kroongj Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplukte (Hout)duif. Ik denk dat het eerder een Havik is geweest. Buizerd is niet zo vaardig in het vangen van vogels. Quote Groet, Geert-Jan
Draak Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Vaak is aan de veren van het slachtoffer te zien of het een zoogdier of vogel is geweest, vogels plukken de veren en zoogdieren bijten de veren af. Naast dat het hier al werd verteld dat kippen zelf ook niet de leukste tegenover elkaar hoeven te zijn, ach dat hebben veel meer "leuke" vogelsoorten. Maar hoe wij vaak kippen en andere (prooi) dieren buiten houden is natuurlijk een soort van cafetaria openen voor rovers, dus dit soort dingen gebeuren. Ja ook 's-nachts en dat is dan toch ze veilig opbergen. Wij willen in de natuur wonen, maar dat houdt dus in samenleven met de flora & fauna die dat vormt he Geven en nemen dus.Nog even dit over marters, ze drinken niet alleen bloed hoor, zijn ouwe sprookjes. Als ze kunnen nemen ze een hele prooi mee en zeker niet alleen de kop, ratten zijn meer koppeneters. Dat alle marters, net als jonge vossen, meerdere dieren in een hok doden is hun enorme speelsheid, alles wat beweegt is gein en lol en bij jonge dieren hun behoefte om hun jachtlessen in praktijk te brengen. Tjah als ze rustig zouden blijven zitten gebeurd er meestal nix, ja ze pikken misschien alleen een ei, ook al slaapt misschien de kip erop . Hier houden de kippies ook de lucht goed in de gaten hoor en als het gaat schemeren snel het nachthok in, in de hoop dat wij ook snel de deur dichtdoen, wel checken of er geen rat inzit en ook geen kleine vogeltjes, anders zijn die laatste ook prooi van onze o zo leuke kippies.Succes met het houden en genieten van wilde en "tamme" dieren om jullie heen. met een groet, Draak Quote
Bubbels Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Deze lente een forse Lakenvelder verloren aan een bunzing. De kip was ruim groter dan het roofdier. Bunzing had een hol onder ons huis gemaakt en daar de lakenvelder in gesleurd. Ik snap er helemaal niks van. Nergens een spatje bloed, ik heb het spoor kunnen volgen met dank aan wat veren. Er bleek een holte zo groot als een theekopje achter een boom te zitten, daar heeft de Bunzing de kip doorheen weten te werken. We weten dat het een bunzing was omdat we haar 2 dagen later hebben gevangen. Een bunzing gaat normaliter niet voor grote kippen, maar als ze drachtig zijn en een voedselvoorraad aan willen leggen schijnen ook bunzingen zo een hok leeg te stelen. Ik heb trouwens van de week voor het eerst een jonge kip geslacht. Ik denk dat ze een hersenbloeding ofzo had gehad. Ze lag te creperen in het hok. En geen stoere buurmannen thuis. Dus toen heb ik haar zelf de nek gebroken en voor de zekerheid de halsader doorgesneden (zekerheid voor alles, maar de bloeddruk was al weg, dus ik had haar blijkbaar vaardig uit haar lijden verlost). Daarna heb ik een potje staan huilen. Was niet leuk. Maar het moest gebeuren en ik ben blij dat de hen niet langer naar adem hoefde te snakken. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
appelvrouw Geplaatst: 14 november 2013 Auteur Geplaatst: 14 november 2013 Wo Bubbels stoer. Goed van je dat je dat kon..ik vermoed dat ik de lef er niet voor heb.Ik ga een Bunzing een koekelen, ik weet niet hoe zo`n beest eruit ziet... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Goed gedaan Bubbels !! Hoe naar ook, je doet het beste voor het diertje en dat telt !! Quote
Bubbels Geplaatst: 15 november 2013 Geplaatst: 15 november 2013 Dank jullie. Ik was ook wel trots op mezelf, maar het zit niet in mijn aard, een dier doden. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Draak Geplaatst: 15 november 2013 Geplaatst: 15 november 2013 Ach tjah Bubbels soms is het helaas nodig een dier uit het lijden te helpen. Maar ben ik toch benieuwd wat jullie dan met het bunzing dametje gedaan hebben. Grthnx, Draak Quote
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 als ik kippen had zou ik ze slachten (maar echtgenote wil niet en ik hou van echtgenote meer dan van kip ) Quote
