Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

project kippen-eten-verzamelen: jullie mening graag


joke81

Aanbevolen berichten

situatie:

aan het eind van onze tuin hebben we ons kippenperk, 5 kippen. Die kippenren grenst aan de achterkant aan twee andere tuinen van studentenkotten, waar in totaal ongeveer 40 mensen wonen (tzijn niet allemaal studenten)

 

de kippen eten veel liever groenteafval, ipv graanmengeling. je zou ze eens moeten zien vliegen op die restjes spaghetti, gekookte patatjes of sla

maar zo veel keukenafval hebben wij niet, met ons gezinnetje

 

idee:

ik maak in ons kippenren een ronde met gaas, waar alle keukenafval in kan, (breed gaas, zodat de kippen eraan kunnen). dichtgenoeg bij de achterste draad van hun ren (zodat ze er van die andere tuinen aan kunnen)

ik maak blaadjes, waarop ik mij voorstel, en vraag of ze hun keukenafval willen 'afstaan' (waar ik dan ook duidelijk op stel, wat wel, wat niet)

en steek die blaadjes in al die brievenbussen

 

wat denken jullie, goed idee of niet??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, gewoon aanbellen en je verhaaltje doen. Dat komt denk ik beter aan.

Als je een onpersoonlijk briefje in de bus gooit wil dat nog niet altijd zeggen dat ze het lezen. Maak een praatje en t wordt al gauw persoonlijker en dan willen ze je denk ik wel helpen. En idd goed erbij zeggen wat wel en wat niet kan, want die studenten eten nogal makkelijk

 

Misschien helpt t ook wel als je ze een paar eieren belooft.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Helly's tactiek wel een goede is, even langs gaan, en de mensen persoonlijk aanspreken. Je kunt dan kijken wie er interesse hebben en daar gelijk afspraken mee maken, hou je ook een beetje overzicht qua hoeveelheid en wat. Denk dat je beter af bent met een paar mensen dan met een hele flat, dan heb je wat meer controle er over en hou je ook zoals jorieke zegt het ophopen/grote hoeveelheden in eens, wat meer in de hand. Ben een beetje bang dat het gros van de studenten het niet zo nauw nemen en de hele biobak er neer donderen!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank u voor jullie reacties

heb daarjuist ook eens gesproken met iemand, die die studentenkotten kent...

hij zegt dat er daar 'raar' volk tussen zit, en dat ik niet ga moeten verschieten als ze daar binnenkort àl hun vuil storten, da's nu ook weer niet de bedoeling

hier aan de overkant, is er een blok, met drie studio's, 3 werkende koppels, vriendelijke mensen, die we wel wat meer kennen

anders vraag ik het eerst aan hun?

zij kunnen wel niet aan onze tuin, maar ik zou kunnen een plastieken bak ( met goed afsluitbaar deksel) in hun bergingskot zetten (daar kan ik zelf bij, want we huren daar zelf een garage)

 

is dat al wat beter doenbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat t een betere optie is! Je moet geen restjes hebben van 'raar' volk. Wie weet roken ze jointjes en gooien ze die ook bij t GFT. Krijg je onderstaande kippies van

2qdaa1j.png

 

En wat Koert zegt, ze nemen t niet zo nauw met de regeltjes voor een paar kippetjes.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat dat een betere optie is Joke, helemaal als je zelf de emmers op kan halen, weet je precies hoeveel en wat je ze geeft.Ik denk ook dat de meeste mensen wel blij zullen zijn op zo manier een deel van hun afval kwijt te raken.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nah ik vindt het niks, beetje overschot van aardappel geef ik ook weleens maar kippen horen nu eenmaal keurig hun

legmeel te eten, dat is compleetvoer speciaal voor hun behoefte samengesteld om ze gezond te houden , daarnaast kun je hun groenvoer geven maar de rest van keukenafval is helemaal niet geschikt als hoofdvoer voor een kip, hooguit als wat bijvoer maar dan nog.

Is je bedoeling gratis eten voor de kippen of denk je ze een plezier ermee te doen ?

Wat een kip graag lust hoeft niet perse gezond voor het dier te zijn.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet ook wel dat ze nog altijd legvoer gaan nodig hebben

maar ze eten veel liever sla, wortelgroen, gekookte aardappelen, tomaten,...

je moet hen eens zien, hoe ze daar op vliegen

ik veronderstel dat ze zelf wel gaan eten wat goed voor hun is, de rest composteert dan wel

ok, legvoer daar zit alles in, dat kan ik wel begrijpen

maar mijn gevoel zegt dat ze toch liever verse groenten en fruit afval eten

als je de kippen laat kiezen (de onze toch), gaan ze eerst de sla en dergelijke gaan eten, en dan nog wat legvoer

 

dus als het lukt, ga ik hoogstens wat minder legvoer moeten gooien

(het gebeurt zelf nu al, dat het legvoer gewoon blijft liggen, de bosduiven en andere vogels van de buurt, zijn dan blij natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet ook wel dat ze nog altijd legvoer gaan nodig hebben

maar ze eten veel liever sla, wortelgroen, gekookte aardappelen, tomaten,...

je moet hen eens zien, hoe ze daar op vliegen

ik veronderstel dat ze zelf wel gaan eten wat goed voor hun is, de rest composteert dan wel

ok, legvoer daar zit alles in, dat kan ik wel begrijpen

maar mijn gevoel zegt dat ze toch liever verse groenten en fruit afval eten

als je de kippen laat kiezen (de onze toch), gaan ze eerst de sla en dergelijke gaan eten, en dan nog wat legvoer

 

dus als het lukt, ga ik hoogstens wat minder legvoer moeten gooien

(het gebeurt zelf nu al, dat het legvoer gewoon blijft liggen, de bosduiven en andere vogels van de buurt, zijn dan blij natuurlijk

 

In tegenstelling tot de mens kan een kip niet echt een grens stellen aan eten, daarnaast is het zo dat een teveel aan groenvoer een darmverstopping kan veroorzaken maar ook dat de legproductie stil komt te liggen ivm vervetting. Een kip doe je het grootste plezier met een keer in de week wat groenvoer en dan ook nog met zo min mogelijk zout erin verwerkt daarnaast heeft een kip voldoende aan zijn granen en hoofdvoer en wat hij zelf nog opscharrelt.

groetjes Sandra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuja iedereen doet het anders mijn kippen krijgen twee x per dag een berg groenvoer en dat doe ik al jaren nooit geen probleem mee gehad en ze zijn gezond leggen eieren strak in de veren dus ik vindt groenvoer niet verkeerd, heb je ze los dan pikken ze ook de hele dag groen.

Je hebt trouwens speciale en heel lekkere eieren die ze graseieren noemen omdat die veel gras krijgen.

 

Je waarschuwing van geen zout vindt ik wel een goede dat is niet goed voor veel dieren, en dat echt mensen eten zoals bv pasta of andere gerechten

voor vervetting zorgt geloof ik ook.

 

Joke mischien is het handig dat je paardebloem en gras voor ze plukt, dat doe ik ook en knip dat even fijn en dat lusten ze graag en kost je dan geen geld terwijl hun veel plezier van hebben.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gezoute gerechten, ok, dat begrijp ik

deegwaren, ivm vervetting ok, dat begrijp ik ook

maar groenafval, dat kan toch geen kwaad? bijvoorbeeld als ik naar de markt ga, vraag ik altijd of ze groen van wortel overhebben (veel mensen vragen om dat eraf te doen), zo heb ik altijd een zak wortelgroen extra

 

1 appartement heeft al toegezegd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...