thea Geplaatst: 23 december 2013 Geplaatst: 23 december 2013 Hoopend dat er geen woelmuis in de kuil komt.Heb het 30 jaar geleden met fuchsia's gehad,stond erbij te huilen 100 soorten weg gegeten.nooit meer deze planten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
bartsanderse Geplaatst: 31 december 2013 Geplaatst: 31 december 2013 Ik heb het vroege ras annabelle uitgeprobeerd en de problemen met de aardappelziekte bleven doordat de kaligift vrij hoog was (16-17gr/m2). De teelt was vrij probleemloos maar de problemen werden pas duidelijk in de bewaring: den ene na de andere aardappel werd slecht en kon je gewoon weggooien. Quote
annemiek123 Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Dit is een leuk item...vind dat we die maar eens weer op moeten starten : ik heb dit jaar alleen enkele bijzondere soorten gezet...we zitten op zandgrond en ze staan bij mij op worteldoek. Blue D'ArtoisKoopmans blauwePink fir appleMayan Twilight de voorste zijn de Mayans met hun aparte blad. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
angela († maart 2025) Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Dit jaar heb ik weer Frieslanders met dank aan Gemma.Verder heb ik op de MTFD friet aardappellen van de ruil tafel gehaald en ik had van Bit nog een paar roseval.De Frieslanders doen het goed de andere zijn later geplant dus is nog afwachten. Ik had voor de ruiltafel ook nog Annabelle mee gebracht ik weet niet of iemand die mee heeft genomen? Quote
loes Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 ik heb dit jaar Tiamo en Sarpo Mira in ikea tassen Quote
Erny Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Ik heb dit jaar de vroege Tiamo en de Sarpo Mira in de volle grond... (das vast geen toeval he Loes... )Plus 3x Pink Fir apple van Bit. Waarschuwing voor Annemiek betreffende die Mayan Twilight... De slakken bleken daar bij ons vorige keer extreem dol op te zijn. Ze hingen bij bosjes in de planten en lieten er nix van staan... Quote
loes Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Ik heb dit jaar de vroege Tiamo en de Sarpo Mira in de volle grond... (das vast geen toeval he Loes... ) goh wat toevallig. zondag ook nog een paar Sarpo Mira van Gemma gekregen. Quote
annemiek123 Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Waarschuwing voor Annemiek betreffende die Mayan Twilight... De slakken bleken daar bij ons vorige keer extreem dol op te zijn. Ze hingen bij bosjes in de planten en lieten er nix van staan... gelukkig tot nu toe nog geen enkele slak gespot op mijn moestuin. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Bit Geplaatst: 6 mei 2014 Auteur Geplaatst: 6 mei 2014 Bij mij staan dit jaar : Roseval; Pink fir Apple; Blauer St Gallen; Friese Gieltjes.Daarnaast nog wat kleine hoeveelheden : Sarpo Mira van een tuinbuurman, wat Opperdoezers van een tuinbuurman verderop, wat Vitelotte Noir, en een enkele Keizerin. Quote
Wim54 Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Dit jaar heb ik als vroege aardappelen Frieslander en Lady Christl, als middenvroeg Triplo, middenlaat : Jelly, Mozart, Michelle en Charlotte en wat later de Nicola en Texla.Ieder jaar weer heb ik meerdere soorten, ik vind het gewoon leuk om ook nieuwe soorten uit te proberen. Natuurlijk is het afhankelijk van wat voor grond je hebt, in mijn geval heb ik lichte grond, de Frieslander, Lady Christ en Mozartdoen het zeer goed in mijn tuin. De Nicola heeft wat meer moeite.Ik verbouw aardappelen op de volgende punten: smaak, vastkokend en licht kruimig, glad, ovaal met niet te diep liggende ogen.Zomin mogelijk tot geen last van Phytoftera in blad / knol, geen wratziekte, en zo min mogelijk andere ziektes. Op internet kun je hier veel over vinden en ik kan mij in de winter hiermee ook uren vermaken.Mozart kiemt traag, dat houdt in dat je bij bewaring voor de winter, bijna geen uitlopers krijgt, mits gekoeld bewaard. omdat Mozart iets kruimig is , zijn ze voor mij geschikt om bijvoorbeeld te prakken. Nicola en Michelle zijn weer fijner om te bakken.Mozart is tevens een fijne aardappel om frietjes van te maken.De smaak van Frieslander, Lady Christl, Mozart en Nicola is prima. Deze soorten heb ik ieder jaar.Ik hoop echter dat de Michelle, die uit de EBA is gekruist, het beter gaat doen dan de Nicola, zodat ik deze aan kan houden voor de toekomst, Nicola heeft nog wel eens bruine plekjes in de knol. Mozart is voor mij dus een blijvertje, Mozart komt uit Bildstar x Redstar, beide bekende soorten.Mozart is weinig gevoelig voor Phytoftera, dat was zijn voorouder de Bildstar wel.Aardappelen... het blijft een leuke hobby . Quote
Piroska Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Ik heb dit jaar gepoot op verschillende gronden omdat ik op een hellinkje mijn moestuin heb en er 4 soorten grond zijn. Sarpo Mira natte kalkrijke klei en ook in leem/kleigrondSchwartze Ungarin kalkrijke kleiPink fir apple leemgrondKeizerinnen leemgrondAll blue leemgrond Roseval kalkrijke leemgrondRatte dÁrdeche kalkrijke leemgrondBurgundy red kalkrijke leemgrond Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
kooijtje Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Dit jaar voor het eerst een wat grotere tuin en daarom aardappeltjes gepoot! En wel:KaiserinnenPurple VikingRatte d ArdecheRosevalTruffelPlanten zien er (nu nog) sterk en gezond uit, Kaiserinnen lopen behoorlijk achter bij de rest. We zitten hier op schrale zandgrond. Kali dr bij doen? Quote
lorre Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 * Rode Eerstelingen* Lady Christel* Ratte* Truffel Patatjes* Desiree ( heeft mijn schoonvader verleden jaar enorm succes mee gehad)*bintjes Quote Ist vandage ni tis vo morge
Piroska Geplaatst: 17 juni 2014 Geplaatst: 17 juni 2014 Bit & Kooijtje hebben jullie de Keizerinnen al geoogst? Hoe groot moeten die zijn als je ze oogst? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 18 juni 2014 Auteur Geplaatst: 18 juni 2014 Nee, maar ik was ook niet vroeg met poten. Ik zal van de week eens kijken Quote
Piroska Geplaatst: 18 juni 2014 Geplaatst: 18 juni 2014 Bij mij zien ze er niet uit, zijn omgevallen, 3/4 van het blad is opgegeten door de slakken en ze bloeien niet. Ik zie aardappeltjes van hooguit 2 cm pas. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
sokrates Geplaatst: 18 juni 2014 Geplaatst: 18 juni 2014 Dit jaar voor het eerst Eersteling (witte). Wat een geweldig ras! Goede smaak, prima structuur, en niet zo bloemig als Dore. En een enorme opbrengst. Ik kan ook de Monte Carlo aanraden. Vastkokende rode aardappel, hoge opbrengst en goeie smaak. Middenvroeg. Verder heb ik Texla. Niet de beste smaak, en matige opbrengst, maar wel Phyt- resistent. Erg populair bij de slakken en gevoelig voor schurft. Maar verder probleemloos. Als laatste heb ik Surprise. Geen flauw idee hoe die smaakt. Gewas is zeer hoog, maar zo te voelen nog weinig knol. Is ook laat... Quote
Bit Geplaatst: 23 juni 2014 Auteur Geplaatst: 23 juni 2014 Vandaag de Keizerinnen geproefd. Klein rond plaatselijk aardappeltje. Wel redelijk van smaak hoor, best vet, stevig, licht kruimend, dunne schil: wassen volstaat. Mooie hoeveelheid in oogst. Gewoontjes, niet voor herhaling vatbaar. Bij ons op het complex vrijwel zeker mede de oorzaak van een phytoph. uitbraak. Quote
loxia Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 dit jaar ottena,s gepoot. flauwe smakeloze aardappel. wel een hoge opbrengst maar zoals gezegd: de smaak is niks. wie heeft nog meer ervaring met deze soort? Quote
Bit Geplaatst: 24 juni 2014 Auteur Geplaatst: 24 juni 2014 Vandaag Opperdoezer Ronde op het menu.Erg lekker aardappeltje, zoals de meesten wel zullen beamen, maar vraag me sterk af, of het wel zin heeft dit aardappeltje buiten de streek Opperdoes te telen. Deze komen ook nog eens uit pot ( potgrond met klei uit de tuin )De smaak is behoorlijk weggevlakt. Redelijk. Quote
suus76 Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 Van de week een probeerstruikje van de Roseval aardappeltjes gerooid, opbrengst zeker niet verkeerd, ik denk een onsje of 8 a 9 aan 1 plant, aardappeltjes nog wat klein ( het is dan ook een middenvroeg ras, dus ze mogen zeker nog een poosje blijven zitten) maar de smaak was fantastisch. Zoetig, totaal niet bloemig, eerder was-achtig/vettig. Heb ze geblancheerd, en even opgebakken in een beetje olijfolie met zeezout, ik kan niet wachten tot de rest uit de grond komt! We zitten hier op kleigrond De Ratte d'Ardeche zijn echt nog een stuk kleiner als de Roseval aardappeltjes, die mogen wel wat langer staan Beiden komen bij leven van het land vandaan, een absolute aanrader. Quote
Look Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 Al een paar jaar Mona Lisa gehad, heerlijk. Één jaar vergeten te bestellen en toen maar een zakje Eerstelingen gekocht maar wat een afknapper! Niemand vond ze lekker en we hebben de helft weggekieperd. Nu weer gewoon Mona Lisa en dit jaar zijn ze super groot met heel weinig kriel. De helft is al gerooid ( het gedeelte dat onder plastic heeft gelegen en de grond is al weer bezet door bonen en sla. En wat zijn ze lekker! We eten ze al vanaf 3 juni en dat is uitzonderlijk vroeg. Leve de opwarming van de aarde. Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.
appelvrouw Geplaatst: 24 juni 2014 Geplaatst: 24 juni 2014 Ja die is lekker. En ook een mooie gele aardappel vind ik..heerlijk gebakken ook. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
wouttie75 Geplaatst: 26 juni 2014 Geplaatst: 26 juni 2014 Tiamo. goede opbrengst, erg vroeg, toch wat plekken erin gekregen, moet goed bestendig zijn. Smaak is goed, gisteren van de grote jongens frieten gebakken, heerlijk. Annabel is een smaakvolle salade aardappel. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.