Bubbels Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Dat was inderdaad ook mijn plan. De halsader. Maar het was een vrij onverwachte "ingreep" en ik wilde niet verkeerd snijden. Dus eerst de nek gebroken en daarna de ader. Nu weet ik het wel voor de volgende keer. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Monique7860 Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 (Even gekopieerd van ander topic) Loop ik net langs het kippenhok, zie ik wel heel veel veertjes liggen..rossige, en de andere kipjes liepen de veertjes op te pikken. Lie die er net aan kwam lopen zei dat de kippen -toen hij net 10 minuten daarvoor pruimen kwam brengen- vlak ervoor allemaal onder de caravan zaten...beetje gek dacht ie nog.Ik zag een van de rode kippen niet, en ging zoeken...lag ze dood onder de brandnetels met een gat in haar buik..de darmen lagen eruit.Ik hoef er niet bij te zeggen hoe geschockd we beiden zijn...zacht uitgedrukt. Geen enkel idee wat dat geweest kan zijn, zo midden op de dag..de elektra stond er niet op natuurlijk, maar een vos verwachten we niet zo op de dag. Steenmarters ook niet, die zijn wel erg aktief `s nachts..maar bijten naar de verhalen gaan de nek van een kip door om het bloed te drinken. Roofvogel dat is het enige wat in ons op komt..of zouden de kippen zelf?...nee toch Nog even erbij vermelden dat er ook wat witte veertjes lagen...de haan en 5 van de kippen zijn wit..daarom dacht ik eerst aan een gevecht. Heeft er iemand een idee wat het geweest kan zijn?We hebben geen netten, maar denken er aan om morgen lijnen te spannen tussen de palen Hoi, dit is een wat late reactie maar ik ben pas nieuw op dit forum... Ik heb 21 jaar een marteropvang gehad in het noorden van het land en kan je wel vertellen dat een steenmarter geen nek doorbijt een het bloed drinkt. een marterachtige zal zich een kip uitzoeken en hem daarna snel doden en in de romp beginnen te eten (vooral als ze jongen heeft) re rest zou ze niets doen.. Steenmarters schuwen ook geen mensen... een vos daarentegen zal je hele kippenren uitroeien en met een of twee kippen aan de haal gaan, over een paar dagen kom ze dan de rest halen (eerder als ze jongen heeft).Roofvogels heb ik geen verstand van....dus het zou best eens een steen marter geweest kunnen zijn... PS. onderschat een wilde kat niet (die zijn er meer dan je denkt.... Quote
aalterse-willy Geplaatst: 5 december 2013 Geplaatst: 5 december 2013 Hebt u het hier over echt wilde katten of over verwilderde katten? Dat is wel een groot verschil me dunkt.@appelvrouw, twee jaar geleden kwam ik met de mobielhome terug van een alpentrip,, over Bourg-en-Bresse langs de nationale naar Luxemburg. Dan kom ik ergens in uw geburen denk ik hé. We waren toen al in de Franse Ardennen.Wel toen zagen we een lynx in een weide lopen, prachtig dier maar tevens een heel goede jager. Echter, gezien zijn grootte, zou ik denken dat die wel de hele kip zou opgepeuzeld hebben. Vorige vrijdag,29-11, lagen er bij mij twee kalkoenen doodgebeten, een was voor de helft opgepeuzeld, duidelijk een vos, meen ik toch.Poeke park, is maar een goede honderd meter ver en dat is het grootste bos hier in de buurt. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
appelvrouw Geplaatst: 5 december 2013 Auteur Geplaatst: 5 december 2013 Monique en Willy, dank je wel voor jullie reaktie.Goed te weten wat een marter aankan. We denken roofvogel omdat het overdag was, er een havik gesignaleerd was. Zo middag op de (warme dag) in augustus zullen de steenmarters geen jongen hebben. We hebben hier wel marters dus..ze leven in de schuur van de buurman en ze partie-jen veel op ons dak met enorm kabaal rennen over de dakpannen. We kunnen ze dan ook zien als we op het balkon staan. Maar dat is allemaal `s-nachts... Hetzelfde geld voor de wilde kat. Volgens de verhalen zijn ze hier wel in het bos, maar dat is een eind weg. En nogmaals het was een warme dag, en we liepen rond.Ondertussen is de ren van boven dicht, maar lopen de kippen al weer een tijd in de tuin los overdag. Dat gaf ook weer problemen met een jachthond. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Monique7860 Geplaatst: 5 december 2013 Geplaatst: 5 december 2013 Hebt u het hier over echt wilde katten of over verwilderde katten? Dat is wel een groot verschil me dunkt.@appelvrouw, twee jaar geleden kwam ik met de mobielhome terug van een alpentrip,, over Bourg-en-Bresse langs de nationale naar Luxemburg. Dan kom ik ergens in uw geburen denk ik hé. We waren toen al in de Franse Ardennen.Wel toen zagen we een lynx in een weide lopen, prachtig dier maar tevens een heel goede jager. Echter, gezien zijn grootte, zou ik denken dat die wel de hele kip zou opgepeuzeld hebben. Vorige vrijdag,29-11, lagen er bij mij twee kalkoenen doodgebeten, een was voor de helft opgepeuzeld, duidelijk een vos, meen ik toch.Poeke park, is maar een goede honderd meter ver en dat is het grootste bos hier in de buurt. hoi' ik bedoel verwilderde katten (dus niet gedominiseerde katten).. dus geen huisdieren maar totaal verwilderd!ik woon in het noorden van nederland waar we zover ik weet geen Lynxen hebben, ik zou er wel graag eens een in zijn natuurlijke omgeving willen zien. Ja dat met die kalkoenen lijkt mij ook een vos, een marter dood een prooi en komt een andere keer voor de resterende dieren terug.. Quote
