RobO Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 onze zonnebloemen worden nu rijp en de zaden verdwijnen langzam maar zeker ondanks een goed afsluitend net met reepjes glitter en een paar muizevalletjes aan de stam er wordt wel geadviseerd om er papieren zakken om te binden of er peper op te strooienheeft een van jullie ervaring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Bij ons op het complex zijn er mensen die er een nylonkousen netje, ( of de nylonkous zélf ? Ik ken daar de maten niet van ) omheen doen.Veel last van halsbandparkieten hier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 de mesen vreten de zonnebloemen gewoon leeg! Hiertegen zou je dus moeten afschermen.(bv een aardappel zak met iets er in zodat de vogels niet bij de zaden kunnen.) bij de suikermais gebruiken ze gepeperde saus zodat de muisen ze met rust laten. muizen weg vangen met muizen klemmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Misschien zoiets ? In dit geval een stuk oude vitrage van Ikea aan de achterkant dichtgebonden met een touwtje. Laat genoeg lucht door zodat de zaden mooi kunnen afrijpen en niet beschimmelen. Tegen muizen misschien een stukje stam inwrijven met een of andere vieze kleverige troep ? Alleen bij een bijzonder exemplaar wil ik wel eens een bloem afschermen . Normaal laat ik de pitten aan de vogels in mijn tuin over. Die morsen echter nog zoveel zaden dat er ieder voorjaar vanzelf weer ruim voldoende nieuwe zonnebloemen boven de grond komen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Geperforeerde broodzakjes van de supermarkt... komt ook lucht door maar niet veel regen zodat ze niet wegrotten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 19, 2013 Author Share Posted August 19, 2013 dank allemaal, gaan we doen met de mais... ...maar vanmorgen vroeg inderdaad de mezen betrapt, die kropen/vlogen door een kier naar binnen die ontstaan was door de windkracht 7 van van de week. (die beestjes zijn echt bijdehand: de kier zat laag bij de grond op 3 m van de eerste rijpe bloemzaden... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Jullie hebben toch waszakjes? daar doen wij de sokken, bh's enzo in....dat werkt prima! Kun je nog mooi vast mee zetten ook Bij de IKEA goedkoop in zwart en wit http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50219063/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 21, 2013 Author Share Posted August 21, 2013 umh, update, CSI moestuin aflevering 1... nylonkous kapotgeknaagd (ik moet zeggen dat de dame bij de kassa van de Hema wel een beetje vreemd keek toen ik die 50 dernier kwam afrekenen.... ), zaden verder opgegeten en 1 muis gevangen aan de voet van de zonnebloem...zou daar misschien wellicht eventueel als het even mogelijk is een verband zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Bij mij eten de vogels de zonnebloemen en de mais op de muizen gaan momenteel nog alleen voor de zonnebloemen.Over de mais ligt een net de zonnebloemen mogen ze hebben, ik hoop dat ze de makkelijke weg nemen en dus voor de zonnebloem gaan.Ik heb trouwens oude uien netjes en daar een stiek door geregen die kunnen eventueel om de maiskolf of zonnebloem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 umh, update, CSI moestuin aflevering 2... vanmorgen een meesje betrapt dat als een JSF door de mazen van het net vloog (vlieg vlieg, vleugeltjes tegen het lijf, door een maas, vlieg vlieg, landing op de 4 na laatste zonnebloem en eten maar ) zucht, nu zit er om elke bloem een vliesdoek... de stand is nu: RobO - de mezen 4-6 wordt vervolgd ...(die mezen dan ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 @RobO, ik zou e.e.a. even met peter R de V. opnemen. Schandalig dat ze door de mazen van RobO's (w)(n)etten gaan . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 ja, zeker omdat er naast de zwartzaad zonnebloemen die ik onder het net kweek voor de olie ook nog 20 zonnebloemen staan (kleine rode zon en reuzereuze gele) geheel beschibaar voor de mezen, muizen, en andere vriendjes ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Hmm Rob, lastig. Zakjes om je planten heen werkt heel goed maar als je er veel hebt is e.e.a erg veel werk. Maar kan je niet de tip van Frans in het groot gebruiken. Dus gordijn over de plantenrij(en niet een voor een verpakken) als een soort tentje ? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 dank je voor de tip, ik heb nog maar 4 grote bloemen dus die zitten nu in het vliesdoek, volgend jaar beter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cecile Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 ik heb ook nog een vraagje over de zonnebloempitten. Wat kan ik ermee doen als ik de pitten eruit heb gehaald. Eerst laten drogen binnen op een krant misschien?En kan ik het zaad gebruiken volgend jaar?Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 jaja...of lekker opeten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 inderdaad 2x ja. Ik zaai nooit zonnebloemen , er komen er elk jaar vanzelf meer dan genoeg uit van zaadjes die gevallen zijn het jaar ervoor. PS : over mijn mooiste bloemen , doe ik aardappel netzakken. Aardappelen van bij de boer in zakken van 5 en 10kg zitten in een sterke netzak.Die bewaar je dan (of vraag het aan familie als je zoals ik aardappelen uit eigen kweek hebt). je vraagt aan uw vrouw om rondom de opening een draad erdoor te steken , en monteren is dan kinderspel.zak over de bloem , en draad dichttrekken. knoopje met strikje erin en klaar is kees. geen vogel raakt daar nog in.muizen waarschijnelijk wel , die bijten alles kapot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NLRisingSun Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 1x zonnebloemen gezaaid, stuk of 8, elk jaar komen er genoeg terug en scherm ze nooit af. Juist hierdoor eten ze niet aan de suikermais. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts