Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Likeur recepten


Indy

Aanbevolen berichten

Ik dacht dat er al zoiets was, maar de recepten staan steeds tussen andere topics. Dus ik dacht, misschien handig om een topic aan te maken waar je je lekkerste recepten voor likeuren kunt plaatsen. Als jullie als moderators het niets vinden,werwijderen jullie het maar weer

 

Mijn manier van after8 likeur:

Omdat ik met wisselende percentages alcohol werk, moet er soms wat (suiker)water bij, of meer alcohol. Dit doe ik meestal gewoon op smaak, dus ik heb geen idee hoeveel er van alles precies ingaat. Ik experimenteer met het originele recept:

200/250 gram suiker

500 ml alcohol 70% vol

ongeveer 400 cc water

25 gram pepermunt

100 gram cacao

 

Macereer 30 gram munt in 250 cc alcohol(70% week of 6) Na 6 weken: Los 100 gram cacao op in ongeveer 400 cc kokend water, met 200/250 gram suiker. Laat de chocodrank afkoelen, en als het afgekoeld is meng het met 250 cc alcohol. Zeef de muntblaadjes uit de alcohol, en meng de pepermuntalcohol met het chocolademengsel.

Met 96% alcohol gebruik ik weer meer water en suiker, Met 45% gebruik ik weinig water,maar doe ik de suiker al bij het muntmaceraat in.

Nooit alcohol koken, en altijd wachten tot je suikerwater compleet is afgekoeld, pas dan samenvoegen met het alcoholmengsel. Likeuren zijn eigenlijk niet meer dan suikerwater, smaak, en alcohol.

Eigenlijk doe ik gewoon maar wat

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt handig alle likeurrecepten bij elkaar maar je gaat wel vragen en reacties krijgen op de verschillende drankjes wat het mogelijk weer onoverzichtelijk maakt??

 

Aan de andere kant, als je nog inmaakalcohol over hebt, kun je hier wel weer neuzen van "wat ga ik er nog mee maken"?

 

Hoe dan ook; lekker receptje lijk me die After Eight likeur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wel Gedee,maar aan de andere kant,nu staan er vele lekkere likeurtjes tussen allerhande andere topics.Ach,en anders wat meer scrollen

Limoncello:

 

benodigheden:

7 grote citroenen biologisch

1 liter alchol 95%

8 ons suiker

1,5 liter water

 

•laat de citroenen een uur weken in koud water,en droog ze goed af.

•Schil de citroenen zo dun mogelijk en probeer geen witte velletjes mee te schillen want daar wordt de limoncino bitter van.

•Doe de citroenschillen in een weckpot en schenk de alcohol erbij

•Dek de pot af en zet deze 15 tot 20 dagen op een donkere koele plek

•Na deze 15 tot 20 dagen breng je in een pannetje suiker en water al roerend aan de kook. Haal de pan van het vuur, dek hem af en laat afkoelen

•Voeg het afgekoelde suikerwater vervolgens toe aan het mengsel van citroenschillen en alcohol.Het wordt nu een beetje troebel,maar dat hoort zo.

•Zeef het geheel, schenk de limoncino in een (gesteriliseerde) fles of flessen en sluit deze af. Zet de flessen op een koele donkere plek.

Na ongeveer een weekje is je limoncino op smaak.

•Serveer de limoncino koud uit de koelkast of ijskoud uit de vriezer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier nog een aangebroken fles Hennessy Cognac staan iemand een idee wat ik er mee kan maken?

 

Angela ik vond dit Franse recept voor je. De vertaling is van Google en snoep betekend kandijsuiker

Recept alcohol thuis Ratafia mandarijn

 

 

 

Ingrediënten Ratafia mandarijn:

 

Om dit homebrew te bereiken, zal je de volgende ingredienten nodig:

 

cognac (2l)

gewoon water (50cl)

mandarijn (16)

snoep (1kg)

 

Hoe de spijsvertering Ratafia mandarijn te bereiden?