Bubbels Geplaatst: 5 december 2013 Geplaatst: 5 december 2013 "mobielhome" is bij deze mijn nieuwe favoriete woord. Ik kan trouwens beamen dat marters niet bang zijn voor mensen. Ik heb 's nachts om 4 uur eens een onderonsje met een steenmarter gehad. Ik werd wakker van verdachte geluiden in het kippenhok, en toen ik het hok open deed keek ik in de ogen van een marter die mij echt aankeek van "wat mot je!". Die ging dus vervolgens gewoon door met zn bezigheden en ik heb m met herrie maken weg gekregen. Denk niet dat het verstandig was geweest om daar mn hand naar uit te steken. Beest was bijna zo groot als een kat trouwens.Bunzingen willen wel nogal eens de nek grijpen en dan de prooi meenemen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Monique7860 Geplaatst: 5 december 2013 Geplaatst: 5 december 2013 Ja een steenmarter is niet onder de indruk van mensen, als (zoals jij beschrijft) hij zo groot was als een kat is het vermoedelijk een ram (mannetje) geweest.en je kunt hem inderdaad beter niet aaien, als zo'n knaap je goed bijt dan breekt hij ook meteen je pink... en je kunt een tetenis prik halen natuurlijk... Hier nog even wat foto's van jonge steenmarters waarvan de moeder was doodgereden en we toen hebben opgevoed. Nog even wat foto's van een jonge Bunzing en een paar Fretten. ik hoop dat het lukt..... Dit zijn steenmarters 2 weken oud, en op de latere foto's zijn ze ongeveer 2 maanden oud, en dan zijn ze nog lang niet volgroeid, ze worden dus nog veel groter dus!...! Pas in de opvang: voor het eerst vaste voeding... een jonge bunzing .... Fretten... Alle dieren hebben weer een goed tehuis gekregen.. de Bunzin en de Marters in de natuur, en de fretten in een gezin.... Daar deden we het voor....Ik heb ook nog diverse filmpjes... maar dat kan volgens mij niet op het forem.... Quote
aalterse-willy Geplaatst: 6 december 2013 Geplaatst: 6 december 2013 Kijk, daar heb ik iets tegen se.Jonge verwaarloosde of verweesde wilde dieren opkweken en dan in de natuur loslaten.Die beesten zijn dan helemaal niet schuw meer van mensen, met alle gevolgen vandien.Eten moeten ze dan zoeken, en waar zijn ze gewoon van er te krijgen? Juist ja, bij de mensen.Nog maar enkele kippen die sneuvelen omdat de jagers hoegenaamd geen schrik meer hebben.Of is dat niet zo misschien, dan hoor ik het graag. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
MartinH Geplaatst: 21 december 2013 Geplaatst: 21 december 2013 Gistermiddag kwam ik bij mijn kippen en zag het al vanaf een afstand. Een enorme hoeveelheid veren en er tussen in nog een stuk aangevreten kip.Toen ik door de ren liep om de overige kippen te tellen zoefde er opeens een buizerd voorbij. Die Buizerd was door een gat in het net naar binnen gekomen maar kon er niet meer uitkomen. Wat een grote vogel is dat zeg. Wel mooi om van zo dichtbij te zien maar daar dacht de Buizerd duidelijk anders over.Gelukkig kreeg ik 'm snel de ren uit door de deur open te zetten en 'm dan op te jagen. Met z'n enorme vleugels ging hij er toen snel vandoor.Inmiddels heb ik de gaten in het net dicht gemaakt dus hopelijk komt hij er nu niet meer bij. Was dus een kwestie van eigen schuld, had ik die gaten maar eerder dicht moeten maken. Die Buizerd neem ik niets kwalijk die wil tenslotte ook gewoon overleven en als hij dan een lekker kippetje ziet....Ben het trouwens niet met de titel eens, vermoorden is toch heel iets anders dan iets doden om te eten/overleven Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Sandra Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Ik ben er ook al drie kwijt door de buizerd, nu ook een net gespannen en hopen dat hij er niet meer door komt. Quote groetjes Sandra
appelvrouw Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Geplaatst: 23 januari 2014 Ik hoop ook voor je dat het helpt. het net schrikt wel af. Lopen jouw kippen overdag wel vrij? Volgens mijn buurman lopen ze minder gevaar als ze vrij lopen..dan kunnen ze weg naar schuilplekken.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
nellie1987 Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Wij hadden 6 kippen. Deze morgend keek ik in mijn tuin. Ze zijn allemaal weg. Ik zie alleen nog veren. Wat zou dit kunnen gedaan hebben? 6 kippen allemaal weg op 1 nacht tijd... nele Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 mei 2014 Auteur Geplaatst: 21 mei 2014 Ik zou denken dat de vos met zijn familie is langsgekomen. Heel erg jammer voor jullie! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gemma Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Ik ben er ook al drie kwijt door de buizerd, nu ook een net gespannen en hopen dat hij er niet meer door komt. Dat is de reden dat ik mijn ren volledig overdekt heb met golfplaten..Ik heb dat ervaren bij een overbuur. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.