Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

donaldk

Leden
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door donaldk

  1. donaldk reageerde op Nasuada's blog bericht in De Kas van Nas
    Micanthus Gigantus (olifantengras) voor beschutting en afscherming en organische massa. En dan uit het zicht wat medicinale plantjes;-). Bamboe voor de lange termijn, want die kun je , naar ik lees/hoor, pas na vijf jaar zonder schade aan de moederplant oogsten. Bij de juiste soort wel tot 5 meter per jaar.
  2. donaldk reageerde op Nasuada's blog bericht in De Kas van Nas
    Wat voor voedsel leveren Elsenbomen dan? Hier heb ik een hels karwei het gazon en de rest van de voortuin vrij te houden van die dingen van de buren.
  3. Klassiek kruid, toch Genoemde Munt groeit altijd wel, woekert hier onder de naar het rek aan de muur geleide frambozenplanten. Aardbeien houden toch van veel zonlicht en niet te hoge temperaturen, niet van schaduw?
  4. @Shak Zijn je zaadjes van de Krishna Tulsi, dus de rode, nog uit de VS gekomen? In India verkopen ze online eigenlijk alleen Shri=Lakshmi=rama, geen of nauwelijk Krishna/Shyama tulsi, zols we eerder dit jaar gezamelijk ondervonden. Ik werd jaren geleden op het verkeerde been gezet door een artikel, dat het perse red holy basil moest zijn, maar teruggegaan naar de onderliggende publicatie en daar heeft men het slechts over Tulsi. Dus ik ga nu uit van de standaard Lakshmi tulsi. De auteur gevraagd en die zei dat hij destijds een handelaar had gesproken die het verkocht als Red Holy Basil. Zo is het misverstand bij mij gerezen. @Ruud322 waar heb je specifiek deze soort voor nodig? Zoals gezegd ik ben ook al jaren op zoek en heb al diverse miskopen gehad.
  5. Hey Jane Doe, je bent ook even bij ons op chillipepers.nl komen kijken? Ik kon de nickname niet direct plaatsen, totdat ik zojuist je post hier zag.
  6. Hier in de buurt rij ik af en toe langs een groot bord kas te huur 30000 M2 + 40000 M2, samen 7 bunder, daar heb je wel een dagtaak aan;-). Voor het losmaken van de grond werd mij unaniem Daikon https://en.wikipedia.org/wiki/Daikon aangeraden. Witte winterradijs. Net as de andere winter cover crops moet je daarmee buiten vroeger beginnen tot half september, dus voor mij komt het te laat, maar binnen met genoeg licht van alle kanten, kun je een stukje proberen. Wat betreft vijgen, een koude kas biedt in Nederland maar een paar graden winst, door gebrek aan instraling. Je kunt een wormencompost 'fabriekje' opzetten met al die grove paardenmest.
  7. Ik heb de Lemon Drops vorige zondag dus afgeknipt en de takken in een 5L emmertje in huis gezet. Af en toe wat geel verwijderen;-).
  8. Bij de Lemon Drop zit je inderdaad zo op de Duizend zaden. Ik moet hier nog ergens een zak hebben waarin het zaad dat in de pepers al droog was geraakt, echt een zakje vol, duizenden zaadjes. Mensen die nog een Sinterklaas cadeautje willen, kunnen mee doen net de Pass the Parcel Turbo zadenruil op www.chillipepers.nl. Ik heb zelf 19 soorten peperzaden op de lijst gezet en met een handvol mensen zitten we op 49 soorten, in het verleden waren we altijd met ongeveer 10 mensen en meer dan honderd soorten. Het gaat om peperzaden, dus heb je niets met pepers, wacht dan gewoon op deze mooie grote doos. We hebben wel een categorie bijvangst, maar de naam zegt het al. En de Lemon Drop zaadjes zijn gewoon van de oogst van dit jaar hoor, ik weet niet eens meer waar ik die grote zak heb liggen, lol. Op chillipeper.nl was er vroeger ook zo'n doos, maar die ging altijd stuk, raakte kwijt en kostte veel om te verzenden en kwam pas na het zaaiseizoen aan bij deel van de mensen, vandaar is er begin vorig decennium de turbo opgericht door Sol.
  9. @Roelie je hebt een e teveel het is chillipepers.nl wel dubbel l. De redirect werkt nu, de cloacking zit er niet op zie ik nu, morgen eens naar kijken. Niet dat het een geheim is dat ik een managed forumplatform gebruik.
  10. @Goudsbloempje2 Sorry voor de late reactie ik ben een tijd weggeweest van het forum, toen ik terug kwam opo het forum,omdat een huisgenoot weer overalop had geklikt, zag ik jouw berichtje staan. Ik kon hem daarna niet vinden, want ik dacht dat het een PM was. Ik postte nog in het klaag topic daarover. Leven je plantjes nog? Ik heb geen auto, dus Zuid-Oost Utrecht is wel een probleempje voor mij. Ik woonde vroeger in Utrecht voor de gemeentelijke en provinciale her-indeling. Regio Aalsmeer. Ik ga zo de laatste inmiddels droge peperzaadjes in zakjes stoppen,dus als je dat leuk vind heb ik aardig wat soorten. Ik stuur je ook even PM, voor de zekerheid.
