Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Topsy turvy

Aanbevolen berichten

Ik heb bij een winkel (waarvan ik niet weet of ik de naam mag noemen hier op dit forum) een paar topsy turvy`s gekocht.

Voor nog geen 6 euro per stuk.

Dit zijn kunstof zakken waarin omgekeerd planten gekweekt kunnen worden.

Dus de planten groeien op hun kop.

http://tinyurl.com/35cbvz2

Ik las negatieve verhalen op andere tuin websites.

Want planten willen toch tegen de aantrekkings kracht ingroeien!

Maar veel van mijn planten hangen als ze (te) groot worden toch ook omlaag.

Neem mijn tomaten planten die ik op alle (on)mogelijke manieren moeten stutten daar de takken onder invloed van de vele tomaten driegen af te breken.

Ik heb vervolgens op youtube veel video`s gezien waarin bleek dat het wel degelijk mogelijk is.

http://tinyurl.com/39bz8r6

Velen maken van plastic petflessen en emmers zo`n topsy turvy.

Ik kan het dit jaar niet meer uittesten, ik ben wat dat betrefd te laat.

Maar volgens jaar wil ik het zeker proberen.

En wat zou het profijt van zo`n omgekeerde groei wijze zijn?

Behalve een mal gezicht?

Wellicht dat er geen slakken meer aan mijn planten knabbelen?

Dat er minder takken afbreken van mijn tomaten planten?

Dat ik mijn beperkte tuinruimte efficiënt kan gebruiken?

Wie weet.

Heeft iemand hier op het forum ervaring met deze manier van kweken?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 jaar terug een tomatenplant in zo'n topsy turvy geplant. Ten 1e: een enorm gepriegel

En je moet het plantje er in stoppen als hij zeer klein is (anders past het bijna niet). Dus het plantje gaat lekker richting de zon groeien (naar boven dus ) en knakt daarna door zijn gewicht weer naar beneden. Ik vond het geen succes.... Met de paprika (3 jaar geleden) ging het wat beter, misschien omdat die al niet al te groot en zwaar worden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee is leuk, misschien werkt het goed met cherry tomaatjes / kleine tomaten rassen? Volgensmij groeien ze eerst naar het licht (dus naar boven) maar zodra er tomaten aan komen wordt de plant zwaarder en zakt hij naar beneden?

De plaatjes van google-suche zijn wel mooi, hopelijk werkt het in de praktijk ook zo. Ik zou zeggen volgend jaar gewoon proberen, evt met het overschot aan plantjes na het uitplanten in pot / volle grond.

Of het nut heeft? Kan niet meteen iets bedenken behalve dat water na het water geven naar beneden druipt en op de bladeren terecht komt (gevaarlijk voor schimmel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

hmm ben benieuwd, heb er vandaag 2 gekocht voor 1,99 p/st, dus das een leuke prijs om te proberen, de constructie ziet er goed uit moet ik zeggen.

Nu nog bedenken wat ik erin ga hangen...niet alle tomaten zijn er geschikt voor...ik heb een thumbler red,minibel, millefleur en gold dust, deze zouden me geschikt lijken.....misschien in die andere een paprika of een courgette, of de true lemon komkommer, zou ook leuk zijn, van die gele ballen eraan:)

Ik heb nog even tijd om te beslissen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was helemaal vergeten dat ik dit topic ooit had geopend

Wel we hebben nu twee jaar Topsy turvy's gebruikt.

Mijn devies: Als je genoeg ruimte hebt om tomaten in de volle grond te zetten, doe dat dan gewoon.

Het werkt wel, maar bij ons waren de tomatenplanten in de volle grond groter en gaven meer bessen (lees tomaten) af.

We hebben het nu twee jaar simultaan geprobeerd.

Dus tomaten van dezelfde soort zowel in volle aarde , als in de Topsy turvy's

En dit met meerdere soorten.

Ik moet zeggen het gaat bij ons het beste met kleine tomaatjes, zoals cherry tomaatjes.

Wat Jorieke toen melde klopte bij ons gedeeltelijk.

Een aantal takjes zijn onder de last van de tak zelf gebroken.

Maar in het geheel viel dat mee.

Ook bij de gele vlees tomaten die mijn vrouw in een topsy turvy plante, zijn er vrijwel geen takken gebroken.

Na de waarschuwing van Jorieke heb ik het eerste jaar de takjes verzwaard met kleine gewichtjes om op deze wijze de takjes te dwingen om omlaag te groeien.

Echter de natuur was sterker dan de gewichtjes en ze groeiden alsnog omhoog.

Een jaar erop heb ik het nagelaten met hetzelfde gevolg.

Echter op één uitzondering na, op deze tak had ik nu een tafelkleed gewichtje gehangen, deze was zwaar genoeg om de tak te dwingen omlaag te groeien.

Wat er ook was, de omhoog groeiende takjes geven direct onder de topsy turvy en wirwar van takjes.

Verder droogt de aarde in de topsy turvy sneller uit , dan de aarde in de volle grond.

Je moet een tomaten plant in een topsy turvy dus (nog) vaker water geven.

Nu ook weer niet teveel in één keer, want dan loopt het water direct vanuit de zak op de tomaten plant met vergrote kans op Phytophthora.

