Alles dat geplaatst werd door Rookie
-
Ik ben Rob1959
Hoi Rob, welkom hier. Hopelijk kan je snel aan de slag in een eigen tuin. Heb je momenteel geen ruimte om alvast wat bakken of zo neer te zetten, zodat je toch alvast iets kunt doen?
-
Overzicht per 31 mei: oogst en alle bakken
Wat een groene weelde! Ik kan me voorstellen dat je het daar druk mee hebt, maar je hebt wel eer van je werk.
-
Klaagbank #4
Je bedoelt dat je al zes jaar lid bent en niet weet wat de babbeltuin is en je ook nog nooit hebt voorgesteld?
-
Eerste post
Prachtig! Daar mag je met rechts trots op zijn. Wat een werk is daar verricht! Maar nu heb je wel heel wat te genieten.
-
Knoflook seizoen 2025-2026
Niets mee doen dan maar.
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2026
Vanavond een quiche met verschillende snijbiet, Russische kool, en bietenbladeren. Ik denk dat ik er wat feta doorheen kruimel.
-
Teeltwedstrijd 2026.. Sperzieboon Purple Queen
Ik heb (heel ongeduldig) de mulch een beetje opzij gekrabd en ik zie een bonenboogje! Maar ik maak pas een foto, als hij helemaal spontaan boven de mulch uitkomt.
-
Knoflook seizoen 2025-2026
Ik heb nog niet rond de bollen gevoeld, maar volgens mij gaat dat best wel goed daar onder al dat stro. Wel een paar foto's gemaakt van de roest.
-
Courgette 2026
Ik heb dit jaar twee soorten, de vertrouwde Black Forest en en voor mij nieuwe, de Ola Escaladora. Ze doen het allebei goed, maar een groot verschil is wel, dat die laatste als een speer gaat en de Black Forest wat trager is. De Ola zit al lekker vol met beginnende bloemen.
-
Zoete aardappelen 2026
Ze staan bij mij net een paar dagen buiten, maar ze lijken wel aan te slaan. Voorlopig staan ze nog onder een stolp tegen de koude, harde wind. Ik heb twee stekjes op één plek gezet, eerst kijken welke het sterkst is en de andere knip ik dan af.
-
Klaagbank #4
Wat erg van je pan! Zit er geen garantie op?
-
Teeltwedstrijd 2026.. Sperzieboon Purple Queen
Ik was te voorbarig... Wat ik aanzag voor een beginnetje van een boon waren gewoon wat stomme blaadjes en takjes, die hier van de bomen waaien...😄 Helaas, nog even wachten.
-
Verboden pesticiden in rijst, thee en kruiden bij Albert Heijn en Jumbo
Dank voor de correctie @appelvrouw !
-
Zoete aardappelen 2026
Ik heb in de open kant op het zuidwesten 6 slaplantjes geplant. Volgens mijn berekeningen krijgen die daar een uur of 4 à 5 zon per dag, zelfs als de ranken helemaal dicht over het tunneltje groeien. Eigenwijs als ik ben, ga ik het gewoon proberen.😊 Niet geschoten is altijd mis...
-
Verboden pesticiden in rijst, thee en kruiden bij Albert Heijn en Jumbo
Wat mij hier zo aan stoort, is dat ze zo het randje opzoeken van wat nog net wél kan. Binnen de "wet- en regelgeving". Ik heb een vriendin, die een keten had van natuurvoedingszaken. Elk artikel wat werd ingekocht werd persoonlijk door haar bekeken, ze ging langs de bedrijven of de boerderijen of telers, om te kijken wat daar met het eten (of andere dingen) gebeurde. Ik heb een hoop van haar geleerd. Zoals b.v. biologische roomboter in de supermarkt. De koeien staan wel in een weiland recht langs één van de drukste snelwegen in Nederland, waardoor het gras vol zit met zware metalen en andere verontreiniging. Maar toch mag de boter "biologisch" worden genoemd. Dat soort dingen.
-
Verboden pesticiden in rijst, thee en kruiden bij Albert Heijn en Jumbo
Ik ga vanaf nu ook mijn kruiden bestellen bij het Blauwe Land.
-
Zoete aardappelen 2026
Ja, dat zou heel goed kunnen. Maar dan weet ik dat dat niet werkt dus. Maar het zal misschien wel leuk staan...
-
Zoete aardappelen 2026
Ik heb geen idee! Maar we gaan het wel zien. Het was zomaar een probeersel.
-
Zoete aardappelen 2026
Ik had weer eens een ideetje. Er staan 6 zoete aardappelstekjes onder de stolpen, die dienen als bescherming tegen de harde wind. Als die stekjes goed gaan groeien, maken ze ranken. We hebben nu van tuingaas een soort tunnel gemaakt over de zoete aardappelen heen. Als die ranken langer worden, wil ik die door de gaten in het gaas neer de buitenkant leiden, zodat ze over de tunnel heen groeien en zo een dak maken. Dan kan ik makkelijk wat bladeren oogsten en er onder is dan ruimte en schaduw voor b.v. slaplanten. Kijken wat het wordt.
-
Het weer in 2026
Hier nu ook!😃 Plus onweer.
-
Knoflook seizoen 2025-2026
Als ik in de gelegenheid ben zal ik een foto maken @appelvrouw . En ik zal inderdaad even pokie doen rond de bollen, sommige stengels zijn al best dik. Maar nu eerst de mega onweersbui ondergaan... In elk geval lijkt het alsof we regen krijgen.
-
Teeltwedstrijd 2026.. Sperzieboon Purple Queen
Hihi, er komen al wel bonen boven, die ik als gezelschap bij mijn wedstrijdbonen heb geplaatst. Maar van de paarse koningin zelf nog geen spoor...
-
Knoflook seizoen 2025-2026
Over dat wiki gesproken, ik zou daar zelf niets aan toevoegen, want zoveel kennis heb ik gewoon niet. Er zitten hier een paar forumleden, waarvan ik blindelings aanneem wat zij zeggen, omdat ik het idee heb, dat zij weten waar ze over praten. Als die iets zouden toevoegen, zou ik dat gewoon voor waar aannemen.
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2026
Ik ga dadelijk alles maar goed stormvast zetten. We schijnen weer zo'n onweersbui met windstoten te krijgen.
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2026
Gemengde salade met een geraspte rettich en in stukjes gesneden knakworst erdoor. Dressing van mayo en zoete chilisaus.