Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oud bonenras Mentos!


appelsientje 60

Aanbevolen berichten

Hebben jullie wel eens van het stokbonen ras Mentos gehoord?

Het is een oud ras wat niet meer te koop is, en de bonen zijn heerlijk!

Ik ga zondag aanstaande naar de bezitter van een groot stuk land waarop hij een grote moestuin heeft met van alles en nog wat plus een grote kas.

En ik krijg dus de zaden van de Mentos boon. Ik ga een hoop leren van die man...hij is inmiddels 82 jaar en elke dag van 10.30 tot 15.30 op zijn land bezig!

En wat hij verbouwd dat verkoopt ie ook voor een klein prijsje!

Maar ik ben wel benieuwd wie dat bonenras kent. Het zijn dus sperziebonen.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk joh!

Is de Mentros een stok of een staakboon?

Als je genoeg zaden van die soort krijgt, vind je het dan leuk om wat te ruilen?( tenminste als die Mentros geen draden heeft?)

Ik heb zelf Wieringer langstro-erwt geteeld..een heel oud ( en hoog) erwtenras van het eiland Wieringen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me kan herinneren zaten er geen draden aan ik ben er net geweest ze groeiden tegen stokken aan net als snijbonen.

Het zijn geen struikboontjes. Ik heb een grote tas met tomaten meegenomen ga lekker saus van maken! En nog enkele andere soorten.

Alles onbespoten en biologisch! De beste man heeft 80kg van die mentosbonen zaden liggen. Zal volgende week ff wat vragen....

Als je wil dan kunnen we wel ruilen.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 years later...

Volgens mijn herinnering is het ras MENTOR. inderdaad een zeer smakelijke vlezige boon die een goede opbrengst heeft. Inderdaad niet meer te koop.

Ik heb nog een aantal boontjes, die ik ieder jaar weer voor het jaar erop oogst. Mijn vader verbouwde dat ras in de jaren  60 een 70 van de vorige eeuw. Ik heb ze dus van vader op zoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bonen zou ik ook wel willen aanbouwen in mijn tuin. Heb even gegoogeld, maar nergens worden ze te koop aangeboden. Wel de sojaboon ES Mentor, maar die hoef ik niet. Oude soorten zijn veel belangrijker om te behouden. Mocht iemand een paar zaden kwijt willen van deze soort, dan wil ik die wel overnemen tegen een vergoeding.

 

Dit is het enige wat ik erover vind: http://www.bohnen-atlas.de/sorten/m/440-mentor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...