Ga naar inhoud

Overleven op je eigen km2 + (eigen) hout stoken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

dan vervolgens komt er een 2 achter, dus je krijgt a2 en b2 en DAT is opeens iets heeeeeeel anders...

Mag ik nog 1x??

Dat is inderdaad iets heeeeel anders omdat het over vierkante meters gaat....als je het uitknipt, heb je een vierkantje......als je 1000 meter uitknipt, heb je een lijntje.

a = appel (b ook)

a2= peer (b2 ook)

Back on topic:

a3= een kuub hout en die kan 10kg wegen, maar ook honderd!

Geplaatst:

Ben ík ff blij dat ik gisteravond het forum verder niet meer gecheckt heb... Dan had ik er niet van kunnen slapen!! De kwestie bleef nu al doorzeuren...

Jeetje zeg... helemaal duidelijk waarom wiskunde mij niet ligt.

Ben nog steeds alleen maar meer in de war... (als dat al ging)

Ben het er namelijk nog steeds niet mee eens, mijn logica kan dat níet hebben... Tja... probleem met wiskunde is dat je dingen moet "aannemen" blijkbaar... Is niet mijn sterkste kant...

Maar zal het eens in de groep gooien vanavond bij mn verjaarsvisite... Kijken wat zij er van zeggen...

Geplaatst:

Ik weet niet waar de discussie precies over ging, maar bij de eerste keer lezen van de topictitel nam ik de 'km2' al met een korreltje zout. Een vierkante km staat namelijk gelijk aan 100 hectare, danwel een MILJOEN vierkante meter. Ik gok dat niet veel simpele mensen dit soort grondstukken kunnen hebben ofwel kunnen betalen. Een zeer groot melkveehouder heeft in Nederland misschien die oppervlakte tot zijn beschikking... Als je grofweg 1 euro per m2 rekent in Europa - een redelijke prijs - kun je dit hebben voor... 1 miljoen euro. Als je je bedenkt dat Nederlands oppervlakte zo'n 40.000 vierkante kilometer bedraagt - De provincie Utrecht 1383,17km2... Zie de verhoudingen

Hoe het ook is, de gedachte was volgens mij dat je aan 1 à 2 hectare (10.000 m2) eigen grond voor 2 tot 4 personen al genoeg hebt om in eigen onderhoud te voorzien (kleine dieren, voeder, moestuin en hout). Waterput? Windmolen?

Geplaatst:

En zo zijn we inderdaad weer ontopic. Veel eerder in dit topic kwam al langs dat je per persoon 1ha nodig hebt voor zelfvoorziening. Dit uitlopende naar 2ha per persoon ; afhankelijk wat je onder zelfvoorziening verstaat : bv houtproductie inderdaad, maar ook wol , vlees, wintervoer voor beesten ( ook voor de vegetariërs onder ons ) en en en.

Maar 1ha per persoon is een gemiddelde, waar je dus wél zelf je graan verbouwd en je aardappels enzo + eieren ( en het voer daarvoor ) en en en.

Wat ik al zei: 1km2 is wat aan de asociale kant

Neemt niet weg, dat de boer ( = een boer hoor !! ) tegenover ons in N-Fr, ruim 450ha heeft. Dat zijn andere verhoudingen dan in Nederland he ? Grond is stukken armer. Ze laten ook hele stukken braak liggen soms. Of verweiden bijna geen vee. 1 koe heeft 1 ha weide nodig voor een totaal weide-seizoen. Heb je nog geen wintervoer voor haar ( de 1e snede van het gras gaat er wel af voor de koe met pasen de wei in gaat ) Maar dan mest de boer de weide met kunstmest. En die heb je niet als je echt zelfvoorzienend wil zijn. En ga zo maar door.

1km2 is wel erg veel. Maar meer dan 1ha is wel handig als je verregaand zelfvoorzienend wil zijn.

ps: 1 ha = 100x100m

Geplaatst:
mijn 5000m2 wacht ook... (of is het een halve km? )

Piroska heeft 5 km² volgens haar redenering... waarin ze zegt dat 1000m2 = 1 km² is. 5000 m² is dan 5 × 1km².

Misschien ziet ze nu waar het fout gaat!

En ja, ik zal ook stoppen ermee, genoeg!

haha nee Huub helaas, deze fout was zeer expres op deze manier voor de gein gemaakt..

ze ziet helaas nog niet waar het fout gaat dus..

Geplaatst:

@ Thea : Precies. En dat zijn boeren. Intensief , extensief ; whatever. Het zijn boeren.

Topicstarter gaat niet uit van het worden van 'boer' he ? Het is wat anders. Iets nogal wat meer ego-achtigs. Je doet het niet om te produceren voor de buitenwacht neem ik aan.

En dat heeft toch op z'n minst iets a-sosiaals in Nederland. 100ha. ter zelfvoorziening. Of ter overleving dan.

Eigenlijk heel simpel in Nederland he ? Als je 1km2 tot je beschikking zou hebben ? Verkoop 80% ; kan je verder gaan rentenieren en verder heel erg zelfvoorzienend zijn

Geplaatst:

Appelvrouw heeft gelijk. De opgave had een addertje onder het gras.

Anders dan bij een kuub gezaagde planken sluiten stammetjes niet aan. Er zit nogal wat ruimte tussen. Lucht, en dat weegt niks (lucht weegt wel iets, maar niet t.o.v. de omringende lucht)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Als het over brandhout gaat lees ik hier steeds weer dat de kubieke meter, m³, als maatstaf gehanteerd word.

