Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik heb altijd knoflook in de winter staan, deze nemen ook in het voorjaar niet veel ruimte in, maar wat is nou nog meer handig in de winter? Ik had bloemkool geprobeerd, maar ik ben bang dat mijn tuin daar te klein voor is, ik kon de eerste mini bloemkool begin van de maand oogsten maar die ging ook gelijk open(geen compacte bloemkool) waarschijnlijk door ruimte gebrek. Daarbij werd het blad enorm en was het eigenlijk opeens zonde van de ruimte als ik bedenk wat ik op dat stuk allemaal had kunnen planten begin van het voorjaar.

Hebben jullie voor straks vast tips? Of kan ik het in de winter verder toch buitenom knoflook beter leeg laten gezien ik in februari /maart al start met bijvoorbeeld bieten en wortelen? 

Edited by Moonsparkle
Posted

knoflook, pootui, aardbei, en verder niks, heerlijk om een paar maanden rust te hebben en tijd voor klusjes en plannen

• Like 2
Posted

Ik vind het ook wel fijn om in de winter niks te moeten. Kan mijn hoofd ook rusten. Nieuwe plannen komen dan weer vanzelf. 

Er staan natuurlijk wel wat dingen die voor de winter gepoot zijn. Ui knoflook oerprei, misschien nog wat boerenkool of spruiten, en de aquadulce tuinbonen. 

Posted

Ik zaai niets specifieks voor de winter, maar vind het wel fijn dat ik elke winter dingen zoals peterselie, rucola en sla kan blijven oogsten. Dat blijft gewoon doorgaan.

Ook de nz spinazie en Palm kool heb ik gedurende de winter staan wat ik voor de kippen of mijn groene sapjes gebruik.
De sla staat in bakken bij het huis en dat hebben ze in de winter van 2021 bij -17 overleefd (op 2 planten na). Dus dat werkt kennelijk ook.
Ow en ik heb 1 venkel plant van 5 jaar oud wat geen knol meer geeft, maar wel veel venkelgroen wat ook wel lekker is in de winter. Als je straks een wedstrijdvenkel uitloper hebt, terugknippen. Dan blijft hij groeien met groen.

Als je niets specifieks wilt zaaien, kun je ook gewoon wat laten staan. Overleefd het het niet, ook geen man overboord. Kan in het voorjaar weer weg. Denk ik dan altijd.

Posted

Ik heb in de winter kolen staan: boerenkool, spruitjes, palmkool. Steeds de onderste bladeren / spruitjes eraf en je kan door tot maart. Dan is het ook tijd om de boel op te ruimen. Verder laat ik net zoals Mellie dingen staan, peterselie, selderij. Ik vond van de week nog een paar snijselderij planten van vorig jaar terug, die beginnen nu te bloeien. Ik heb de hele winter vers uit de tuin voor de stamppot en de soep.

Posted

Oerprei en olifantenknoflook voor prei doet het goed bij ons de laatste jaren in de winter. Ook eeuwig moes. Veldsla voor de late winter, al uitzaaien in de herfst. En wat de anderen ook zeggen, boeren- en palmkool en spruiten. Mosterdblad. Kruiden groeien lang buiten of al weer heel vroeg zoals de groene en de bronzen kruidvenkel.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Posted (edited)

Ik eet heel de winter door uit mijn moestuin, pas in de vastentijd loopt het terug.

Maar dan komt het eerste spul van onder platglas vandaan.

Veel kolen (bijv. Savoie) hebben moeite hier op het zand, maar prei, snijbiet, schorseneren, pastinaak, winterpeen, aardpeer, boerenkool, winterpostelein, veldsla en sla etc. geven oogst.

Ook kan je witlof in een schuurtje laten groeien of gewoon buiten in een kuil.

Kijk eens op mijn Blog voor inspiratie.

Edited by Patrijs
  • Like 1
Posted

Aardpeer, boerenkool, palmkool. Snijbiet blijft bij zachte winters ook prima. Schorseneren en pastinaak heb ik dit jaar niet, maar zijn ook echte wintergroenten.

En verder staat er aardbei, knoflook en tuinbonen, maar die kan ik pas in de zomer oogsten.

Posted

Je vraagt: wat hebben jullie? Dus mag ik opnoemen wat anderen ook al hebben, anders zou ik proberen iets aan een lijst toe te voegen.

Oerprei, prei, knoflook*, artisjok, kardoen, zaadvenkel, knolvenkel vanaf nu ook, aardpeer, witlof, NZ spinazie in de kas (zo lang mogelijk en daar zaait het zich in het voorjaar weer uit), schorseneren, spruitjes, boerenkool.

Kruiden ook de winter door, topjes knippen van tijm, bieslook, lavas, oregano, salie, bonenkruid (meerjarige), rozemarijn. Lavendel kun je dan niet oogsten, maar staat wel in de tuin in de winter

* @Flup, knoflook kun je ook in de winter oogsten. Hetzij het groene blad, hetzij blad en bolletjes als die er al zijn.

Posted (edited)

Op de een of andere manier vind ik nooit boerenkool na het zaaien, misschien was het slecht zaad en moet ik eens een nieuw zakje proberen. Zou je ze binnen kunnen voorzaaien? Zodat je tijdelijk nog geen extra ruimte nodig hebt in de tuin? Dan zou het mooi kunnen aansluiten na het oogsten van de knoflook

Edited by Moonsparkle
  • Like 1
Posted (edited)

Je hebt verschillende soorten boerenkool.

De herfst boerenkool zaai je eerder, de winterboerenkool zaai ik begin vanaf half mei tot eind juni.

Ik heb nu drie keer gezaaid,  De eerste palmkool staat al op het land, de boerenkoolzaailingen waren deels opgegeten door de slakken en heb ik deze week opnieuw gezaaid. In potten. De aardappels zijn later dit jaar, dan kan ik ze wat langer in de pot houden.

Winterprei is dan ook een goede, voorzaaien in een diepe bak en ook rond deze tijd uitplanten

Edited by Patrijs
  • Like 1
Posted

Winterprei heb ik niet in huis, maar ik ga zo starten met de boerenkool. Denk dat ze vorig jaar ook vooral waren opgegeten door slakken, misschien helpt het voorzaaien daar ook iets tegen.. 

Posted (edited)

Hier op de tuin de afgelopen winter: spinazie op een zonnig plekje, amsoi (een soort mosterblad) en verder veel tuinbonen en knoflook. De tuinbonen hadden wel moeite met de extreme kou/sneeuwval, denk dat de helft het overleeft heeft.

Oja en winterbieten, Deventer zwartblad.

Edited by Edwin
  • Like 1