Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groene tomaten worden bruin ipv. rood


kael

Aanbevolen berichten

Mijn tomatenplanten in de kas lijken het niet zo goed te doen. De tros tomaatjes kon ik al plukken maar de grote exemplaren worden maar traag rood een aantal lijken eerder bruin te worden dan rood. Veel van de bladeren en takken zijn eerder ook al bruin geworden. Hebben ze iets te kort/ te veel?

De zuidkant v/d kas is afgeschermd voor de zon, het dak bestaat uit niet-transparant glas, maar is niet afgeschermd.

In het voorjaar werd stalmest en compost vermengd in de zandgrond, daarna nog wat droge koemestkorrels en kalium tijdens de groei.

WP2013080300394891375563256.jpg

WP2013080300479021375563267.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt inderdaad veel op phytophthora ofwel aardappelziekte. Indien het zo is, waarvoor wel een extra foto nodig is ter bevestiging, moet je zo snel mogelijk de aangetaste delen van de plant, dus ook de aangetaste, bruin-witte tomaten, weghalen. Als er nog voldoende niet aangetaste delen aan de plant zitten kun je hem nog even laten staan en kijken of het zich verder verspreid. Als vrijwel alles is aangetast ben ik bang dat je oogst als verloren kan worden beschouwd. Als je phytophthora signaleert moet je meteen actie ondernemen, 2 dagen wachten en je bent te laat...

 

Wel opmerkelijk trouwens dat je zegt dat ze in de kas staan. Normaal gesproken breidt phytophthora zich volgens mij niet uit boven de 25 graden. Mogelijk dat de planten toch voor langere tijd te nat staan in de kas ? Dan worden ze er namelijk wel extra gevoelig voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de eerste keer dat tomaten in die kas staan.

Ik zie morgen nog voor extra foto's.

Te vochtig? 1 dakraam en deur staan al 2 maanden permanent open. Om de 2 dagen krijgt elke plant ongeveer een liter water en op warme dagen giet ik nog extra bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet zeker, maar ik denk nog steeds aan tomaten- aardappelziekte, vooral vanwege deze onderstaande foto van je tomaten en de bruine vlekken op de stengels.

Hopelijk weet iemand anders je beter te helpen. Ik hoop nogmaals dat ik het mis heb.

 

WP2013080500229181375730745.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

het spijt me voor je maar dit is toch echt phytophtera; snel alles voorzichtig weghalen en afvoeren, niet in de compost

 

oorzaak: besmetting vanaf aardappels of andere tomaat/nachtschaden en te vochtig

 

remedie: schoon werken, water geven aan de voet van de plant, op de aarde of in een flinke ingegraven pot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel jammer is dat, des te meer ik dit onverdiend vind, het is het eerst jaar in een nieuwe kas een vorige infectie of overkweekt lijkt me uitgesloten. In het voorjaar heb ik de zandgrond bemest met 1 kruiwagen stalmest, daarna nog wat compost en kalium, verder geen pesticiden of kunstmest.

 

Ik denk dat de problemen begonnen zijn met de bladluizen die eerst zichtbaar waren op de jonge aubergineplant maar zich op enkele dagen ik de hele kas verspreiden. Ik heb toen 2x met aangelengde netelgier de planten nat gespoten maar het resultaat was nooit 100%, hier en daar nog een luis en ook veel van die witte schilfertjes bleven zichtbaar. Daarna zag ik regelmatig bladeren die verkleuren en afsterven. Er was wel vruchtzetting en ik kon zelf enkele trostomaatjes en zelf een paar couer de beuf's plukken maar het ging al maar slechter, de bruine bladeren knip ik zo veel mogelijk weg maar dat werden er telkens meer en meer. Ook de vruchten werden dan bruin.

Eigenaardig genoeg hebben de buitenplanten onder het afdak (2m verderop tov. de kasdeur) dezelfde symptomen gekregen, die bleven wel veel langer moei groen en werden ook niet geplaagd door bladluizen (ook nooit behandeld ervoor). De bruine vlekken op de stammen waren hier ook het duidelijkst zichtbaar.

Mijn aardappelen in het vak aan het andere uiteinde van de kas zijn wel 100% goed gelukt. Daarvan zal het niet afkomstig geweest zijn volgens mij.

Ik heb nu de planten met bruine vlekken op de stammen compleet uitgetrokken en bij de rest alle aantasting afgeknipt; sommige planten hebben nauwelijks nog blad. Zullen de nog resterende vruchten nog rijpen?

 

Een aantal zaken twijfel ik over:

1. Misschien heb ik te laat de zonnewering op de zuidkant aangebracht? (Andere zijden bleven open en dakglas is niet transparant).

2. Te veel water gegeven? ongeveer 1l/plant om de 2dagen en op warme dagen zo'n 3l/plant.

3. Te hoge LV? Hoewel ik de laatste 2 maand de deur en dakraam constant open had.

4. Die aangekochte aubergine uit het tuincenter was allicht ziek, blijft ook een aantal bruine bladeren geven en is nauwelijk 50cm hoog momenteel. Geen vruchten.

5. Planten te dicht op elkaar? De kas is 3x4.5m op 1 zijde (120cm breed) naast de middengang heb ik 3 planten naast elkaar staan en 7 rijen dus 21 planten. Vooral de Pyros waarvan er toch een 10-tal tussen zitten komt vrij dik.