Dit is fout.

De benaming is hier de stère, uiterlijke maten zijn ook wel 1m x 1m x 1m, maar bij de stère word wel degelijk rekening gehouden met de lucht tussen de stammetjes.

En hier begint het bedrog!!!!

Praktisch alle verkopers gebruiken de m³ als maat, zogezegd omdat de klanten dan beter weten hoeveel ze krijgen, jaja, mooie verkoopspraat.

Het merendeel spreekt dan ook nog wel over 'los gestorte m³' en dat is terug vèèl minder dan een stère.

De enige juiste manier om hout te kopen of te verkopen zou zijn per gewicht, per kilo of per ton, dan eerst weet men hoeveel men krijgt voor zijn geld.

Binnenkort moet ik ook terug voor hout zorgen maar om nu nog in de bossen bomen te gaan vellen ben ik wel wat oud, dus, kopen.

Er zijn verschillende firma's die hout aan huis leveren, hele stammen of op 2,5 m gezaagd, daar zitten dan vaak kruinen tussen, maar men betaald dan de lading per gewicht, dat schommelt tussen de 25 en de 32 ton per vracht. Nat hout wel te verstaan, eens droog zal het een pak lichter zijn.

Hier is nog veel werk aan, verzagen, klieven, transport en stapelen om te laten drogen (minimaal 2 jaar).

Dikke takken welke niet gekliefd hoeven te worden moet men met een ritsmes over de hele lengte inkerven, dat bevordert het drogen en maakt dat het hout niet begint te vergaan ipv te drogen.

Het ritsmes is ook heel makkelijk om de stammen te markeren op de plaats waar men ze wil verzagen, het blijft altijd zichtbaar.

Gaan jullie eea maar eens na.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

klopt, er zit hier ook vaak een groot verschil tussen een kuub en een kuub, zeer afhankelijk van hoe het gezaagd is en welke stukken hout je krijgt.

Een eind verderop zit een man die verkoopt zijn hout inderdaad per gewicht, maar die beste man spuit altijd zijn hout nat waardoor het lekker zwaar wordt en je dus ook bedrogen wordt. Het blijft lastig precies een kuub te krijgen, het is meer een kwestie van kijken naar een berg/stapel hout en onderhandelen over de prijs.

Geplaatst: (aangepast)

Neemt niet weg, dat de boer ( = een boer hoor !! ) tegenover ons in N-Fr, ruim 450ha heeft. Dat zijn andere verhoudingen dan in Nederland he ? Grond is stukken armer. Ze laten ook hele stukken braak liggen soms. Of verweiden bijna geen vee. 1 koe heeft 1 ha weide nodig voor een totaal weide-seizoen. Heb je nog geen wintervoer voor haar ( de 1e snede van het gras gaat er wel af voor de koe met pasen de wei in gaat ) Maar dan mest de boer de weide met kunstmest. En die heb je niet als je echt zelfvoorzienend wil zijn. En ga zo maar door.

Ik denk dat je als 'zelfvoorziener' ook niet aan groot vee moet denken, om die redenen. Geiten kun je ook melk van hebben (al valt dat ook nog tegen geloof ik). Daarbij is melk of andere zuivelproducten helemaal niet zo goed voor de mens, dus ook dat kun je meenemen in de gedachte; hebben we het nodig? Eiwitten van vlees en eieren is veel beter. Calcium en andere dingen kun je ook uit andere (groene) producten halen. Melk is voor kalveren, niet voor mensen.

Enfin, over die weidegang. Wat ik bij de intensieve weidegag ook zie is dat de boer elk jaar moet inzaaien omdat het gras kapot wordt gelopen en weetikveelwat allemaal, maar daarover heb ik laatst nog een Britse mini-docu gezien waarbij hij uitlegt dat de 'ideale' combinatie van graszaad een prachtig dikke, blijvende paddock oplevert waar je goed van kan maaien (veel hoge soorten) en na een aantal jaren liggen niet kapot gelopen kan worden door de beesten. In de UK gaat dat anders, blijkbaar. Er worden dan iets van 7 verschillende grassoorten (niet 2 of 3) met verschillende eigenschappen gezaaid, op dichtheid, diepe worteling, tijd van sterkste eigenschappenm allemaal verspreid over het jaar.. etc. Daar heb ik iig veel van geleerd en ik denk dat dat al snel de grotere problemen met weidegang oplost. Een soort grassen-permacultuur.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Wat is weten... De gemiddelde boer ook hier denkt aan omzet onder druk van de productievraag, niet zozeer de duurzaamheid van de graslanden. Hij zal het vast vervelend vinden elk jaar de weides voor een groot deel bij te zaaien, maar dat is ingecalculeerd in de uitgaven en is 'net zo gemakkelijk'. Hier in de intensieve veeteelt, dus vooral schapen en runderen, worden hooguit 2 á 3 grassoorten gebruikt. Die man vertelde dat je dan een vitale onderlaag van grassen mist die niet persé voor begrazing bedoeld zijn, maar als 'fundering' van de weide. Ik kan alleen niet meer vinden waar ik die docu gezien had.

Geplaatst:

Die docu heb ik ook gezien. Ging over de toekomst van de landbouw/veehouderij en hoe we nu afhankelijk zijn van olie, en dat de olie eindig is.

Was superinteressant!

Was het niet 'the future of farming'?

Sorry nu geen tijd meer om te zoeken maar misschien kunnen jullie het zo weer vinden!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...