Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat na de aardappelen?


William Jellesma

Aanbevolen berichten

Ik heb net mijn aardappelen allemaal gerooid en vervolgens prei, slasoorten, andijvie, chinese kool, paksoi gezet. Vanaf nu begin ik ook met het uitplanten van aardbeienstekken omdat ik volgend jaar een nieuw bed wil hebben. Ik zet ze tijdelijk op het aardappelveld zodat ze daar vast groter kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...
Liever geen aardbeiplantjes volgens de profs, aardappels en aardbeien hebben allebei last van dezelfde bodemziektes (link: http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=6).

Wij zetten er de boerenkool, maar we mesten wel een beetje bij met koemestkorrels en een klein beetje kali.

 

niet doen,

de boer achter ons heeft alle aardbeiplanten weg kunnen doen door ziekte, stonden ook na de aardappelen....

nooit doen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb late aardappelen staan(Texla),en ik gok dat ik ze over 6 tot 8 weken kan rooien.

Nu komt ie,,,, wat kan ik hier nog zaaien/planten??

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt,maar kom de info die ik zoek,niet tegen. Mss zoek ik verkeerd.

 

Ik gok op andijvie, veldsla, (hopelijk)bloemkool, spinazie?? Bonen, bieten....

Ik weet het niet,dit is mijn eerste jaar,en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie, slasoorten, rucola, spercie(stam)bonen (over twee weken vast voorzaaien in een tray oid), spinazie, chinese kool, paksoi, worteltjes, zonnebloemen (nu voorzaaien), prei (plantjes kopen). EN vast nog wel meer wat nu nog even niet in me opkomt. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, bij ons is boerenkool als nateelt van aardappels gangbaar. deze kun je vanaf half juli gaan planten.

zelf heb ik twee lichtingen aardappelen staan. na de middelvroege zet ik boerenkool, na de middellate (half augustus) zaai ik mosterdzaad als groenbemester (wij zitten op klei). mosterdzaad is van dezelfde familie als kool, dus hij gaat mee in de teeltwisseling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet juist wel phacelia na de aardappelen en ik wil ook meer met houtsnippers gaan mulchen. Want in de herfst zijn er weer meer houtsnippers mulch beschikbaar. Dus ik dacht ik zaai de phacelia en dan zodra ik houtsnippers heb gooi ik ze gewoon bovenop de phacelia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, sammetje ook back2eden

zodra ik houtsnippers heb gooi ik ze gewoon bovenop de phacelia.
Ik heb ook pastinaak tussen de rijen gezaaid gelijk met het poten van de aardappels.

Omdat hier en daar toch wel wat kweek een kattenstaart tussen de aardappels groeit wil ik het afdekken met kranten, compost en snippers. Een stugge plant zoals phacelia maakt het moeilijk kranten netjes neer te leggen. Ook breng je phacelia zaad onder de snippers en die vriezen dan niet kapot.

 

Maar b2e is een ander draadje

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 11 maanden later ...
mijn aardappelen staan in een grote kuip,

kan ik na het oogsten in die aarde een braam planten?

 

een jaar later......

kun je fruitstruiken in aarde zetten waar dus aardappelen in geteeld zijn?

of is het beter om daar verse bemeste tuinaarde bij te doen [ zeg maar 50-50 ]?

en er kan verder toch nog....

biet

wortel

sperzieboon

en andijvie en of groenlof in?

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

In augustus kun je nog prima zaaien: groenlof, snijbiet, knoflook ( sept/okt),

Snijbiet kan overwinteren en groenlof kan tegen vorst. Op mijn gerooide ( vroege) aardappelveldje heb ik vandaag nog paarse sperziebonen gelegd en iceberg sla uitgeplant. Het is allemaal lekker vroeg dit jaar.

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...