Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Woekergroente gezocht

cees7274

Recommended Posts

Hallo

ik heb straks als de "nieuwe" kas er staat, wat onlogische plekjes die lastig te wieden zijn.

Idem langs de grens met de buren. Nu dacht ik die vol te planten met...ja met wat...?

Mijn idee was dat als ik er aardbeien zou zetten, het onkruid niet zoveel kans zou maken. Maar misschien houd ik mezelf iets voor? Rozebottel misschien? Ik kom er niet goed uit, maar elke suggestie is welkom.

Dus liefst een 'productieve' (jaja, tussen aanhalingstekens) plant, waarbij het onkruid zo min mogelijk kans krijgt.

Munt hoeft niet in een kasje.... Misschien een druif??

Ik zou van de gelegenheid profiteren en toch zeker een jaar een tomaat laten verwilderen. Eelzeltjuh heeft wat leuke suggesties in dit draadje:

https://www.moestuinforum.nl/tomaten-proeven-vergelijk-t10420.html

Mijn (goedkope, plastic) kasje is vannacht kapot gewaaid. Een echt zit er niet aan...dus zelfs een slecht geplaatst oud kasje klinkt me als muziek in de oren en ik zou er toch iets "lekkers"mee proberen te doen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hallo

ik heb straks als de "nieuwe" kas er staat, wat onlogische plekjes die lastig te wieden zijn.

Idem langs de grens met de buren. Nu dacht ik die vol te planten met...ja met wat...?

..

Oost Indische kers?

Die heb ik zelf gezaaid voor deze toepassing, maar kan pas volgens jaar vertellen of dit een slimme zet is geweest.

In theorie zou deze plant moeten woekeren, en hij is eetbaar!

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Indische_kers

Die laatste bijdrage spreekt me erg aan. Scheelt miss ook wat rupsen id kool...en duidelijk minder kans voor de brandnetels op de grens afscheiding. ik snap alleen het zaaipatroon niet zo goed. Als de plant in de vrije natuur in de herfst zijn zaden laat gaan, waarom moet ik dan wachten tot tot april met zaaien?

Dit is voor mij wel belangrijk, de tuin van de buren is verlaten. Ik heb nu alle brandnetels uit de afscheiding, ook aan de buurkant (heb toestemming om in die tuin te rommelen) maar ik wil niet dat ze terugkomen en april volgend jaar zit er een nieuwe huurder..

Dus zou ik die zaden nu wel of niet nu al weg kunnen leggen?

Cees

ik snap alleen het zaaipatroon niet zo goed. Als de plant in de vrije natuur in de herfst zijn zaden laat gaan, waarom moet ik dan wachten tot tot april met zaaien?

..

Dus zou ik die zaden nu wel of niet nu al weg kunnen leggen?

Cees

Grappig dat je exact hetzelfde afvraag als ik.

Ik heb ze in ieder geval 2 weken geleden gezaaid, en ze staan nu ongeveer 5 Cm boven de grond met een stuk of 7 blaadjes

(maar zal geluk hebben gehad met het mooie weer)

Ik gok/denk dat de reden van vroeger zaaien te maken heeft met het niet tijdig ontwikkelen van de plant, waardoor deze niet meer nieuwe zaden zal ontwikkelen, en hij dus volgend jaar verdwenen is.

Maar zeker weten doe ik dat pas volgend jaar. Ik stuur wel een update als het zover is.

@oro

Wat zou het voordeel van smeerwortel zijn t.o.v. de Oost Indische kers?

Zover ik het kan nagaan is de OI kers mooi om te zien, is het een bodembedekker, is hij eetbaar (kappertjes is het meest bekend, maar eigenlijk kan je de complete plant eten) vergt hij geen onderhoud, blijft laag bij de grond, lokt luis/rupsen weg van je andere groente.

Als ik het teruglees is het eigenlijk te mooi om waar te zijn , maar nogmaals, ik kan je pas volgend jaar mijn eigen ervaring delen.

smeerwortel kan gebruikt worden voor de smeerwortelgier die enorm nuttig is om te voldoen aan de kaliumbehoefte van de planten .

phacelia is een goeie bijenplant maar toch een tegenvaller bij mij, ik heb hier massas phacelia staan gehad maar daar zaten niet zooooveel bijen op ..smeerwortel daarentegen , ik durf er niet meer voorbij . eten zou ik de smeerwortel niet durven doen maar de zwarte wortel heeft al goed zijn strepen verdiend ivm de zalf die ervan gemaakt om verstuikingen te behandelen of de wortel kan over open wonden gewreven worden om sneller te dichten .

Het is een kwestie van prioriteiten ...OI is ook niet slecht , het is op een ander gebied nuttig .

Als de plant in de vrije natuur in de herfst zijn zaden laat gaan, waarom moet ik dan wachten tot tot april met zaaien?

Ik laat OI-kers zijn natuurlijke gang gaan. Ze komen in het voorjaar vanzelf weer in groten getale op (als ze niet te droog staan). En ook nu nog kiemen er zaden. Dus gewoon in de grond stoppen en water geven. Ze groeien tot het gaat vriezen.

Overigens versta ik onder een woekeraar een plant als hop, zevenblad, winde enz. Van die planten die je nooit meer weg krijgt.

OI-kers groeit gewoon heel erg hard (bij voldoende water), maar vooral de hoogte in (als je tenminste de klimmende soort hebt ). Het jaar erop trek je gewoon eruit wat teveel is.

Geen centje pijn, Mooie, decoratieve plant, prima voor bloemen en voor in de keuken. En idd: koolwitjes houden er ook van

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.