Jump to content

Perzik / abrikoos leifruitboom

EvergreenEd

Recommended Posts

Ik probeer perzik en abrikoos op te kweken tot leivorm (waaier / palmet), in een kasje.
Hoe kan ik de wintersnoei het best uitvoeren, in opkweekfase (verlengenis, vruchtzetel opbouwen).
- Moet je de verlengenis (fors) terugsnoeien (als de gesteltak langer moet worden)? Is dat nodig om voldoende groeikracht op te wekken, of is steenvrucht van nature al groeikrachtig genoeg?
- Als ik merk dat een verlengenis bij uitlopen weinig groeikracht vertoont, kan ik hem dan beter alsnog een stuk terugsnoeien, tot op een groeikrachtige scheut lager op de gesteltak? (Of is dat een ongewenste waterlot?)
- hoe ga je om met de snoei van zij-twijgen, voor opbouw van vruchtzetels? Hoeveel snoei je die terug? Korte tuiltjes niet snoeien?
- Pas je de Haaksnoei methode toe? Als ik Haaksnoei begin, moet ik twijg van nieuw vruchtzetel dan in maart terugsnoeien op 2 knoppen? Kun je ervoor zorgen dat een nieuwe twijg beide nevenogen op de gesteltak laat uitlopen?
- in opkweekfase van een gesteltak van palmet, verwijder je dan alle vruchten? (Hoe oud moet een gesteltak zijn voordat ik er vruchten aan mag kweken?)
- Geef je perzik / abrikoos ook mest (in opkweekfase)? Of is dat niet nodig omdat ze van nature al grote groeikracht hebben?
- Wanneer / op welke lengte scheuten nijpen? Is scheuten uitbuigen wenselijk / nodig?
- Heeft iemand (positieve / negatieve) ervaringen met dwergperzik / dwergabrikoos?

Vroeger stond er in het Blog van Windindewilgen een beschrijving van hoe hij perzik en abrikoos in de kas leidt en zeer vruchtbaar snoeit. Ik zie dat het helaas niet meer op zijn website staat....alleen nieuwere blogberichten.

Gelukkig sla ik dergelijke waardevolle informatie op. Ik zal het via copy & paste in een privebericht naar je sturen. Denk dat je daar wel een stuk antwoord vindt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 11 months later...

@weknow ook ik ben wel benieuwd naar die beschrijving. Heb een platte perzik (Saturn) in mijn kas en ga buiten een Avalon Pride vervangen door een andere perzik.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/