Alles dat geplaatst werd door Fruittuin17
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Klopt
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Ik koop hem via Facebook
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Klopt kakariki was ik ook al op uitgekomen. Daar heb ik ook al een optie op voor volgend jaar
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Ik heb Sumbar gekozen en Agar er maar bij gedaan. Wilde eigenlijk Sverkrannyi maar die was uitverkocht. Die gaat er alsnog wel komen
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Dat bewateren verwacht ik hier niet nodig te hebben. Het is hier eerder te nat dan te droog.. Honingbessen doen het hier geweldig. Maar alleen de nieuwere rassen die bij Arjan (ook van het moestuinforum) verkocht worden. De oudere rassen vind ik niks. Granaatappel heb ik inderdaad ook besteld. Welke rassen heb jij gekozen?
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Ik ben wel heel benieuwd waar die tuin is en wie dit doet. Heb die website opgezocht.. die is echt super vaag en zweverig. Als je feijoas op de Nederlandse markt wil zetten via boeren lijkt me dit niet de manier 😅
-
Pruimen haag aanleggen
Ik moet zeggen het wordt wel een beetje irritant om er bij elke post bij te zeggen dat je professioneel fruitboomspecialist bent. Je naam zegt dat ook al, lijkt me wel ruim voldoende toch. Nog een opmerking voor de topicstarter.. pruimen groeien wel minder spilachtig en opgaand dan appels. Pruimen hebben meer de neiging om uit te waaieren en hangende takken te maken. Dus een strakke haag zoals je appel haag wordt wel duidelijk wat lastiger
-
Hét Eetbare Huiskamerplanten topic
In de "citrus en andere kuipplanten waar je van kunt eten" groep op facebook
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Wat een leuk filmpje! Heb hem helemaal gekeken Ik vind het altijd alleen moeilijk om te voorspellen hoe het het in Nederland doet. Want er zijn zoveel factoren die dat beïnvloeden. Teveel kou, te weinig kou, te veel zon, te weinig zon, zeewind, te nat, geen bestuivers aanwezig, enz. Dus ik ben wel meer van het nadoen van mensen uit eigen land, of nja, bij gebrek aan beter, meestal mensen uit België. Wat ook al helemaal niet hetzelfde is. Ik zou wel meer mensen willen volgen die in mijn buurt wonen (kop van Noord Holland) zodat ik ze kan kopiëren (en zij mij) maar helaas ken ik echt niemand met zo'n coole tuin als ik. Tot nu toe. EdelSpint zegt wel uit Noord Holland te komen, dat vind ik interessant. Die zou ik dus wel willen volgen. Meestal moet ik toch mensen uit Zuid Holland of Brabant of Gelderland kopiëren en dat is toch niet hetzelfde. Ik bedoel, Rotterdam en mijn huis scheelt 4 graden vorst de komende dagen.
-
Hét Eetbare Huiskamerplanten topic
Heeft iemand ooit vruchten aan deze plant gehad in huis dan? Ik denk dat mijn woonkamer te koud is. Ik stook maar een paar keer per jaar
-
Hét Eetbare Huiskamerplanten topic
Ik zie toevallig net op facebook dat iemand suikerriet plantjes verkoopt als kamerplant. Dat is eigenlijk wel grappig. Die kan je dan neem ik aan uitpersen en lekkere sapjes mee maken
-
Hét Eetbare Huiskamerplanten topic
@Dahli Blijft gedurende de hele winter zo mooi? En komt daar geen luis en andere ellende in?
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Oh wat leuk jij zit ook in Noord Holland! Waar eigenlijk als ik vragen mag? Ik ga zelf dus ook experimenteren. Afwachten dus. Ik zie ze in filmpjes uit Engeland en Duitsland nooit tegen een zuidmuur staan. Denk dat het wel moet lukken als je vroeg afrijpende rassen kiest Vandaar dat het dus best wel belangrijk kan zijn welk ras je hebt. Ik kies er altijd voor om een bewezen ras uit te planten. Dat doe ik met alle fruitsoorten zodat ik beter begrijp wat ik aan het doen ben en wat het betreffende boompje of plantje wel en niet aan zou moeten kunnen Ik zie trouwens dat jij ook passievruchten teelt? Welk ras, waar vandaan? Tell me more. Lekker?
-
echte krenten(boom) rassen, wat zijn de voordelen in NL?
Ja maar dan is de reden dat je niet kunt plukken ook niet de vogels, maar het feit dat je er niet bij kunt 🙃
-
echte krenten(boom) rassen, wat zijn de voordelen in NL?