Met kleine tomaatjes ziet het er ook veel leuker uit dan met grote tomaten.

Ik had ze bij ons paviljoen op gehangen: hoe heerlijk kan het zijn om vanuit de luie stoel een heel lekker en sappig tomaatje te plukken en direct te versnaperen? (aan tomaten wassen deed ik even niet)

Onze nieuwe habitat :

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Hier heb je wat aan. Ik kweek tomaten alleen in potten en ook die moet je vaak water geven, het is ook meer net als bij jou een experiment, dus ga het zeker proberen. Maar het zal dan een klein tomaatje worden, ik denk de tumbler red. en de andere wordt denk ik idd de true lemon komkommer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het was bij ons ook een experiment.

Toendertijd had ik ze bij de Action gekocht,wel voor meer dan 1,99 p/st.

Maar ook niet duur toen.

We hadden wel een gebrek aan ruimte in onze tuin.

Ik trok bij mijn toenmalige verloofde in, terwijl zijn een siertuintje had, en ik graag een moestuin wilde.

Dat werd zoeken naar plekken tussen de bloemen en struiken.

Dus de Topsy's hadden wel zeker een functie, maar het bleef een experiment.

Je zou ook aan planten kunnen denken die erg bevallig zijn voor slakken.

Verder kan je het ophangen van de topsy's beter met twee personen doen.

Zeker als je deze vult met vochtige aarde, het is al met al een flink gewicht.

Kijk ook uit waarin je de bijgeleverde schroeven schroeft, i.v.m. het gewicht.

Onze nieuwe habitat :

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Mijn Topsy Turvy`s hangen. Dank je wel Helena en Jootje!!

Uiteindelijk, nadat ze al een weekje hingen kwamen er toch blaadjes in de eerder bevroren walnoot en lijken ze wat donker te hangen. Volgend jaar hang ik ze op een andere plek, nu zijn ze bijna niet meer te verhangen..het is een zwaar en onhandelbaar ding als de tomaat en de aarde er eenmaal inzit..en je kunt hem ook niet even neerzetten... Ze zien er erg leuk uit, en het lijkt erop dat de tomaten ook wel groeien met minder dan 6 uur zon per dag. Mijn buren vinden het ook prachtig..wat die Hollanders allemaal uitvinden( )img645688611339745312.JPGimg645426091339745574.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dat zulke stomme belachelijke dingen, toen ik ze voor het eerst zag, maar nu langzaamaan begin ik eraan te wennen,

als ik ze zo zie hangen in oud schuurtje best leuk ik wacht de oogst resultaten wel even af.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja stom vind ik ze er ook uit zien.

Het neemt niet weg, dat je inderdaad veel bekijks krijgt.

Velen hebben het hoofdschuddend aan staan kijken.

Echter wij hebben ze toentertijd aan een pergola opgehangen , de we voor een witte muur hadden geplaatst.

Zodoende kregen we een mooi gedekte muur.

Nu ik zoveel ruimte tot mijn beschikking heb, is het niet eens bij mij opgekomen , om deze Topsy turvy's weer te gebruiken.

Onze nieuwe habitat :

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

De tomaten in mijn Topsy`s groeien goed..van deze gele ben ik de naam helaas vergeten..met een beetje zoeken zou ik hem wel kunnen vinden. In iedere geval groeit de tomaat ondanks gebrek aan ruim zon goed, en er was maar een lichte aantasting van tomatenziekte...img828968711345148835.JPG

Dit is het honingtomaatkind van de tomaten die ik op de Floriade heb geproefd..een tomaatje had ik meegenomen, en de zaadjes van geoogst..alle zaadjes ontkiemden en dus hebben we hier in het dorp honingtomaatjes..een staat in mijn kas, de andere in de topsy..ook deze groeit goed..tot nu toe vind ik het topsy-experiment wel geslaagd..het is ook een lollig ding.img829053881345148963.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Ik heb dit topic nog niet eerder gezien maar heb dit voorjaar zelf van emmers een soortgelijke constructie gemaakt. Ik wilde wel eens zien hoe of wat. Wat mij met name opviel is dat ik 6 weken VOOR de volle grond tomaten al volop kon oogsten, de planten echt enorm groot werden, ik had een cherrytomaat, onbekend ras en een millefleur ter vergelijking. Ze zijn alleen ook eerder OP. De tomaten in volle grond doen het nog vol overgave de millefleur zelf op ruim 4.5m hoogte ondertussen!!!

De paprika's en pepers deden het minder in de emmer topsy turvy's, nauwelijks oogst van gehad en voor mij niet voor herhaling vatbaar. Het staat wel grappig zo'n enorme plant die van de eerste etage naar beneden bungelt.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Ik weet het niet.......vind het maar een gek gezicht

Maarrrrrrr, wat ik wel gelijk bedenk.......zou je een hanging basket ook zowel bovenop kunnen vullen met tomaten plantjes(bv tumbling tom) en nog een tomaat aan de onderkant eruit laten komen? Dat lijkt me wel wat!

Even gegoogled voor een plaatje:

PICT002575851393580368.JPG

Zoiets maar dan ook aan de bovenkant ook tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...