  11. Wij zaaien gewoon weer opnieuw begin volgend jaar. Ik heb wel eens een stronkje die een zachte winter in het kasje bleef staan die opnieuw begon uit te lopen,maar het werd nooit echt een mooie plant bij mij. Ik had een van blad ontdane red Savina en White Naga ivan buiten in het kasje gezet,na anderhalve week geen vooruitgang, dus ze binnen gezet in de huiskamer, en nu kleuren ze wel. Vandaar ook de zaadruil nu. Een aantal soorten zijn dit jaar niet gelukt, dus moet ik nieuwe hebben, van andere heb ik alleen heeloud zaad, of heb ik nooit geteelt. Als je een 'man' of 10 hebt zit je al snel op of rond een 100 tal varieteiten. Al heb ik door mix-ups en mislukkingen dit jaar geen dertig soorten te vergeven, dus mogelijk iets minder dit jaar. Overigens werkte chillipepers.nl net weer voor mij, dus gat direct naar het elders gehoste (managed) forum. Ik ga deze week waarschijnlijk de Grandpa's in de bijkeuken (donker:-)) zetten is helaas niet zo warm, maar geen nachtvorst. De Lemon Drops zal ik wel kaal knippen en die losse taken op vaas zetten in de kamer. Mooi groen geel boeket. Oh ja net als met snijbloemen elke week (of eerder als het vies is) verversen en dan de stelen opnieuw afsnijden/knippen dat je verse open vaten hebt. Geen voeding nodig.
  12. Vergeet niet dat aardbeien een koude periode nodig hebben om volgend jaar te gaan boeien en vrucht te zetten.
  13. donaldk reageerde op Nasuada's topic in Nutsdieren
    Wat was ook weer het probleem soort de lang- of de kortpotige Dexter? Wat is het levend gewicht van deze mannen, zo mini zijn die koetjes eigenlijk ook niet, maar de mannetjes zijn best flink.
  14. @Roelline Je kunt ook nog takken ontdoen van blad, afknippen en op vaas binnen zetten, dat scheelt ruimte. Kost wel werk, maar als je echt nog veel pepers hebt hangen die alleen nog moeten rijpen, een optie. Groeien lukt zo niet meer, maar rijpen wel.
  15. Mooi ontwerp, beter dan wat we begin van het afgelopen decennium hadden op chillipeper.nl, die PDF moet ik ook nog ergens hebben.
  16. Ik heb nog planten buiten en in kasje staan. Die moeten eigenlijk warmte hebben om te rijpen. Vooral de Grandpa's Home Pepper, blijkt een harde plant te zijn. Ze staan nog vol met groene pepers die langzaam kleuren. En groen blad. Ik heb al weken geleden twee planten in de huiskamer gezet, die nu beginnen af te rijpen, de eerste Red Savina's beginnen nu van oranje naar rood te kleuren. Zaad had ik al lang genomen van de buiten gerijpte pepertjes, die plant is al lang weg geknipt.
  17. Beste peper vrienden. Het is weer tijd voor de (peper)zadenruil onder vrienden, de PTPt, kortweg de Turbo. Na een gedwongen hiatus van een jaar vanwege het verdwijnen chillipeper.nl forum, heeft Sol afgelopen week de spreadsheet weer ingericht voor het aanbieden en vragen van zaden. Dus ga naar https://gratisforums.com/chillipepers*,meld je aan, dan zie je het leden-only topic Pass The Parcel Turbo 2020.Als je je daar meld stuurt Sol je een PM met login gegevens voor de spreadsheet en hoe deze in te vullen. *helaas de domeinhost heeft vorig weekend wijzigingen doorgevoerd en nu werkt de re-direct voor chillipepers.nl niet meer. Ze probeerden me nu een hostingpakket aan te smeren enkel om een url-redirect naar andere host weer te laten werken.
  18. Ja maar waarschijnlijk bulkier en veel duurder, Co2 extractie. Iemand een goedkopere en eenvoudiger 'distillatie' extractie proces?
  19. Wat kost dat?
  20. De Belgen, kapoeneren nog zonder gezeik?
  21. donaldk reageerde op Erny's topic in Babbeltuin
    Die nieuwe berichtenbox werkt voor geen meter. Ik heb hier iemand in huis die overal op klikt, dus opeens staat dan moestuinforum open en ben je de volgende keer je nieuwe berichten kwijt. Ik las zo onlangs vluchtig een bericht van iemand met rode tulsi plantjes, wel wat ver weg, maar er is geen gewoon berichtenoverzicht meer, dus ik kan het berichtje nergens vinden. Nu stond forumpagina weer open en ik vind dus geen berichtje meer.
  22. Mooie uitleg van de adaptogene werking van dit kruid: https://www.orthokennis.nl/nutrienten/ashwagandha. Heb je ook de blaadjes gebruikt?
  23. Mellie wat is uberhaupt Ashwaghanda. Ik google even.
  24. Dan moeten we toch maar een zuidenruil opzetten, helaas hoor ik niets meer van Sol.
  25. Die zijn dan nu ook al begonnen. Nou ja hun veredelaar die zaailingen/stek/weefselkweek levert. Begin november kas leeg en dan eind november-januari (niet iedereen begint blijkbaar even vroeg) kas weer vol. In grote kas is er voldoende licht, enkel stoken. Paprikaplanten groeien een centimeter per dag. 4-5 meter is erg lang, zolang is het seizoen ook weer niet. Tegen de vier meter is realistischer, al zal dat per soort wel verschillen? Lokale paprikafabriek maakt er drie stammen van hoofdstam en de eerste aftakking en daar weer een splitsing op. De rest wordt inderdaad afgeknipt.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.