Netje erover dan is het opgelost
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Nou ik heb een leuke bestelling gedaan bij Pépinières Quissac. Sowieso Marian besteld, omdat dat 1 van de meest winterharde zou zijn. Verder Apollo, Gemini, Mammoth en Triumph. Dit omdat ze toch geen drol kostten. 8 euro per plant gemiddeld. De verzendkosten betaal ik toch al dus.. Eigenlijk zou ik nog Nikita willen, maar die Spaanse kweker gaf aan dat ze niet leverbaar zijn, en dat ze ook niet weten of ze nog komen. Verder heb ik nog ergens Kakariki en Edenvale Improved Coolidge in de bestelling staan. Dus die andere 4 rassen waren niet echt nodig, maargoed, ik zet ze wel gewoon een beetje her en der neer als experiment, omdat ze toch zo goedkoop zijn. Verder heb ik van de week 2 loquats gescoord. Tanaka en Argelino. In januari haal ik nog een Rose Anne op. En wil zodra ze weer beschikbaar zijn nog een Piera. Mandarijn Satsuma Okitsu was niet leverbaar dus daar moet ik nog even geduld voor hebben. En ik heb granaatappels Sumbar en Agat besteld. Ik wilde eigenlijk ook nog Sverkhranni maar die was ook uitverkocht dus dat moet nog even een keer. Ik vind mezelf wel stoer dat ik dit allemaal ga proberen 😅
-
Welke kiwi soort buiten
RichardFoxtrapper jij hebt ervaring met bovengenoemde rassen van Lubera? Wb die Suzuki fruitvlieg.. dat is ook niet in heel het land zo. Ik heb die echt nog nooit gezien. En bevriezen ligt er ook erg aan waar je woont en wat het microklimaat in je tuin is. Aan de kust vriest het niet zo hard, en in de stad is het ook warmer
-
Welke kiwi soort buiten
Goh, Moniek heb ik nog nooit van gehoord. Zijn de vruchten wel echt lekker? Of kiwi goed gaat op een zuidmuur is de vraag. Ik heb begrepen dat, hoewel Google zegt dat ze warm moeten staan, de praktijk leert dat ze beter gaan op een noord of oost muur wegens slechte groei door uitdroging, verbranding en te vroeg uitlopen en vervolgens kapot vriezen op het zuiden
-
Kan ik iemand blij maken met kiwi Soreli?
Ik stuur je in de ochtend even een berichtje, het is nu laat
-
echte krenten(boom) rassen, wat zijn de voordelen in NL?
Dan maar weer zakjes er omheen. Dat werkt echt prima. Heb inmiddels het ras Martin aangeschaft en uitgeplant. Die oudere rassen vind ik niks. Diana en William en Ballerina enz
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Maar ze dragen wel alle 5? En waar heb je ze gekocht?
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Ja maar ik wil het wel liever zeker weten. Zeker in het geval van feijoa is het met daadwerkelijk gaan bloeien en vrucht geven wel zo dat je verhalen hoort van mensen die al jaren zo'n ding hebben staan (of meerdere) en nooit vrucht hebben. Dan denk ik, liever heb ik een koppeltje bewezen rassen die elkaar bewezen bestuiven en ook bewezen voldoende winterhard zijn en bewezen op tijd afrijpen. Bovendien geven enten vaak eerder vrucht, dat is ook niet verkeerd. Ik zit nu een beetje te denken aan Nikita (maar die Spaanse kweker heeft ze niet meer en weet niet of ze nog komen), Marian, Coolidge en misschien Kakariki ofzo
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Nou.. dat weet je dus niet. De ene rasloze is de andere niet. Als je een paar goede hebt betekent niet dat er niet ook slechte tussen zitten
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Ja ik wil dus altijd wel graag een ras hebben. Omdat je dan wel bewezen kwaliteit hebt. Straks staat ie 7 jaar en blijkt ie de vruchten vroegtijdig te laten vallen. Dan had ik achteraf liever die paar euro meer betaald. Want op het leven van de boom en het plezier dat je ervan zult hebben, is die paar euro niks. Sterker nog, als ik er eentje kan kopen in pot die al wat groter is en al draagt, zou ik het ook doen. Omdat ze als kleine plant nog wel eens zouden kunnen doodvriezen. Ik ben niet het type die plantjes gaat inpakken enzo. Dus dan doe ik het liever in 1 keer goed met een wat sterkere plant
-
Ervaringen ananasguave (en andere spannende soorten) in volle grond buiten
Ik heb dus goede dingen gelezen over het ras Nikita en die is alleen verkrijgbaar bij een Spaanse kweker zover ik weet. Ik heb ze gemaild maar Nikita is niet beschikbaar en ze gaven ook aan dat hij mogelijk niet meer beschikbaar wordt. Wel gek dat hij de enige lijkt die aan dit ras kan komen in Europa