Ga naar inhoud

Aardappelen Soorten Proeven Vergelijk

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Leuk dit aardappel-berichten,

zelf op de tuin Anaïs, Bildstar en Roseval staan of gehad.

Waar kan je poters voor volgend seizoen verkrijgen?

de groe(n)ten van

Kees

Geplaatst:

Vorig jaar en dit jaar ook alleen maar Frieslanders gepoot, vorig jaar een veel grotere opbrengst ondanks het toen vreselijke natte weer en de verzopen aardappels. Nu is alle opbrengst wel eetbaar, veel minder rot in de aardappels.

Grondsoort is hier redelijk los (ondanks dat ik in Friesland zit) en ik had het afgelopen najaar aardig wat oude paardenmest onder gespit.

De smaak zowel gebakken, gekookt als in een stampot is goed, niet heel bijzonder maar wel lekker.

Komend jaar ga ik eens wat andere soorten proberen. tot nog toe ontspring ik steeds de dans van ziektes maar we hebben ze wel steeds op het complex dus ik vindt het poten van middellange aardappels wel een beetje spannend

Geplaatst:

Dit jaar iets te uitbundig pootaardappelen ingekocht, als alles goed (blijft) gaan, zal ik de hele winter elke dag piepers eten!

Maar tot nu toe wel met succes! Ik heb de volgende soorten staan:

Gourmandine: vroege aardappel, heerlijk, vastkokend, lekker in salades, in stoofpotjes en gebakken. Geen supergrote opbrengst maar een echte aanrader!

Charlotte: halfvroeg of halflaat, hoe je het wilt noemen. De eerste zijn gerooid en zowel gekookt als gebakken zijn ze erg smakelijk!

Sarpo Mira: late aardappel, ze staan nog op het landje, groeit nog erg hard en produceert erg veel blad. Ik ben benieuwd!

Texla: ook een late aardappel, staan ook nog in de grond. Beide laatste soorten zijn bekend om de resistentie tegen pythophthora. Tot nu toe ook nog geen verschijnselen van aardappelziekte te zien.

Ben benieuwd hoe ze smaken en hoe de opbrengst zal zijn.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Nog even een fotootje van een gekochte aardappel: de Bleue d`Artois, hier samen met de rose de france en de burgundy highland red in de pan.

Op twee manieren klaargemaakt: Gekookt, redelijk van smaak..gebakken wat lekkerder. het schijnt dat ze in de salade moeten.

Volgens de Biodame bij wie ik ze kocht geven ze een meer dan prima opbrengst en zijn ze goed resistent...IMG373774591378762193.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij hadden staan :

22 meter Silvy AM

27,5 meter Bintjes

16,5 meter Premiere AM

Op een nieuw stukje grond gepoot waar jaren niets dan onkruid heeft gestaan. Echter zijn alle drie de soorten erg klein gebleven.

Wel groot genoeg om te eten en te schillen, maar te klein om er patatten van te snijden zeg maar.

De premiere en bintjes zijn wel lekker, de Silvy zijn een bietje vreemd.

Als we die koken vallen ze uit elkaar en eindigen we steeds met een waterige aardappelpuree.

Volgend jaar zetten we iets minder aardappels, maar welke? Geen idee nog. Misschien de frieslanders en nog een late aardappel.

Ik zou wel een ras willen wat groter werd dan golfballetjes.

Geplaatst:

Hier ( op zandgrond ) dit jaar Violette Noir, Frieslander, Parel en Raja.

De Violette Noir redelijke opbrengst, relatief kleine aardappeltjes (maar da`s ook niet erg voor een "delicatesse" ) smaak vond ik goed.

Frieslander was topper dit jaar!

Mooie gave aardappels van goed formaat.

Smaak prima!

Parel viel mij tegen.

was het tweede jaar dat we hem hadden.

Vond het vorig jaar ook niet veel, niet nog eens dus.

Raja gaf mooie opbrengst en mooi formaat aardappels met goede smaak.

Volgend jaar dus Frieslanders en Raja nogmaals!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

joh, jammer, zou op zulke schone (= zonder narigheid van vorige teelten) grond toch beter moeten kunnen; heb je wel gemest en wat kali bijgegeven?

