Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat zaaien / planten in mei


Jorg

Aanbevolen berichten

In dit topic vindt je een lijst met groenten,fruit en kruiden die je in de maand mei kunt zaaien en/of planten.

 

Zaaien in mei

  • Bieten: buiten, direct in de grond of voorzaaien in potjes/modules (let op: niet verspenen)
  • Komkommer: binnen zaaien
  • Pompoen: binnen zaaien
  • Courgette: binnen zaaien
  • Mais: binnen zaaien
  • Wortel: buiten, direct in de grond (let op: niet voorzaaien)
  • Erwten: buiten, direct in de grond of voorzaaien in potjes/modules
  • Radijs: buiten, direct in de grond (let op: niet voorzaaien)
  • Spinazie: buiten, direct in de grond (let op: niet voorzaaien)
  • Snijbiet: buiten, direct in de grond of voorzaaien in potjes/modules
  • Prei
  • Basilicum
  • Sla
  • Stengelui
  • Broccoli
  • Spitskool
  • Spruitjes
  • Andere (late) koolsoorten
  • Rucola
  • Boontjes (stok, struik, sperzie-, snij-, droogboon etc.): zowel binnen als buiten (heeft de voorkeur), in de volle grond of in potjes.
  • Witlof
  • Andijvie

Planten in mei

  • Aardappels
  • Aardbeien
  • Tomaten (let op: na ijsheiligen)
  • Courgette (let op: na ijsheiligen)
  • Komkommer (let op: na ijsheiligen)
  • Pompoen (let op: na ijsheiligen)
  • Paprika / peper (let op: na ijsheiligen)
  • Mais (let op: na ijsheiligen)
  • (knol)selderij (let op: na ijsheiligen)
  • Alle andere (minder warmteminnende planten) voorgezaaide groenten zoals sla, prei, kolen

Ervaringen met vroeg of laat zaaien?

Zaai je vroeger, of juist later? Vul dan vooral dit overzicht aan door te reageren. Meld jouw ervaring met vroeg/laat zaaien, je werkwijze en eventueel raskeuze. Er zijn bijvoorbeeld heel veel mensen die in januari starten met het zaaien van tomaten. Hoe is dat gegaan? Doe je dat komend jaar weer op dezelfde tijd en met dezelfde werkwijze? Kortom help andere leden het seizoen te vervroegen of te verlaten door jou zaai of plant ervaring te delen.

 

Jaarkalender (nog niet allemaal beschikbaar)

Wat zaaien / planten in januari

Wat zaaien / planten in februari

Wat zaaien / planten in maart

Wat zaaien / planten in april

Wat zaaien / planten in mei

Wat zaaien / planten in juni

Wat zaaien / planten in juli

Wat zaaien / planten in augustus

Wat zaaien / planten in september

Wat zaaien / planten in oktober

Wat zaaien / planten in november

Wat zaaien / planten in december

 

Wil je weten wat andere leden nu hebben gezaaid? Kijk dan hier: https://www.moestuinforum.nl/wat-heb-je-net-gezaaid-geplant-seizoen-2014-t11947.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Spinazie kan wel voor gezaaid worden, ik doe dat elk jaar en dit jaar heb ik de spinazie in zo'n stekbakken voor gezaaid, meer dan 800 zaadjes en voor 95% opgekomen, dan uitgeplant en alles groeit nu goed. Wel enkele door de vogels en rupsen gesneuveld.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@aalterse-willy (en Mijke): bedankt, daar is dit topic voor bedoeld! Ervaringen en methoden delen,aanvullen, verbeteren en verduidelijken. Dit is dus niet mijn topic, maar een topic van iedereen. Vraag voor willy: hollanders telen spinazie naar mijn weten vaak anders dan belgen. Wij zaaien normaal gesproken zeer dicht / dik op elkaar op rijen. We oogsten vervolgens de blaadjes jong door ze iets boven het hart af te knippen en laten er geen grote planten van groeien. Uitplanten van zaailingen is daarom niet heel praktisch. Tenminste zo doe ik het. Ik hoor graag jou ervaring. Zaai jij voor om ze op iets grotere afstand uit te planten? Hoe oogst je ze? Zaai je ze voor omdat het kiempercentage niet goed was? Andere redenen? Wat vindt je er praktisch/handig aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorg, normaal zijn het de Hollanders die zuinig (gierig) zijn hé, maar in dit geval zijn het dan de Belgen.

Spinazie word hier niet gegeten als slaatje maar steeds gekookt en daarvoor mogen de bladeren best véél groter zijn.

De mijne staan nu ongeveer op 15/15 maar bij de boeren op het veld is dat wel 20/20.

Dat voorzaaien heeft gelijk bij alle groente dezelfde voordelen.

Ge kunt zaaien als het nog te vroeg is, vooraleer uw grond goed bewerkt is, als het nog te koud of te nat is enz enz.

Ook het rendement van uw zakje zaad verhoogd veel omdat ieder zaadje apart in een potje gaat en daar gans alleen kan uitkomen en groeien. Bij het uitplanten geen getrek aan de wortels, geen plantjes die te dik op mekaar staan.....

Met één zakje zaad hebben we genoeg om een gans jaar spinazie te eten.

 

Mijn spinazie nu, een deeltje ervan toch, in totaal wel vier keer zoveel.

IMG757963981399786507.JPG

Een paar plantjes zijn wel afgeknaagd door de rupsen en ook al uitgetrokken door de merels op zoek naar wormen.

 

De reuze uien en de salade

IMG758064221399786612.JPG

 

En het andere veldje met groente, van beide kanten gezien.

IMG758174371399786648.JPG

IMG758227101399786656.JPG

 

En tenslotte nog iets om sommigen te doen watertanden!

 

IMG758373771399786722.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 11 maanden later ...
  • 2 weeks later...
  • 11 maanden later ...

Het probleem is niet dat ze niet kiemen, maar dat de plantjes heel makkelijk beschadigd raken bij het uitplanten. Als het plantje al groot is, heeft het hiervoor een groot risico. Is het plantje nog heel erg klein moet het wel lukken denk ik. Hier hebben ze het er ook over.

wortel-voorzaaien-t7923.html

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...