juulvanaken Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Mijn tomaten doen het goed, alleen blijven ze heel lang groen. Ik heb ze al getopt en wat bladeren weg gehaald voor meer zonlicht. Ik vraag me af waarom ze niet rijpen-iemand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tekj Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Eén woord: Geduld! Ik heb 30-40 planten staan, en nu pas beginnen er bij een handje vol een rood gloedje te komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Ja hoor, geduld ! bij mij beginnen ze ook nu pas echt te komen met meerdere tegelijk nu. 1e 3 weken terug rijp , daarna af en toe eentje, nu worden het er meer. De hoos moet bij mij nog komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
divicento Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 bij mij ook denk zeker nog een week of 2 afhankelijk van het weer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Bij mij zijn alleen de paarse bijna rijp(zie foto's). De rest moet ook nog komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Vanzelf laat je weten in het topic : "tomaten proeven / vergelijken " hoe ze je bevallen he ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Tuurlijk. Heb nog meer soorten waaronder Elko, Green Grape en Costoluto Fiorentino Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 hier ook alleen de tiny tim rijp ( het gaat trouwens om de temperatuur, niet de hoeveelheid licht, dacht ik ?!? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Dit betekend wel dat jullie late soorten hebben geplant of wel laat hebben gezaaid. Ik heb rond 10 maart gezaaid en heb reeds meer dan een maand rijpe tomaten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
divicento Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 heb je een kas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Of te vroeg gezaaid - in februari al - en te lang moeten wachten op warm weer. De warmte is er nu wel en ik denk - in tegenstelling tot wat @Rob denkt - dat er te weinig licht bij komt. Ik haal ze van onder de plant en leg ze dichtbij het raam en dan komen ze zo te zien toch sneller op kleur. Vraag: moeten de (roma) tomaten die ik wil drogen, eerst helemaal rood zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Ja, ze staan wel in tunnel, maar ik heb er ook buiten staan onder overkapping die nu rijp zijn. Maar ik denk wel dat veel afhangt of het vroege of late tomatenrassen zijn. Ik woon ook wel zuidelijker natuurlijk, nml. in het Belgische 'Hageland' waar het meestal een graadje meer is dan in de rest van BelgiëGroeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Ik heb een brandende vraag, maar een nieuw topic openen lijkt me overbodig? De vraag is - ik heb hem al een keer tussen neus en lippen door gesteld - of je tomaten die gedeeltelijk nog groen zijn mag gaan drogen? Het punt is dat er tomaten liggen die al bijna te zacht/overrijp worden, maar gedeeltelijk nog groen zijn. Of gewoon wegsnijden van het groene gedeelte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Ik snap niet goed waarom jij nog niet geheel rijpe tomaten er af knipt en dan verder laat rijpen op de plank. Waarom doe je dat ? Waarom niet aan de plant laten hangen en pas plukken bij volledige rijpheid ?Een tomaat kan gerust zelfs bij volledige rijpheid nog een paar dagen aan de plant blijven hangen toch ? Bij mij wel in ieder geval ( al doe ik het niet altijd , ik wil ze proeven ) Maar eerder oogsten dan dat ze volledig rijp zijn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 De warmte is er nu wel en ik denk - in tegenstelling tot wat @Rob denkt - dat er te weinig licht bij komt. Ik haal ze van onder de plant en leg ze dichtbij het raam en dan komen ze zo te zien toch sneller op kleur. nee, echt, in het donker rijpen ze ook, maar in het (zon)licht loopt de temperatuur wel wat hoger op, dus gaat het sneller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Bij mij zijn een