Geplaatst:

Hier voor het eerst aardappels gepoot

Ik had bintjes

Veel kleine aardappels en 1 kilo poters geplant en 21 kilo kleine aardappels eraf gehaald

Smaak wel goed maar dit was een bekende aardappel voor ons

weet niet of dat gewoon is of weinig

Volgend jaar wil ik graag frieslander gaan proberen

en een aparter ras weet nog niet wat

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Nog een beginners vraag

Waar kopen jullie aparte rassen aardappels

poters kan ik bij de fixet kopen in schuddenbeurs maar die heeft geen aparte rassen

mischien heel dom maar weet niet waar dat kan

rianne

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Dit jaar roseval gekocht bij de groenteman( vier stuks met uitlopers voor 30 euro cent). Deze twee aan twee gepoot. Opbrengst was geweldig! Zeker 4-5 kg totaal en ze smaakten heerlijk!

Bildstar net gerooid nog niet gegeten, goed opbrengst.

Anais iets mindere opbrengst van verwacht alleen nog wel voldoende, ook erg lekkere vastkokende aardappel goed om te grillen!

volgend jaar truffelaardappelen proberen!

Geplaatst:

joh, jammer, zou op zulke schone (= zonder narigheid van vorige teelten) grond toch beter moeten kunnen; heb je wel gemest en wat kali bijgegeven?

Nee ik heb niks gedaan alleen geploegd en gefreesd voor het poten.

toen ze boven kwamen heb ik ruggetjes gemaakt en daarna niks meer.

Ze zeiden op de vereniging dat ik niets hoefde te doen, en daar ben ik een kei in

Dus geen mest en water gegeven. onkruid viel mee, had alleen een stuk in het midden met kweek maar dat heb ik ook maar laten staan tot ik ging rooien.

Zal wel niet goed zijn gezien de resultaten....

Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst zelf aardappels geteeld; en omdat ik beslist niet wilde wat wij vroeger thuis altijd verbouwden heb ik gekozen voor een soort van ‘proefpakketje’ dat ik heb besteld bij Vreeken.

Ik had van ieder soort ongeveer vijf tot tien kleine pootaardappeltjes en ik moet zeggen dat de opbrengst goed was, ondanks het feit dat ik een slecht bemest stukje grond heb gebruikt en door mijn ziek zijn in het begin van het jaar niet veel kon doen in de moestuin. De poters zijn dus de schrale grond in gegaan, maar ik heb ze wel allemaal gepoot met een flinke dot cocospotgrond ( de blokken van Action) er om heen.

Aanaarden heb ik, vanwege het ziek zijn, dus ook niet gedaan maar de planten deden het allemaal goed. Kwamen tegelijkertijd boven kijken en groeiden gelijk op. Geen last gehad van aardappelziekte of andere narigheden, maar wat wel opviel was dat een aantal rassen heel aantrekkelijk bleek voor de coloradokever. Het loof van die planten was dan ook vrij snel verdwenen.

En dan waren er een aantal soorten waarvan de aardappels heel klein bleven ; sarpro suprise, roseval en harlequin.

Ik heb hieronder de beschrijvingen geplakt van de aardappelsoorten die ik had. De opbrengst vam alle soorten was boven verwachting.

Eigenlijk voldoen ze allemaal aan de beschrijvingen, en waren ze allemaal prima van smaak, hoewel ik de rooster wat droog vond. en ik erg moest wennen aan de blauw paarse kleur van de purple majesty.

Toch waren er een aantal soorten die er voor ons uitsprongen qua smaak:

Anya, Apache, Ospray, Vivaldi, Schwarze Ungarin (onze topper).

De rassen die ik had:

1) ‘Anya’

(1997) Ouders: Desirée x Pink Fir Apple. Dit unieke ras biedt een stevige, wasachtige textuur samen met een kenmerkende smaak, die elementen van kastanje en hazelnoot in zich herbergt. De knollen zijn langwerpig en iets knobbelig. Zowel warm als koud (zelfgemaakte salade) maar ook geroosterd een heerlijkheid! Anya werd erkend door de “Guild of Fine Food” en won de eerste prijs (in 2009) werden in September 2009 aangekondigd als Gold award winnaars van de Guild ‘Great Taste’ Award (de oscar binnen het wereldvoedsel). Middentijds rijpend, Schots ras.

2) ‘Apache’

(1986) Ouders: TSKO x Wiljo. Een bijzondere verschijning: warmrode schil met grote crèmekleurige vlekken rond de ogen. De knollen zijn meestal vrij klein en rond. Schrob ze schoon en kook ze met schil en al voor een prachtige aardappelschotel! De vrij vaste structuur en uitstekende, bijna zoete, boterachtige, kastanjesmaak verwennen te tong! Middentijds rijpend, Nederlands ras van J.P.G. Könst.

3) ‘Innovator’

(2001) Ouders: Shepody x coderas.

Een Nederlands ras met ruime bereidingstoepassingen. Voor de liefhebbers van een zeer smakelijke friet: probeer dit ras eens. Het ras is vrij ongevoelig voor de gevreesde aardappelziekte. Middenvroeg oogstbaar.