6. Voeding te kort lijkt me niet direcht een oorzaak, alhoewel ik de ervaring mis.

 

Volgend jaar hopelijk meer succes met de intussen verzamelde ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om de combinatie vocht en warmte, die dit teweeg brengt. Dat zijn de omstandigheden waarbij phytophtera dreigt.

Vooral nat blad is gevaarlijk. Als je aardappels goed gingen, had je waarschijnlijk vroege aardappels?! Die worden zelden aangetast omdat ze al geoogst worden voordat in de zomer phytophtera kan toeslaan. Triest om al je zorgen zo te zien mislukken!

 

Je doet veel prima: bemesting, zoveel mogelijk luchten.

 

Misschien ten overvloede enkele tips:

Water geven in kas met tomaten: alleen op de bodem rondom de plant (tip: gebruik een ingegraven fles op zijn kop in de bodem). Om de 2 a 3 dagen hooguit en met mate (de tomaten moeten zelf maar zoeken met hun wortels) Bij voorkeur in de ochtend voor de zon schijnt, zodat er 's nachts geen vochtig klimaat blijft. Zoveel mogelijk luchten: ramen en deuren van je kasje open! Laat de wind er maar door waaien en kasjes worden erg gauw TE heet, zeker voor tomaten.

 

phytophtera krijg je NIET van een besmette kas. Het schimmel zit gewoon in de lucht en slaat toe waar de omstandigheden ervoor zijn. Dus volgend jaar kun je gewoon weer tomaten zetten in dezelfde kas. Evt. luizen op tomaten zijn zelden een echt probleem....die richten geen grote schade aan. Niet elk beestje of vlekje hoeft meteen bestreden te worden! Tomaten zijn sterke planten, die veel verdragen en tegen een stootje kunnen. Ja...alleen die phytophtera, dat is een lastige....maar juist deze zomer, tot hier toe, is het eigenlijk ideaal voor een goede oogst en het voorkomen van phytophtera.

 

Volgend jaar beter, zou ik zeggen. En reken maar dat dit soort trial and error- ervaringen heel herkenbaar is voor - na ja, bijna - elke hobby-tuinier!

 

De andere dingen die je noemt hebben niet zo veel met deze aantasting te maken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals bovenstaande. Helemaal goed.

 

Daarbij vind ik persoonlijk ( maar dat ben ik ) 21 tomatenplanten voor zo'n kas best veel. Te veel voor mijn gevoel. En dan heb je met alle bovenstaande factoren ook sneller last denk ik.

Dat netelgier spuiten, maar liever nooit meer doen. Daarbij is netelgier ( hoe sterk had je het verdunt ? ) een stikstof bemester ook nog eens. Dat vele stikstof maakt dat het blad nóg wat meer bevattelijk is. Die luis, was witte vlieg denk ik ? is Niet zo erg op tomaten toch ? Wind door de planten ! ( minder opeen zetten )

 

Luchtigheid !

 

Maar je niet uit het veld laten slaan hoor. Hier met zeker 30% van de planten last van neusrot. Helaas dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waren inderdaad vroege aardappels (frieslanders) die ik reeds 3-4 weken terug zonder probleem kon oogsten.

Maar ik heb momenteel nog andere rode aardappelen staan die ook nog steeds gezond zijn. Hier geen ziekte symptomen te zien.

Maar ook de bladeren van de basilicum in de kas vertonen nu gaten en bruine vlekken, zijn die ook aangetast of gewoon uitgebloeid? Sommige basilicum planten zijn 60cm hoog en hebben reeds eerste bloempjes.

De nog aanwezige groene tomaten vertonen ook die soort druppel vlekken, ik denk dat dit typisch is voor een botrytis aantasting!

Dus dan zit ik al met ziektes in de kas?

Ik heb er ook nog wat pepers en paprika staan waarvan ik reeds de eerste paprika kon oogsten, maar daar het ook nachtschades zijn vrees ik dat ze al snel zullen de tomaten volgen, de eerste bruine bladeren zijn al zichtbaar.

Ik vermoed dat ik de grond te vochtig maakte, niet allen rond de plant maar de hele oppervlakte, ook staan de planten te dicht op elkaar. De 2 behandelingen met netelgier (1week oude en verdunt 3op1) zal hun allicht meer kwaad gedaan hebben dan de bladluizen.

Dank voor alle tips in elk geval, volgend jaar proberen we opnieuw met deze ervaringen rijker.

 

Iemand nog een idee wat ik best doe met de onverwachte vrij gekomen ruimte in de kas? Is nog iets zaaien mogelijk na deze besmetting en tijd van het jaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 week oude getrokken netelgier met een verdunning van 1:3 is wel héél erg sterk hoor !!. Kan wel, voor het bemesten op de grond van kolen bv, maar voor luisaantasting en dan bij dunbladige planten ? Nee, zou ik eerder de waarden 1:10 nemen. En dan nog : niet op tomaten in een kas !

 

Tuurlijk , is er nog van alles mogelijk in de kas, maar voor de nieuwe teelt, de late teelt zeg maar , voor in de kas , is het er nog wat te warm nu misschien ?

Geven anderen vast een beter antwoord op, wat daar nog mogelijk is nú. Straks is er weer veel mogelijk ( na de hitte's )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...