paar groene tomaten van de plant gevallen zal ik deze weggooien of heeft het zin ze op de vensterbank te leggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Oké @Bit en @Rob, dan is hiermee een misverstand bij mij uit de weg geruimd. Ik haalde tomaten onder bij de plant weg om ze meer licht te geven bij het raam. Met dat doel knip je ook wel wat blad weg dat teveel licht tegenhoudt. Vanaf nu ga ik ze uiteraard laten hangen, bedankt! @Herbivora, tomaten kunnen nog op kleur komen op de vensterbank, dus dat zou ik eerst doen, proberen toch? Weggooien kan altijd nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Jawel. En dat is dus eigenlijk ook de vraag : of je tomaten onderaan kaal moet plukken om de tomaten die aan het rijpen gaan meer licht te geven. Ik weet het niet. Ik doe het zelf niet. Ik haal alleen het blad weg als het echt te ver is aangetast of als het blad de grond raakt.Op ons forum heb ik laatst ook een rijtje tomatenplanten zien staan, die echt helemaal kaalgeplukt waren , zeker 2/3 deel van het onderste deel van de plant. Ik weet niet. Ik doe het niet. Ik redeneer zo: al het nog aanwezige nog enigszins gezonde groen werkt mee aan het maken van de tomaten; zoeten en zuren = afrijpen. Kleuren doen appels bijvoorbeeld beter in de zon. Maar aardbeien rijpen af door aanmaken suikers in de bladeren, en rijpen ook met veel minder zon direct op de aardbei. Ik denk aan dat laatste.Mijn tomaten onderaan de plant hangen soms helemaal achter het blad. Toch worden ze mooi rijp, en mooi van kleur. Wel is het natuurlijk zo, dat je moet blijven opletten dat de plant voldoende luchtig staat. Té veel blad is te veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 @Bit: helemaal mee eens! Ook Ruud uit Wageningen schrijft vandaag dat afrijpen aan de plant de lekkerste tomaten geeft. Maar het rijpingsproces is erg ingewikkeld, wordt gestuurd door genen die aangeschakeld worden als de vrucht er aan toe is en het proces loopt sneller onder invloed van warmte. Linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Bij mij was een dikke tros onrijpe tomaten afgeknapt en daar heb ik een chutney van gemaakt. Hieronder het recept. Groene Tomaten ChutneyIngrediënten:600 gram groene tomaten.1 ui.1 appel250 gram fijne kristalsuiker.2 theelepels cayennepeper.1 thl gemberpoeder.4 dl azijn. Bereidingswijze:Was de tomaten en snij ze in stukken, Doe ze in een ruime pan. Pel de ui en snij in stukjes. Schil de appel snijd in blokjes Voeg de ui samen met de appel, kristalsuiker, cayennepeper, gemberpoeder en azijn toe aan de tomaten. Zet de pan op het vuur en breng het mengsel aan de kook. Laat het mengsel ongeveer 60 zachtjes koken tot de chutney ingedikt is,Schep de hete chutney in de potten. Draai de deksel erop en laat afkoelen. Je kunt de chutney meteen gebruiken of je kunt hem een paar maanden laten ‘rijpen’. Bewaar ze na opening in de koelkast Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 Aansluitend op de groene tomatendraad een andere vraag.Ik heb vleestomaten (soort: Gold Medal) in de kas staan. Hangen nogal wat forse vruchten aan (de zwaarste die ik er af heb gehaald woog meer dan 600 g!). Normaal rijpen ze oranjerood, maar sommige vruchten rijpen groen-bruin. Ze zijn niet rot, mooi gaaf, worden ook zacht, maar als je ze opensnijdt zijn ze van binnen overwegend groen en niet zo smakelijk.Vorig jaar had ik het ook, maar toen dacht ik dat het eraan lag dat ik de planten nogal laat in de kas gezet had en het zo'n koude zomer was. Daar is nu geen sprake van Iemand een idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted August 20, 2013 Share Posted August 20, 2013 Ziet hij er zo uit? Dan klopt het gewoon. http://pics.davesgarden.com/pics/2008/09/21/southerntomato/fe557c.jpghttp://loghouseplants.com/plants/wp-content/uploads/2012/02/Tomato_GoldMedalZ-700x600.jpghttp://cdn.territorialseed.com/images/uploads/1625_4086_large.jpg Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts