Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat doe je in de zomer en herfst in je platte bak?

bio-fee

Recommended Posts

Manlief heeft vandaag voor mij 2 platte bakken gemaakt.

Nu kan ik wel bedenken wat ik daar eind van de winter en in het voorjaar mee ga doen, maar zijn er ook dingen die ik er nu al, of zometeen in de herfst/begin van de winter in kan zetten?

's Zomers staat mijn bak niet in de tuin - te weinig ruimte. Pas over een maandje ofzo gaat'ie weer terug.

Dus een vrije suggestie voor de zomer: kleine rassen*) pepertjes, meloentjes, .....

Nazomer+herfst: aardappeltjes (idee, draad).

Nazomer, (begin van de) herfst: verlengen van het seizoen van allerlei bladgroenten.

Winter: veldsla (tot de vorst echt toeslaat), winterpostelein.

*) bestaan er kleine rassen?

Oh aardappelen, dat zou lollig zijn! Eens kijken of ik nog een paar mooie heb liggen.

Goed, er kan dus nog van alles mee! Een aantal van de planten die jullie noemen heb ik gewoon in de volle grond staan, maar als ik er ook nog wat van in de platte bak zet, dan kan ik zo het seizoen wellicht nog wat verlengen.

Leukleukleuk!

(Nu alleen nog even bedenken waar ik 'm neer ga zetten want de moestuin is nogal vol...)

uh... aardappels poten in de nazomer??

late aardappels hebben 100 dagen nodig om rijp te worden, maar dat geldt voor de lange dagen van het jaar (half mei t/m augustus). nu poten zou betekenen dat ze zeker vier maanden nodig hebben voordat je kunt oogsten. half december dus

zelfs voor de platte bak lijkt me dat rijkelijk laat. of was het een grapje?

ik las al weeuwenteelt bloemkool, met tuinbonen kan dat ook. wel de juiste soort pakken die groeien wel je bak uit in het voorjaar en nemen veel ruimte in, dus ik zou eind september de bonen laten ontkiemen in de bak en ze dan als plantje in oktober in de volle grond zetten. ze kunnen in principe gewoon de winter door. succes!

Mijn bak staat los dus als in het voorjaar de planten te groot worden (en de temperaturen hoog genoeg) dan haal ik de bak gewoon weg en laat de planten lekker staan.

Leuk, al die inspiratie! Nu moet ik nog gaan kiezen want ik heb maar twee bakken.