Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

The making of: mijn bijenhotel


geedee

Aanbevolen berichten

Ik ben begonnen met mijn bijen-hotel voor solitair bijen. Geïnspireerd een soortgelijk onderwerp op dit forum, ben ik aan het verzamelen, snoeien en uithollen geslagen.

 

Hier beneden wat foto's van mijn poging :

 

 

Het wordt een Chateau des abeilles::lol:

977_12d0828ed37fa356fe19ef8e34fd97f1.jpg

 

977_fd0312df40f9eac91ccaa121e1ede224.jpg

977_864c4f2e9120a385f9586619e269cfe8.jpg

977_4af55180b49b90bff1bac8426dec0e8f.jpg

977_15649f1f72b3f29e4d6da75a4a8488b1.jpg

 

 

[*]Wie heeft er ook een bijen-kas-kist-korf-? gemaakt en heeft er foto's van?

 

[*]]Of ideeën over wat je allemaal kunt gebruiken of juist niet moet gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat belangrijk is dat je beetje oplet of de dingen die je gebruikt schimmel/rot vrij zijn als ik naar je spulletjes kijk.

daarom wordt bamboe veel gebruikt dat schimmeld niet gauw, en in schimmel stelen vast niet lekker overwinteren voor de hommels.

Stukje zacht steen met gaatjes worden weer gewaardeert door een bepaald soort solitaire hommeltje en zo zijn er wel iets kleine verschilletjes

van voorkeur winterslaapplaats.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dat is een goede tip. Had ik eigenlijk niet over nagedacht.

 

Denk je dat als ik die stengels van de zonnebloem eerst goed laat drogen, ze schimmelvrij blijven?

 

Er zit een soort , lijkt wel piepschuim, in die stengels, leek me wel lekker warm(isolatie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wat je bedoeld, soort zachte kern ja ik denk opzich dat dat bv wel isolerend werkt of dat ze daar beetje in graven.

je kunt je bijenhotel ook onder goed afdakje zetten dat het zowiezo droog plekje is dat scheeld de helft ivm schimmel

goed laten drogen is ookwel slim en denk wel dat dat bij zonnebloem goed gaat,

Riet stengels is ook wel veel gebruikt in dit soort insektenhotels, of schijf van boomstam met gaten erin geboord.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tataaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!

 

resized_977_feae70891ae5b1b694b9948e446f5e09.jpg

 

Ik vond dat een chateau wel 2 torens moest hebben.

En de tip van Hans om dan boomstammen met gaatjes inboren erbij te doen, krijgt zo dus gestalte (gaatjes moet ik nog boren en onder die potjes komt dan stro of zoiets)

Ik ben alleen beetje ongelukkig over dat zwarte touw, maar wist even niet hoe ik die torens er zo snel aan vast kon maken; geeft aan de achterkant wel een stevig "ophangmechanisme" .

 

Ik heb er ook wat riet (van een oud schutting-scherm) tussen gedaan Hans, bamboe heb ik niet.

 

Het chateau staat in de volle zon op de vensterbank buiten te drogen, want schimmelchateaux zijn niet in trek heb ik begrepen.

 

Ik heb wel massa's papaver zaad; wat kan daar allemaal mee behalve heel zuid limburg vol zaaien met klaproos??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

leuk gedaan denk wel 4 steren waard .....

je kunt ook een stuk boomstammetje nemen en daar allemaal gaatjes in boren .dan komt de wilde bijen ook hun eitjes in leggen .heb er verschilende opgehangen in mijn tuin ...( neem wel stukken boomstam van hard hout deze rotte niet zo snel weg .berkenhout is bv zachthout

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Je had denk ik teveel zaaidozen en zo gebruikt, bamboestokken en boomstammetjes waar je gaten in boort,

en een steen met gaten of die boor je er ook in, dat soort dingen blijven lang goed en zijn niet aantrekkelijk voor vogels.

Gebruik je bv een vakje met stro is inderdaad een stukje kippengaas voor dit vakje leuk en handig.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geedee, voor de sloop was het toch een waardig kunstwerkje

Helaas heb je altijd 'slopers' die je harde werk niet zo zeer als zodoende zien, ook in de natuur

Dat idee met kippegaas is wel een goede. Staat ook gelijk wat natuurlijker als dat touw. En anders een vogelnetje eroverheen spannen?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Nou , ik denk dat ik het er maar bij laat zitten ....een hoop moeite om ze een mooi hotel te maken en wat doen ze???:

 

Gaan gewoon nestelen in de kopse kanten van de kunststof planken van mn houtopslaghuisje....2 meter verderop dan waar het hotelletje hing.

 

 

pict242598091334479930.jpgpict242617991334479934.jpg

 

In 1 gaatje zit een dikke zwarte spin...die die bijtjes wil pakken...en voor de foto waren ze beide weggevlogen/gekropen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan misschien wel zijn, maar ik had nog nergens gelezen over kunststof dingen...wél houten stammetjes e.d.

 

 

Ik heb natuurlijk weer van die moderne, met hun tijd meegaande bijen rondzoemen hier....niks hout...gaatjes in , maakt niet uit wat, volstaan prima, blijkbaar.

 

Heb nog een aantal van die stukjes , (afgezaagde eindjes) liggen....misschien toch nog 'n keer een knutselpoging wagen....

 

Goed nieuws:

Het schuurtje staat 5 meter van de nieuwe kas met hoopvolle tomatenbloemetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Specialty today at the Bee's Inn:

 

----->>

Mc Tomato

Mc ChiliPepper

recommended:

Mc Aubergine

 

 

 

Domme vraag misschien, maar is dat nu honing in die gaatjes? of wat stoppen ze erin...eitjes met voedsel toch? maar waar zit de honing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal zeker weet ik het niet maar er klopt vast wel iets van

Dit gaat om solitaire bijen, dus bijtjes die alleen leven en niet in groepen.

Ze zetten zo'n eitjes af en maken het dicht met iets van speeksel. Daar zit ook voeding in dus als babybij geboren wordt dan eet hij aan dat afdichtspul en kan hij er uit.

 

Maar helemaal zeker ben ik niet hoor, is al een hele tijd terug dat ik er iets over gehoord heb Anders moet je even op solitaire bij googlen

 

:lol:

Specialty today at the Bee's Inn:

 

----->>

Mc Tomato

Mc ChiliPepper

recommended:

Mc Aubergine

 

 

 

Laat je wel even het resultaat zien, dit is een echt bord waard

 

Enne BEE Happy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...