 

Verwijder de schil van mandarijnen. Plaats het in een pot met 2l cognac. Sluit de pot en laat het ouder worden voor 1 maand. Maak een siroop met kandijsuiker en water. Zeef de inhoud van de pot en voeg de siroop. Plaats het mengsel in een pot en sluit het. Laat gedurende twee maanden weer ouder. Fles.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droplikeur, net als dropshot. Lekker bij verkoudheid.

30 gram dubbelzoute drop

4 gram anijszaad

stukje zoethout

2 gram peper

200 gram suiker

1 liter alcohol 40 % (weiskorn Duitsland)

150 ml water

Knip de drop in kleine stukjes ,breng het water aan de kook en los hierin de stukjes drop op .

Voeg hierbij de andere ingrediënten, en als alles is afgekoeld, de alcohol. Laat dan ruim 3 weken staan,en filter het dan. Het blijft troebel,maar door een kaasdoek of filter krijg je m aardig helder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruidenlikeur.

Neem zo'n 50 gram verschillende kruiden die je lekker vind. ( bijvoorbeeld: tijm, rozemarijn,koriander,anijszaad,salie,venkel,anijs,jeneverbes,kruidnagel,enz....)

Voeg hieraan toe 350 cc 96% alcohol,300 gram (bruine) suiker, en vul aan met water tot een liter. Laat het een week of 4 tot 6 staan, elke dag ff schudden, en filter het na die tijd. Bottel het in kruikjes.

Ik maak meestal een mix van salie/tijm, rozemarijn, anijs en kruidnagel. Waarbij tijm de overhand heeft. Hij is ook elk jaar anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeneverbes,tijm,basilicum en lavendel zijn de hoestoplossers. Dus als je die toevoegt aan je likeurtje heb je een goede antihoestlikeur.

Salie doet deugd bij keelpijn.,Iets wat je van veel hoesten krijgt,dus die zou ik dan ook erbij gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Bessenlikeur:

Men neme 1 grote glazen pot.

Vullen tot 1/3 met suiker, daarna 1/3 bessen ( bramen, frambozen) .

Daarna de alcohol erbij gieten tot ook 1/3 boven de bessen. Dus voor het oog zijn alle lagen even groot! ( suiker kan iets minder)

De fles op de vensterbank zetten en iedere dag even rustig ronddraaien. Dit doe je totdat alle suiker is opgelost. Dit proces neemt enkele weken in beslag. Daarna de pot wegzetten tot een feestelijke gelegenheid.

-als alcohol neem ik meestal goedkope jenever. Je kunt echter al je restjes sterke drank erbij gooien ( rum, cognac, brandewijn)

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Delhaize hadden ze ze ook nog.In Italië hebben ze de flessen met 96% pure alcohol ook nog.

Ik heb laatst honinglikeur gemaakt. 2 potten (echte goede,lekkere imker)honing. Samen mengen met een 700 ml neutrale alcohol van 45 %, en voila.

Ook heeeeeeeeel goed als je last van een zere keel hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip voor likeurmakende vakantiegangers:

Neutrale alcohol 96%. Luxemburg: ca 19,- per liter. In Italië nog goedkoper? (geen ervaring mee)

 

Dat kun je uiteraard verdunnen met gewoon water, om op b.v. 50% of 60% uit te komen.

Voordeel (naast goedkoop): Je kunt verhoudingsgewijs meer vruchten en of suiker toevoegen. Je zou immers moeten willen dat het totaal alcoholpercentage niet lager is dan ongeveer 20%.

 

Dat verhoogt de houdbaarheid. Alcohol werkt conserverend. Bij een totaalpercentage van boven de 20 % zullen de vruchten niet gaan gisten: de (wilde) gisten die op de vruchten zitten kunnen dan niet overleven. Ook verklein je door het hogere percentage het risico op azijnvorming.

 

Vooral bij een Rumtopf (verhoudingsgewijs veel vruchten, weinig nat) heeft b.v. goedkope wodka 35% een te laag percentage alcohol.

 

Zie ook: http://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/likeur-algemeen/

(Berekeningen kloppen niet helemaal: één gram suiker neemt in oplossing iets minder volume in dan één milliliter)

 

Leuk weetje: Op wikipedia bij 'port' , bij alinea Historie

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...