En natuurlijk meer van dingen die we lekker vonden, en minder of niets meer van andere en natuurlijk nog wat nieuwe dingen zoals sugarsnaps, bloemkool, sperzieboontjes en misschien snijbonen.-En waarschijnlijk nog een bak erbij, of meer Action-wasmanden misschien, of allebei want inderdaad, zelfs met twee man heb je aan 1 vak worteltjes niet genoeg, of 1 vak raapstelen dus ook ik heb meer ruimte nodig.En ik verzin vast nog wel meer. Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 28 juli 2013 Auteur Geplaatst: 28 juli 2013 @ Jenneke ik wil de bakken dus in vakken van 60cm verdelen dan heb ik dus 8 grote vakken. En daar wil ik dus groenten in zaaien die wij lekker vinden.Ik hoef geen 20 verschillende soorten te hebben. En daarbij heb ik nog een aantal grote en kleinere bakken en potten voor ander spul.Ik wil ook goudsbloemen en afrikaantjes zaaien in potten. Voor de pepers en paprika's heb ik een klein kasje en nog 4 aardappel kweekzakken.Dus ik kom een heel eind! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Jenneke Geplaatst: 28 juli 2013 Geplaatst: 28 juli 2013 Ja, waarom niet , ik vind dat je de SFGbakken naar eigen behoefte moet kunnen indelen. Ik hou de kleinere vakken wel omdat ik het ook leuk vind om van sommige dingen 1 vak te zetten, of bijvoorbeeld van het Aziatisch mesclun 3 vakken met een dag of 10 tussenruimte te zaaien. Maar ik heb nu bijvoorbeeld ook 6 vakken snijbiet naast elkaar staan (3 met zilverstelen en 3 met regenboog snijbiet) omdat we dat veel gebruiken en je daar ook lang van kan oogsten. Maar ik zet alles van dezelfde soort meestal wel bij elkaar, ook omdat ik een beetje naar hoogte indeel zodat het hoogste gewas achteraan staat (tegen de schutting) en het laagste vooraan. dan zou ik wel kiezen om die vakken te verspreiden. dus niet 4x bonen naast elkaar.anders is het hele idee achter SFG weg. Ik vind het belangrijkste idee achter SFG dat het verbouwen van groente voor iedereen mogelijk, aantrekkelijk en leuk gemaakt wordt. Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 29 juli 2013 Auteur Geplaatst: 29 juli 2013 @JennekeJa zo wil ik het dus ook doen! Ik zou ook best wel een stuk tuin willen huren maar ik kan dat lichamelijk niet meer opbrengen.Terwijl het op deze manier wel te doen is.Ik zou het wel leuk vinden om foto's van je tuin te zien! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
fred81 Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 Hallo, Ik werk ook met bakken en probeer de 2 ( SFG en wisselteelt) te combineren.Waarom ik bakken gebruik is voor de kids.Als ze voetballen lag vroeger de bal meer in de moestuin dan op het gras Nu 3 bakken hoog probleem opgelost. Ga het volgend jaar ook anders aanpakken.Bv ajuin niet meer in kleine biddons maar in de grote bakken (meer opbrengst)Zo leer je elk jaar iets bij zeker. Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 29 juli 2013 Auteur Geplaatst: 29 juli 2013 Wil je dan aan wisselteeld gaan doen?Hoezo wisselteelt? Zo tegen de winter schep ik de hele bak goed door net als bij sfg. En ga in het vroege voorjaar weer beginnen met toevoeging van compost. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
fietstuinkabouter Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 @ Jenneke ik wil de bakken dus in vakken van 60cm verdelen dan heb ik dus 8 grote vakken. En daar wil ik dus groenten in zaaien die wij lekker vinden.Ik hoef geen 20 verschillende soorten te hebben. En daarbij heb ik nog een aantal grote en kleinere bakken en potten voor ander spul.Ik wil ook goudsbloemen en afrikaantjes zaaien in potten. Voor de pepers en paprika's heb ik een klein kasje en nog 4 aardappel kweekzakken.Dus ik kom een heel eind! Ik heb evt. ook wel vers zaad (nog te drogen) van goudsbloemen, mocht je intersse hebben (geen flauw idee welk soort).Gr. Annemarie Quote Elke morgen weer een verwondering in de tuin.