4) ‘Isle of Jura’

(2001) Ouders: Navan x coderas

Heerlijke, vrij lichtgekleurde, Schotse aardappels voor ruime toepassing: koken, bakken, frituren, pureren. Ze geven een grote opbrengst en zijn middentijds oogstbaar.

5) ‘Osprey’

(2000) Ouders: Kestrel x Sante x Stroma.

De milde smaak en bloemige textuur maakt dit ras tot een echte liefhebbersaardappel. De knollen zijn stevig en wasachtig genoeg om lekker als afgekoelde aardappel in salades te worden verwerkt. Vrij vroeg oogstbaar, Schots ras van Dr. Jack Dunnett, de “vader” van de beroemde ‘Kestrel’. Hij houdt kennelijk van roodvogels, want Osprey betekent: Visarend en Kestrel: Torenvalk...

6) ‘Purple Majesty’

Een paarse aardappel, van binnen en van buiten! De vrij ronde, gladde knollen hebben een goede smaak. Zolang nog weinig mensen ze kennen zijn een paarse aardappelschotel of paarse frietjes echte aandachttrekkers!

7) ‘Rooster’

(1996) Ouders: Pentland Ivory x coderas.

Marktleider in Ierland, een “allrounder” met de beste smaak voor koken, bakken, stomen, frituren etc. Kooktip: zet ze op in koud water en laat ze rustig aan de kook komen. Middentijds oogstbaar, dit Ierse ras is van kweker Teagasc.

8) ‘Vivaldi’

(1998) Ouders: Monalisa x coderas.

Dit Nederlanse ras wordt in uiteenlopende klimatologische regio's geteeld, zodat er alle “vier seizoenen” aanbod kan zijn: vandaar de naam. De knollen hebben een dunne, lichtgele huid en knolvlees met een unieke fluweelachtige textuur. Boter of jus toevoegen is eigenlijk overbodig. Geschikt voor alle kooktoepassingen, de knollen blijven na het koken stevig. ‘Vivaldi’ ontving een Gold Award in de categorie “Fresh Produce” bij de Britse National Quality Food Awards. Middentijds oogstbaar.

9) 'Schwarze Ungarin'

(Solanum tuberosum)

ZWART- OF PAARSSCHILLIG RAS VOOR FIJNPROEVERS.

De schil is dieppaars tot bijna zwart en het knolvlees is paars, gewolkt of wit. Om het verrassende effect van de kleur te behouden bevelen we aan om de knollen niet te schillen maar te wassen voor het koken. De minimale plantafstand is 70x40cm, wij adviseren om 80x40cm aan te houden.

"Zwarte muisjes" noemen we dit Hongaarse ras, ze zijn donkerviolet van schil en wit van knolvlees en (voor een zwartschillige) tamelijk vast van structuur. De mooie ovalen muisvorm met weinig diepe ogen maken het ras aantrekkelijk om ongeschild te koken. Ze geven een grote oogst na de sierlijke lilawitte bloei.

10) 'Harlequin'

(Solanum tuberosum)

VASTKOKEND RAS VOOR FIJNPROEVERS.

Ze blijven zeer stevig na de kook, koken dus absoluut niet af, zijn wasachtig stevig van structuur. Na afkoeling zijn de knollen nog steeds een lekkernij en worden bijv. aangewend voor salades. De meeste vastkokende rassen zijn middenvroeg tot laat oogstbaar: smaak kost nu eenmaal tijd om te ontstaan…! De minimale plantafstand is 70x40cm, wij adviseren om 80x40cm aan te houden.

(2009) Dit is een nieuwe kruising tussen de vastkokende smaaktoppers Pink Fir Apple en Charlotte. Het is goed geslaagde poging om de zeer wasachtige PF Apple wat gladder te krijgen. Het resultaat mag er zijn: wel langwerpig, zoals zoveel saladeaardappels, iets minder wasachtig als de PF Apple, maar met de gladde buitenkant van de Charlotte. De kleur is ook grappig gemengd: gele schil met roze gloed rond de ogen. Voor een vastkokend ras vrij vroeg oogstbaar.

11) 'Roseval'

(Solanum tuberosum)

Ze blijven zeer stevig na de kook, koken dus absoluut niet af, zijn wasachtig stevig van structuur. Na afkoeling zijn de knollen nog steeds een lekkernij en worden bijv. aangewend voor salades. De meeste vastkokende rassen zijn middenvroeg tot laat oogstbaar: smaak kost nu eenmaal tijd om te ontstaan…! De minimale plantafstand is 70x40cm, wij adviseren om 80x40cm aan te houden.

(1950) Ouders: Vale x Rosa. Een typisch Frans ras met langovalen, dieproze tot donkerrode knollen. De smaak is iets minder sterk dan 'Ratte' en net zo stevig wasachtig van knolstructuur. Onder bepaalde groeiomstandigheden ontstaat een sierlijke rozerode adering inwendig in het knolvlees. Tip voor het overschot van kleine knolletjes: goed schoonmaken, kort koken en diepvriezen!

12) 'Sarpo Surprise'

(Solanum tuberosum)

ZELDZAAM RAS VOOR FIJNPROEVERS

Dit zijn de nakomelingen uit kruisingen tussen Sarpo Mira x Vitelotte Grande. Ivan Maertens heeft de kruisingen uitgevoerd in zijn tuin en is samen met Lieven David bezig met het selecteren en proeven der nakomelingen! Van de ene ouder kregen deze zaailingen mogelijk een flinke resistentie tegen de aardappelziekte mee, van de andere een fijne smaak. Er zitten gekke vormen en kleuren - ook inwendig - tussen! Ook zit er variatie in de oogsttijd: reken maar op vooral halflate tot late rassen. Selecteer zelf uit deze knolletjes de lekkerste en productiefste planten, helemaal naar eigen smaak: zo kun je met wat geluk een nieuw ras noemen naar je geliefde (of naar jezelf!) en dan de pootaardappeltjes delen met je tuinvrienden. De resistentie is natuurlijk variabel, maar dat maakt het spannend. Als ze al toleranter of resistenter zijn dan de meeste klassieke rassen, ben ik al tevreden. Het leuke is dat ze niet hoeven te beantwoorden aan commerciële eisen: de soms gekke vormen, soms diepe ogen, de paarse en roze tinten in het vruchtvlees… die passen niet in het klassieke plaatje.

13) 'Blauwe Eigenheimer'

(Solanum tuberosum)

MIDDENVROEG RAS.

Een middenvroeg ras betekent dat deze vanaf augustus oogstbaar is. Enkele weken vervroegen lukt door vroeger te planten. De planttijd is vanaf april. De middenvroege rassen kunnen last krijgen van de gevreesde aardappelziekte (Phytophthora infestans). Enkele preventieve maatregelen zijn: ruim planten, met patentkali bemesten, geen water sproeien over de plant en eventueel biologisch spuiten met zwavel of silinal. De minimale plantafstand is 60x40cm, wij adviseren om 70x40cm aan te houden.

(1907) Ouders: Blauwe Reuzen x Fransen (= ‘Jaune d’Or). Dit is een toevallige (inmiddels zeldzame) mutant uit het vanaf 1893 geteelde ras ‘Eigenheimer’. Het verschil is de blauwe schilkleur. De historie vertelt dat dhr. G. Veenhuizen de kweker van dit oer-Hollandse ras is. Voor de liefhebbers van een bloemige pieper nog steeds een absolute aanrader! Opvallend goede opbrengst (voor zo’n 'oudje'). Teelt vooral voor kleigrond.

14) 'Cornes des Gattes'

(Solanum tuberosum)

De vastkokende rassen hebben we als groep gerangschikt, omdat ze qua smaak behoorlijk afwijken van de rest. Ze blijven zeer stevig na de kook, koken dus absoluut niet af, zijn wasachtig stevig van structuur. Na afkoeling zijn de knollen nog steeds een lekkernij en worden bijv. aangewend voor salades. De meeste vastkokende rassen zijn middenvroeg tot laat oogstbaar: smaak kost nu eenmaal tijd om te ontstaan…! De minimale plantafstand is 70x40cm, wij adviseren om 80x40cm aan te houden.

(voor 1850) Waarschijnlijk het oudste nog bekende ras, deze heeft de Victoriaanse tijd nog meegemaakt! Meteen valt de langwerpige vorm op, als een langwerpige spar-appel. De blossig roze kleur doet het goed in de oogstmand. De heerlijke smaak en het wasachtige 'mondgevoel' komt het best tot zijn recht bij consumptie binnen 3 maanden. Opvallend gezonde groei. Middenlaat oogstbaar. Hoewel dit ras niet zo vatbaar is voor de aardappelziekte, is goede aandacht geboden: bij de eerste verschijnselen het loof verwijderen om de knollen te beschermen. Tip voor het overschot van kleine knolletjes: goed schoonmaken, kort koken en diepvriezen!

Geplaatst: (aangepast)

Nou dat is toevallig, want de laatst genoemde aardappel (Cornes de gatte) heb ik eergisteren geoogst en vanavond gegeten.

