appelsientje 60 Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 ik wil eigenlijk wel een gesloten compostvat kopen voor in m'n achtertuin wie heeft daar ervaring mee?Zou het dan met compost versneller willen gebruiken.Ik woon in een stadswijk dus ik wil er geen stank van daarom kies ik voor een gesloten vat. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 ik heb een compostvat van kunststof, waar alleen aan de onderkant wat gaten inzitten en aan de bovenkant kan wat lucht bijkomen. In de winter dacht ik dat het helemaal niks werd, maar zodra het deze zomer warm werd ging het echt als een tierelier Het ding ruik je alleen als je er met je neus in gaat hangen 2 weken geleden heb ik de compost uitgezocht en de nog niet verteerde delen en honderden compostwormen teruggegooid in de bak, waarmee we vrolijk verder gaan en ik verwacht dat we de komende zomer, volgend jaar dus, praktisch de hele bak vol hebben met mooie compost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Als je compost stinkt, doe je iets structureels fout.rauwe groente en fruit kan er in en gemaaid gras enz,maar je moet er geen gekookte etenswaren indoen, vleesresten, of brood, dan gaat het wel goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Ik heb al jaren twee van die zwarte compostvaten. Ik leeg ze twee keer per jaar. Alles wat niet door de zeef valt gaat terug. Altijd veel mooie compost. Ik heb ooit een bakje mestwormen bij een hengelwinkel gehaald. Sindsdien altijd veel wormen. Ik geef ze af en toe extra koffiedik. Dar zijn ze dol op.Compostversneller lijkt me dan niet nodig. Ik heb ook open bakken, maar het stinkt nooit. Etensafval gaat naar de kippen. Hum poep weer in het compostvat. Prachtig systeem vind ik dat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted August 16, 2013 Author Share Posted August 16, 2013 Ik wil dus een gesloten vat omdat we hier nogal last van muizen hebben. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Als je een vat wilt dat helemaal dicht zit gaat het juist stinken. Er moeten toch op z'n minst wat luchtgaten in zitten bovenin, en onderin wat gaten waar wormen doorheen kunnen. Muizen kunnen daar niet door. Als je de hierboven gegeven adviezen opvolgt qua composteerbaar materiaal hoef je geen starter of wormen toe te voegen. Belangrijk is ook de vochtigheidsgraad. Als je steeds te nat afval erin gooit kan dat ook gaan stinken. Je kunt nat afval eerst wat laten drogen, bijvoorbeeld groentenschillen, leg ze op een krant en gooi ze als ze wat opgedroogd zijn - eventueel met krant en al - in het vat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts