Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zonnebloemzaden beschermen

RobO

Recommended Posts

onze zonnebloemen worden nu rijp en de zaden verdwijnen langzam maar zeker ondanks een goed afsluitend net met reepjes glitter en een paar muizevalletjes aan de stam

er wordt wel geadviseerd om er papieren zakken om te binden of er peper op te strooien

heeft een van jullie ervaring?

Bij ons op het complex zijn er mensen die er een nylonkousen netje, ( of de nylonkous zélf ? Ik ken daar de maten niet van ) omheen doen.

Veel last van halsbandparkieten hier.

de mesen vreten de zonnebloemen gewoon leeg!

Hiertegen zou je dus moeten afschermen.(bv een aardappel zak met iets er in zodat de vogels niet bij de zaden kunnen.)

bij de suikermais gebruiken ze gepeperde saus zodat de muisen ze met rust laten.

muizen weg vangen met muizen klemmen

Misschien zoiets ? In dit geval een stuk oude vitrage van Ikea aan de achterkant dichtgebonden met een touwtje. Laat genoeg lucht door zodat de zaden mooi kunnen afrijpen en niet beschimmelen. Tegen muizen misschien een stukje stam inwrijven met een of andere vieze kleverige troep ?

zonnebloem276441376897069.jpg

Alleen bij een bijzonder exemplaar wil ik wel eens een bloem afschermen . Normaal laat ik de pitten aan de vogels in mijn tuin over. Die morsen echter nog zoveel zaden dat er ieder voorjaar vanzelf weer ruim voldoende nieuwe zonnebloemen boven de grond komen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

dank allemaal, gaan we doen met de mais...

...maar vanmorgen vroeg inderdaad de mezen betrapt, die kropen/vlogen door een kier naar binnen die ontstaan was door de windkracht 7 van van de week.

(die beestjes zijn echt bijdehand: de kier zat laag bij de grond op 3 m van de eerste rijpe bloemzaden... )

umh, update, CSI moestuin aflevering 1...

nylonkous kapotgeknaagd (ik moet zeggen dat de dame bij de kassa van de Hema wel een beetje vreemd keek toen ik die 50 dernier kwam afrekenen.... ), zaden verder opgegeten en 1 muis gevangen aan de voet van de zonnebloem...

zou daar misschien wellicht eventueel als het even mogelijk is een verband zijn?

Bij mij eten de vogels de zonnebloemen en de mais op de muizen gaan momenteel nog alleen voor de zonnebloemen.

Over de mais ligt een net de zonnebloemen mogen ze hebben, ik hoop dat ze de makkelijke weg nemen en dus voor de zonnebloem gaan.

Ik heb trouwens oude uien netjes en daar een stiek door geregen die kunnen eventueel om de maiskolf of zonnebloem.

umh, update, CSI moestuin aflevering 2...

vanmorgen een meesje betrapt dat als een JSF door de mazen van het net vloog (vlieg vlieg, vleugeltjes tegen het lijf, door een maas, vlieg vlieg, landing op de 4 na laatste zonnebloem en eten maar )

zucht, nu zit er om elke bloem een vliesdoek...

de stand is nu: RobO - de mezen 4-6

wordt vervolgd ...

(die mezen dan )

ja, zeker omdat er naast de zwartzaad zonnebloemen die ik onder het net kweek voor de olie ook nog 20 zonnebloemen staan (kleine rode zon en reuzereuze gele) geheel beschibaar voor de mezen, muizen, en andere vriendjes ...

Hmm Rob, lastig. Zakjes om je planten heen werkt heel goed maar als je er veel hebt is e.e.a erg veel werk. Maar kan je niet de tip van Frans in het groot gebruiken. Dus gordijn over de plantenrij(en niet een voor een verpakken) als een soort tentje ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...

inderdaad 2x ja. Ik zaai nooit zonnebloemen , er komen er elk jaar vanzelf meer dan genoeg uit van zaadjes die gevallen zijn het jaar ervoor.

PS : over mijn mooiste bloemen , doe ik aardappel netzakken. Aardappelen van bij de boer in zakken van 5 en 10kg zitten in een sterke netzak.

Die bewaar je dan (of vraag het aan familie als je zoals ik aardappelen uit eigen kweek hebt).

je vraagt aan uw vrouw om rondom de opening een draad erdoor te steken , en monteren is dan kinderspel.

zak over de bloem , en draad dichttrekken. knoopje met strikje erin en klaar is kees. geen vogel raakt daar nog in.

muizen waarschijnelijk wel , die bijten alles kapot.