Wel..

Een 10!!

Hij heeft 4 maanden in de grond gezeten en gaf een redelijke opbrengst..meer dan ik verwachte van een aardappel die er pas half mei inging. Groeit heel bossig, maar wel gezond.

De lekkerste aardappel die ik heb gegeten tot nu toe. lees even het stukje hierboven over de vastheid..die is heel speciaal, inderdaad een hele vaste aardappel. Structuur is heel prettig..stevig, niet zo vlokkig als andere aardappelen. Heerlijk in de mond. En de smaak ik vol en lekker..precies wat ik zoek in een aardappel...

We hebben hem gekookt gegeten ( in de schil gekookt, daarna op het bord geschild..geen moeite) met een biefstukje erbij, morgen de rest voor een salade.

IMG394358401379532502.JPG

Cornes de Gatte..linksonder

IMG393688761379532525.JPG

(Boven Rattes d`Ardeche, rechts daarvan Burgundy Highland Red, rechtsonder Bleue d 'Artois, midden Rose de France...)

aangepast door Gast

Geplaatst:

Dan zu je de anya ook lekker vinden; die lijken heel erg op elkaar.

Wij hebben de cornes des gattes in de schil uit de oven gegeten met wat olijfolie, thijm en rozemarijn er over, maar de kruiden hadden we wel weg kunnen laten; de aardappel is al erg lekker van zichzelf.

Gekookt hebben we de schil er af gedaan, wat wel even een gepriegel was, maar ook erg lekker.

Geplaatst:
Nou dat is toevallig, want de laatst genoemde aardappel (Cornes de gatte)

We hebben hem gekookt gegeten ( in de schil gekookt, daarna op het bord geschild..geen moeite)

Nou die wil ik dan dus ook wel proberen. Op 1 vraag na: waarom schil je de aardappel op je bord ? Is de schil dik / vies / iets ? Ik ben eigenlijk gewend de lekkerste aardappeltjes, als ze zo jong zijn gewoon in de schil te eten toch ? Borderrose doe dat ook al. Is er iets mis met de schil ?

Geplaatst:

Gebakken met schil. Prima. Gekookt, schil eraf, veel lekkerder, je proeft de mooie smaak en structuur beter. Ik kijk beneden of ik nog twee poters heb..weet het niet zeker, ze waren allemaal lekker groot!

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

De biologische aardppel Bionica ( gekocht als biologisch pootgoed in 2013) valt als bewaaraardappel erg tegen..een deel van de aardappelen ( 10 à 15%) is zwart van binnen...balen!

Geplaatst:

Ik had afgelopen jaar ivm tijdgebrek maar 1 soort, " biogold" viel mij behoorlijk tegen, in (blad) groei en opbrengst , tevens had ik last van schurft (de aardappels dan).

Ik had poters over en die hebben mijn buurmantuinders ook gezet, met ook wat tegenvallende oogst. Zegt natuurlijk nog niet veel over de soort Biogold maar toch zal ik ze niet snel meer zetten. Smaak was wel goed en de schurft plekjes zaten alleen in de schil.

Ik teel op zandgrond.

Voor volgend jaar staat de Tiamo en de Annabelle op het programma, ben dus ook erg benieuwd naar jullie ervaringen !

Voorgaand jaar was ik zeer enthousiast over de lady Christel ! Niet bijzonder van smaak maar enorme opbrengst met lekkere mooie piepers.

BTW Super Topic ! Voeg ook jullie pieper geheimen, mest etc toe !

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Ik had dit jaar, naast eerder genoemde Koopmans Blauwe en Bamberger Hörnchen, Irene aardappelen staan (bloemige late). Helaas heb ik het grootste gedeelte weg moeten gooien omdat ze, net als appelvrouw's aardappelen, zwart waren geworden van binnen bij bewaren.

Ligt dat aan de aardappel, de manier van kweken, het weer, of is het gewoonweg pech?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Burgundy Highland Red..

Foto rauw doorgesneden, foto gekookt..

Gekookt redelijk lekker, Corne de Gatte en Rattes veel lekkerder, en dezelfde -niet grote- opbrengst. Voor de mooi wel weer in trek in dit huishouden.

IMG520212681387384221.JPG

IMG532682851387384091.JPG

Geplaatst:

Bij mij bevallen de Frieslanders het beste dus die ga ik volgend jaar weer planten.

Maar ik ga ze deze keer wel inkuilen na de oost, ik wist in heb begin niet waar ik ze allemaal laten moest en ik zie nu bij mijn buurman op het veld hoe mooi zijn aardappelen er uitzien als hij ze uit de kuil haalt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...