Jorg Geplaatst: 8 januari 2014 Geplaatst: 8 januari 2014 In dit topic vindt je een lijst met groenten,fruit en kruiden die je in de maand mei kunt zaaien en/of planten. Zaaien in meiBieten: buiten, direct in de grond of voorzaaien in potjes/modules (let op: niet verspenen)Komkommer: binnen zaaienPompoen: binnen zaaienCourgette: binnen zaaienMais: binnen zaaienWortel: buiten, direct in de grond (let op: niet voorzaaien)Erwten: buiten, direct in de grond of voorzaaien in potjes/modulesRadijs: buiten, direct in de grond (let op: niet voorzaaien)Spinazie: buiten, direct in de grond (let op: niet voorzaaien)Snijbiet: buiten, direct in de grond of voorzaaien in potjes/modulesPreiBasilicumSlaStengeluiBroccoliSpitskoolSpruitjesAndere (late) koolsoortenRucolaBoontjes (stok, struik, sperzie-, snij-, droogboon etc.): zowel binnen als buiten (heeft de voorkeur), in de volle grond of in potjes.WitlofAndijvie Planten in meiAardappelsAardbeienTomaten (let op: na ijsheiligen)Courgette (let op: na ijsheiligen)Komkommer (let op: na ijsheiligen)Pompoen (let op: na ijsheiligen)Paprika / peper (let op: na ijsheiligen)Mais (let op: na ijsheiligen)(knol)selderij (let op: na ijsheiligen)Alle andere (minder warmteminnende planten) voorgezaaide groenten zoals sla, prei, kolenErvaringen met vroeg of laat zaaien?Zaai je vroeger, of juist later? Vul dan vooral dit overzicht aan door te reageren. Meld jouw ervaring met vroeg/laat zaaien, je werkwijze en eventueel raskeuze. Er zijn bijvoorbeeld heel veel mensen die in januari starten met het zaaien van tomaten. Hoe is dat gegaan? Doe je dat komend jaar weer op dezelfde tijd en met dezelfde werkwijze? Kortom help andere leden het seizoen te vervroegen of te verlaten door jou zaai of plant ervaring te delen. Jaarkalender (nog niet allemaal beschikbaar)Wat zaaien / planten in januariWat zaaien / planten in februariWat zaaien / planten in maartWat zaaien / planten in aprilWat zaaien / planten in meiWat zaaien / planten in juniWat zaaien / planten in juliWat zaaien / planten in augustusWat zaaien / planten in septemberWat zaaien / planten in oktoberWat zaaien / planten in novemberWat zaaien / planten in december Wil je weten wat andere leden nu hebben gezaaid? Kijk dan hier: https://www.moestuinforum.nl/wat-heb-je-net-gezaaid-geplant-seizoen-2014-t11947.html Quote
aalterse-willy Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Spinazie kan wel voor gezaaid worden, ik doe dat elk jaar en dit jaar heb ik de spinazie in zo'n stekbakken voor gezaaid, meer dan 800 zaadjes en voor 95% opgekomen, dan uitgeplant en alles groeit nu goed. Wel enkele door de vogels en rupsen gesneuveld. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
mijke Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 ja ik vroeg me ook af waarom spinazie niet voorzaaien? Ik heb ze hier binnen gezaaid en ze komen nu op. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
impy101 Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Raar, zodra ik op Juni (of een andere maand na Mei) klik dan krijg ik de melding dat ik niet genoeg rechten heb (volgens mij zijn die topics (nog) niet public). Quote
Connie Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Klopt Impy die zijn pas beschikbaar in de maand zelf(staat er ook bij). Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Jorg Geplaatst: 10 mei 2014 Auteur Geplaatst: 10 mei 2014 @aalterse-willy (en Mijke): bedankt, daar is dit topic voor bedoeld! Ervaringen en methoden delen,aanvullen, verbeteren en verduidelijken. Dit is dus niet mijn topic, maar een topic van iedereen. Vraag voor willy: hollanders telen spinazie naar mijn weten vaak anders dan belgen. Wij zaaien normaal gesproken zeer dicht / dik op elkaar op rijen. We oogsten vervolgens de blaadjes jong door ze iets boven het hart af te knippen en laten er geen grote planten van groeien. Uitplanten van zaailingen is daarom niet heel praktisch. Tenminste zo doe ik het. Ik hoor graag jou ervaring. Zaai jij voor om ze op iets grotere afstand uit te planten? Hoe oogst je ze? Zaai je ze voor omdat het kiempercentage niet goed was? Andere redenen? Wat vindt je er praktisch/handig aan? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 11 mei 2014 Geplaatst: 11 mei 2014 Jorg, normaal zijn het de Hollanders die zuinig (gierig) zijn hé, maar in dit geval zijn het dan de Belgen.Spinazie word hier niet gegeten als slaatje maar steeds gekookt en daarvoor mogen de bladeren best véél groter zijn.De mijne staan nu ongeveer op 15/15 maar bij de boeren op het veld is dat wel 20/20.Dat voorzaaien heeft gelijk bij alle groente dezelfde voordelen.Ge kunt zaaien als het nog te vroeg is, vooraleer uw grond goed bewerkt is, als het nog te koud of te nat is enz enz.Ook het rendement van uw zakje zaad verhoogd veel omdat ieder zaadje apart in een potje gaat en daar gans alleen kan uitkomen en groeien. Bij het uitplanten geen getrek aan de wortels, geen plantjes die te dik op mekaar staan.....Met één zakje zaad hebben we genoeg om een gans jaar spinazie te eten. Mijn spinazie nu, een deeltje ervan toch, in totaal wel vier keer zoveel.Een paar plantjes zijn wel afgeknaagd door de rupsen en ook al uitgetrokken door de merels op zoek naar wormen. De reuze uien en de salade En het andere veldje met groente, van beide kanten gezien. En tenslotte nog iets om sommigen te doen watertanden! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
appelvrouw Geplaatst: 2 juni 2014 Geplaatst: 2 juni 2014 Hallo Jorg, een vraagje, zaaien in juni is er nog niet? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 2 juni 2014 Geplaatst: 2 juni 2014 Ik zie andijvie niet staan in je overzicht Jorg Ik kan zomerandijvie nu toch ook nog wel zaaien of ben ik al te laat ?? Quote
Jorg Geplaatst: 2 juni 2014 Auteur Geplaatst: 2 juni 2014 @Appelvrouw: dank voor de heads-up, ik heb hem zojuist voor juni ingevuld: wat-zaaien-planten-in-juni-t12025.html Graag weer jullie ervaringen en aanvullingen @Nykef: klopt, ik heb andijvie toegevoegd aan de lijst voor mei! Quote
geedee Geplaatst: 9 mei 2015 Geplaatst: 9 mei 2015 Ik heb de sperziebonen afgelopen nacht laten wellen in een bak met water en vandaag in de grond gestopt. Voordat ze boven zijn, zijn de ijsheiligen vertrokken....hoop ik Quote
leonietjes Geplaatst: 21 mei 2015 Geplaatst: 21 mei 2015 Handig lijstje. Goed om te zien dat ik nog helemaal niet achter loop en dat er nog van alles mogelijk is!! Quote http://moestuin-leonie.blogspot.nl
MoestuinLieN Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Wat handig, dat lijstje ! Ik heb een vraag: waarom wortelen niet voorzaaien?Ik heb Parijse wortelen voorgezaaid en die zijn mooi opgekomen.... Ik vroeg me ook al af wanneer die naar buiten mogen, trouwens. Quote
Toto Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Het probleem is niet dat ze niet kiemen, maar dat de plantjes heel makkelijk beschadigd raken bij het uitplanten. Als het plantje al groot is, heeft het hiervoor een groot risico. Is het plantje nog heel erg klein moet het wel lukken denk ik. Hier hebben ze het er ook over.wortel-voorzaaien-t7923.html Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Claudia69 Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ik durf wortelzaad wel wat voor te weken. Net zoals selder- en peterseliezaad. Ze kiemen zo wat sneller. Quote
gewoon peter Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Als je wortelzaad laat voor weken, hoe lang laat je ze dan weken?Win je veel in kiem tijd?En blijft het zaad wat dan nat is niet aan elkaar kleven als je probeert te zaaien? Peter. Quote
Amrutten Geplaatst: 3 juli 2019 Geplaatst: 3 juli 2019 Ik heb wortelzaad op vochtig papier in een doosje laten kiemen. Duurt maar een paar dagen. Kiemen niet te lang laten worden.Toen een beetje zand erbij, en heel voorzichtig gemengd en gezaaid. Scheelt zeker 2 weken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.