Jump to content

Creme de Cassis

hansm

Recommended Posts

Dat eerste recept is trouwens belachelijk eenvoudig. Let op:

Men neme

-1,5 kilo zwarte bessen

- 2 liter rode wijn

- net zoveel suiker als je sap hebt gekregen (moet je dus later wegen)

Doe de bessen in een pan/teil en kneus ze. Giet er 2 liter rode wijn bij. Goed roeren en 48 uur laten trekken.

Doe de hele bende daarna door een theedoek (kaasdoek) of gebruik net als moeder vroeger een nylon kous, om de boel te zeven.

Vervolgens staat er dat je er net zoveel suiker bij moet doen als je aan sap hebt geoogst. Ik ben echter niet zeker of ze uitsluitend de bessensap bedoelt of het vocht dat uit de nylon kous is gedropen. Ik bedoel wij hollanders kennen jus als vruchtensap (of als dat wat je in een kuiltje doet) maar in het Frans betekent het ook gewoon 'nat' of 'water' als in vleesnat en dropwater. Kwestie van proberen misschien, de originele creme de cassis is wel zoet dus er mag best veel suiker bij.

Affijn, vocht en suiker aan de kook brengen maar wel de hele tijd netjes blijven roeren. Laat het een 10 minuten koken (eerder ruim 10 minuten dan krap aan 10 minuten). Dan laten afkoelen en in de fles doen (wel een schone fles!) en goed afsluiten. Klaar.

De schrijfster voegt nog toe dat het voor directe consumptie geschikt is!

(Chouette betekent letterlijk uiltje, en het uiltje is het symbool van de stad Dijon, de stad waar de Creme de Cassis vandaan komt, vandaar)

Ik ben wel benieuwd want ik geloof niet dat de officiele Creme de Cassis zo eenvoudig te maken is: het is een stroperig zoet drankje dat je eigenlijk nauwelijks puur drinkt. Je giet er een flinke scheut van in een goed glas Bourgogne Alligoté en je hebt een Kir. Wil je het toch puur drinken dan adviseer ik zeker twee ijsklontjes.

Proost dan maar!

Players only love you when they're playing.

Waarom is het een vreemd recept ivm wijn, vindt het wel weer eens wat anders, had nog nooit van Creme de cassis gehoord zie het eigenlijnk wel zitten is ook makkelijk recept.

Nee niet zelf geprobeerd we hebben dit recept net vandaag gekregen van de Franse mevrouw op het forum, zal pas eind zomer zijn

als de zwartebessen er weer zijn.

Wat is mures ?

Edited by Guest

Er is natuurlijk maar 1 echte creme de cassis:

Maar hiervan is het recept ongetwijfeld heel erg geheim. En daarbij volgens goed landelijk frans gebruik maak iedereen gewoon zijn hele eigen creme de cassis: met of zonder wijn, met of zonder alcohol, met of zonder zwarte bessen. Maakt allemaal niets uit alleen moet je het dan wel

creme de cassis de la maison noemen

Edited by Guest

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Oke het tweede recept vindt ik ook heel leuk vooral omdat het met andere vruchten ook kan, het is mischien iets meer werk dan de eerste,

maar voor een kook-kluns als ik nog wel uittevoeren, bedankt weer gezellig recept vindt ik

Ik ben zeker van plan als de financiën het straks toelaten... lekker veel alcoholische drankjes te creëren...

Vroeger speelde ik met goedkope brandewijn en vruchten of met gedroogd fruit.... Het zijn ook leuke kadootjes voor in de loop van het jaar om weg te geven.

Uit Polen herinner ik me de potten waarin onderin de aalbessen dreven... die lui daar zijn erg creatief met alcohol en fruit... ha, ha... gewoonlijk wodka... maar ook limonades werden zo gemaakt... zonder alco... alleen dat zie je meestaL niet aan de buitenkant van de glazen pot...

• 2 months later...
Dat eerste recept is trouwens belachelijk eenvoudig. Let op:

Men neme

-1,5 kilo zwarte bessen

- 2 liter rode wijn

- net zoveel suiker als je sap hebt gekregen (moet je dus later wegen)

Ik ben ook begonnen aan de creme de cassis en was gisteren bezig om het af te maken en bedacht me dat mijn recept aardig op deze van Hans lijkt, recept opgezocht van Hans en het viel me gelijk op wat ik vorige keer al dacht: hoe moet je van dit recept zat worden Hans? Hahaha, dit is alcoholvrije creme de cassis je mist iets in dit recept!

Je voegt dan wel wijn toe, maar die kook je tien minuten...foetsie alcohol. Hier mijn recept die veel op die van jou lijkt, maar dan met alcohol.

Crème de Cassis

1 kg zwarte bessen (gewassen en gerist)

1 liter rode wijn

1500 g suiker

0,75 liter sterke drank (bijv. gin, wodka, jenever of eau de vie)

Laat de bessen twee dagen weken in de rode wijn Hoe beter de wijn hoe beter de kwaliteit van het eindproduct Gebruik in ieder geval geen al te zure wijn. Daarna de wijn met bessen even opkoken en vervolgens zeven. De wijn bewaren. Dan komt het moeilijkste: de bessen uitknijpen tot al het vocht eruit is. Hoe meer bessensap hoe meer cassissmaak. Wijn en bessen puree bij elkaar doen en dan meten: voor elke deciliter vocht moet er 100 g suiker toegevoegd worden. Dan de vloeistof verwarmen tot ongeveer 40 graden. Het moet een beetje indampen tot het een beetje stroperig begint te worden. Dit duurt ongeveer 3 uur. Dan weer meten en mengen met de sterke drank. De verhouding sterke drank en cassissiroop is 1:3. Gebruik dus 3 maal zoveel cassissiroop als sterke drank. De likeur is meteen op smaak maar kan ook lang bewaard worden.

Zie alleen net dat ik de bessenpuree niet weer heb toegevoegd, leek mij raar, zitten toch geen pitjes en zo in de creme de cassis? Inmiddels is de creme de cassis klaar en gelabeld voor schoonpapa's vaderdag....mooi cadeau toch.! Zelf gisteren klein slokje geproefd (drink nooit alcohol, dus klein slokje was meer als genoeg, stond al bijna te tollen )en hij was erg lekker, natuurlijk op deze manier wat minder volume alcohol (ik heb eau de vie gebruikt 40%) ik kom dan op een percentage van 9 a 10 %, maar goed schoonpapa is gek op kir royal en dan is de creme voornamelijk als smaakmaker bedoeld en uitermate geschikt!

se8t4176971371851775.jpg

Even a broken clock is right twice a day

nou het was mijn recept niet hoor, dat heb ik gecopieerd van ander topic op forum om goed terug te vinden,

maar was vrij snel duidelijk dat het tweede recept beter was dus die ga ik nog steeds doen, met wodka.