appelsientje 60 Geplaatst: 29 juli 2013 Auteur Geplaatst: 29 juli 2013 @ Jenneke ik wil de bakken dus in vakken van 60cm verdelen dan heb ik dus 8 grote vakken. En daar wil ik dus groenten in zaaien die wij lekker vinden.Ik hoef geen 20 verschillende soorten te hebben. En daarbij heb ik nog een aantal grote en kleinere bakken en potten voor ander spul.Ik wil ook goudsbloemen en afrikaantjes zaaien in potten. Voor de pepers en paprika's heb ik een klein kasje en nog 4 aardappel kweekzakken.Dus ik kom een heel eind! Ik heb evt. ook wel vers zaad (nog te drogen) van goudsbloemen, mocht je intersse hebben (geen flauw idee welk soort).Gr. AnnemarieJa hoor wil ik ook wel...gezellig voor volgend jaar! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
loes Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 Wil je dan aan wisselteeld gaan doen?Hoezo wisselteelt? Zo tegen de winter schep ik de hele bak goed door net als bij sfg. En ga in het vroege voorjaar weer beginnen met toevoeging van compost. ik vraag me gewoon af of 4vakken naast elkaar geen problemen gaat geven op langere termijn. het is bij SFG niet voor niets dat de vakken 30x30 zijn en in de aangrenzende vakken een ander gewas wordt geplant. wanneer je maar 4 soorten groente op een meter zet heb je veel minder afwisseling. wanneer je de 4vakken met boontjes eerst in bak 1 zet. jaar erop in bak 2 enzovoort doe je al aan kleinschalige wisselteelt. Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 29 juli 2013 Auteur Geplaatst: 29 juli 2013 O ja dat ga ik ook zo doen, en ik blijf ook nog wel 1 of 2 vakken beplanten met verschillende en wisselende soorten. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Theepot Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 Ik ga ook dingen anders doen. De kolen gaan er niet meer in. Ik had werkelijk geen idee dat kolen zooo groot werden Ze hebben hier een groot gedeelte van de bakken overgenomen en sommige planten krijgen totaal geen licht meer waardoor ze afsterven. Dus de kolen gaan volgend jaar ergens anders heen. Ik ga in 1 bak de aardbeien zetten en dan wel de goeie zaaien. Niet de bosaardbeien zoals dit jaar. (foutje) Wat meer bonen en meer andijvie. Uien vielen ook tegen, maar dat komt denk ik ook door de grote bladeren van de kolen. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/
appelsientje 60 Geplaatst: 30 juli 2013 Auteur Geplaatst: 30 juli 2013 Ik ga ook dingen anders doen. De kolen gaan er niet meer in. Ik had werkelijk geen idee dat kolen zooo groot werden Ze hebben hier een groot gedeelte van de bakken overgenomen en sommige planten krijgen totaal geen licht meer waardoor ze afsterven. Dus de kolen gaan volgend jaar ergens anders heen. Ik ga in 1 bak de aardbeien zetten en dan wel de goeie zaaien. Niet de bosaardbeien zoals dit jaar. (foutje) Wat meer bonen en meer andijvie. Uien vielen ook tegen, maar dat komt denk ik ook door de grote bladeren van de kolen.Ja dat klopt ik ga ook geen kolen meer in de bakken zaaien. Ik heb ook stambonen in de bak staan, doe ik ook niet meer ze worden best wel breed ik heb nu twee vakken waar ik niks aan heb omdat die struiken zo groot zijn geworden Ik doe dan maar de stokbonen groeien omhoog. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Tuintjesdraak Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Precies mijn idee. Ik zie nu hoeveel er van bijv stambonen afkomt, is uit 1 vak net genoeg voor 1 persoon en we zijn met 2. Dus ik was volgend jaar ook van plan om alles waar je genoeg van wilt eten meteen 2x in te zaaien, zoals bonen, penen, bieten, peultjes, sugarsnaps enz, de dingen waarvan ik nu gezien heb dat het in 1 vak te weinig oplevert, zelfs de bieten waren voor mij alleen niet genoeg. Maar ook dan kan ik eerder beginnen, in maart als met de sugarsnaps enzo, ipv 8 in 1 vak bij het klimrek gaan er 2 vakken naast elkaar met hetzelfde, totaal 16 stuks dan. En dan verdeel ik de resyt wel over de bakken, dus in bak 1 een vak met stambonen en in de andere bak een vak, zodat alles nog wel redelijk verspreid staat, behalve wat bij de klimrekken staat. En ook idd de dingen die ik nu zie hoe hoog die worden, die gaan dan naar achteren, Mijn bakken staan in de lengte tegen de schuttingen(stukje ervanaf) en dan gaan de hoge dingen daarlangs. Als je er net mee begint is het altijd kijken wat het doet, hoeveel je oogst enz, daar leer je van voor het jaar erop, ook met wat je niet lekker vindt enzo,dan hoef je dat niet meer te planten. Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 31 juli 2013 Auteur Geplaatst: 31 juli 2013 Ja wij zitten een beetje op de zelfde lijn qua idee! Ik ga je in de gaten houden Ga vanavond de tweede bak afmaken! Het is zooo leuk om te doen! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Juul Geplaatst: 7 augustus 2013 Geplaatst: 7 augustus 2013 Wat ik anders zou doen is nog meer balkontomaten planten in de bakken. Dit jaar doen de 8 exemplaren het fantastisch en tel ik tot soms 45 vruchten per plant en dan zitten er nog veel bloemen in ook die nog tot vruchtzetting moeten komen. Ook aan de maximale groeihoogte houden de planten zich niet. Ze gaan er ruim overheen en worden brede gezond uitziende planten met mooi donkergroen blad. Ik heb hetzelfde ras in potten in de kas staan en deze zijn kleiner en de opbrengst is ook veel minder. Ze zien er ook niet zo gezond uit als de exemplaren in de bakken. Ze zien er soms verlept uit. Dus dat gaan we volgend jaar zeker veranderen!! Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 7 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2013 Weet je toevallig om wel ras het gaat en heb je ze gezaaid of gekocht? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Juul Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Weet je toevallig om wel ras het gaat en heb je ze gezaaid of gekocht? Het is balkontomaat Maja. http://tuinzaden.eu/nl/groentezaden-fruitzaden-tomaten-balkontomaten-zaden/502858-balkontomaten-zaden-maja-balkontomaat-8711117028581.html Ik heb de planten gezaaid in potjes en later verplant.. Door de lange koude periode aan het begin van het jaar ging het mis en moest ik ze nogmaals zaaien waardoor ik vrij laat in het seizoen was met de tomaten. Wonder boven wonder ging het allemaal in een rap tempo in de bakken. Zonder kunstmest, alleen maar compost. Quote
Juul Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Ik heb ook stambonen in de bak staan, doe ik ook niet meer ze worden best wel breed ik heb nu twee vakken waar ik niks aan heb omdat die struiken zo groot zijn geworden Ik doe dan maar de stokbonen groeien omhoog. Overhangend blad of "platgeslagen" stambonen door de regen voorkom door van die stokjes voor de plant te steken. Zijn een soort van extra lange saté prikkers. Volgens jaar plant ik 5 per vak i.p.v. 9 en dan iets dichter bij elkaar. Als ze topzwaar beginnen te worden door de boontjes bind ik ze tijdelijk ook wel eens samen met een stuk dun touw erom heen. Quote
weknow Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 @ Juul. Je schreef over je Maja-tomaten: Dit jaar doen de 8 exemplaren het fantastisch en tel ik tot soms 45 vruchten per plant en dan zitten er nog veel bloemen in ook die nog tot vruchtzetting moeten komen. Ook aan de maximale groeihoogte houden de planten zich niet. Ze gaan er ruim overheen en worden brede gezond uitziende planten met mooi donkergroen blad. Hoe hoog worden de planten bij jou?Hoe vind je de smaak van die Maja's? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelsientje 60 Geplaatst: 8 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2013 @ Juul. Je schreef over je Maja-tomaten: Dit jaar doen de 8 exemplaren het fantastisch en tel ik tot soms 45 vruchten per plant en dan zitten er nog veel bloemen in ook die nog tot vruchtzetting moeten komen. Ook aan de maximale groeihoogte houden de planten zich niet. Ze gaan er ruim overheen en worden brede gezond uitziende planten met mooi donkergroen blad. Hoe hoog worden de planten bij jou?Hoe vind je de smaak van die Maja's?Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.....misschien iets voor volgend jaar Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Bit Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 En dan een foto en smaak-ervaring natuurlijk plaatsen in het Topic : Tomaten proeven / vergelijken. Zie daar. Quote
Juul Geplaatst: 9 augustus 2013 Geplaatst: 9 augustus 2013 @ Juul. Je schreef over je Maja-tomaten: Dit jaar doen de 8 exemplaren het fantastisch en tel ik tot soms 45 vruchten per plant en dan zitten er nog veel bloemen in ook die nog tot vruchtzetting moeten komen. Ook aan de maximale groeihoogte houden de planten zich niet. Ze gaan er ruim overheen en worden brede gezond uitziende planten met mooi donkergroen blad. Hoe hoog worden de planten bij jou?Hoe vind je de smaak van die Maja's? Het probleem was het slechte weer in het begin van het jaar. De eerste opgekweekte zaailingen van de vensterbank hebben de koude kas niet overleefd waardoor ik nogmaals moest zaaien en het groeiseizoen dit jaar kort is. De planten zitten derhalve vol met groene onrijpe tomaten en half gerijpte tomaten. Het is dit jaar voor het eerst dat ik balkontomaten heb gezaaid en ze zijn nog niet gerijpt dus ik zou je de smaak niet kunnen meedelen. Bovendien heb ik er ook niet zoveel verstand van hoe een tomaat zou moeten smaken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.