Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kip is vermoord..buizerd of?


appelvrouw

Aanbevolen berichten

(Even gekopieerd van ander topic)

 

Loop ik net langs het kippenhok, zie ik wel heel veel veertjes liggen..rossige, en de andere kipjes liepen de veertjes op te pikken. Lie die er net aan kwam lopen zei dat de kippen -toen hij net 10 minuten daarvoor pruimen kwam brengen- vlak ervoor allemaal onder de caravan zaten...beetje gek dacht ie nog.

Ik zag een van de rode kippen niet, en ging zoeken...lag ze dood onder de brandnetels met een gat in haar buik..de darmen lagen eruit.

Ik hoef er niet bij te zeggen hoe geschockd we beiden zijn...zacht uitgedrukt.

 

Geen enkel idee wat dat geweest kan zijn, zo midden op de dag..de elektra stond er niet op natuurlijk, maar een vos verwachten we niet zo op de dag. Steenmarters ook niet, die zijn wel erg aktief `s nachts..maar bijten naar de verhalen gaan de nek van een kip door om het bloed te drinken.

 

Roofvogel dat is het enige wat in ons op komt..of zouden de kippen zelf?...nee toch

Nog even erbij vermelden dat er ook wat witte veertjes lagen...de haan en 5 van de kippen zijn wit..daarom dacht ik eerst aan een gevecht.

 

Heeft er iemand een idee wat het geweest kan zijn?

We hebben geen netten, maar denken er aan om morgen lijnen te spannen tussen de palen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote kans dat het een buizerd was.

Marter bijt alleen de kop af en neemt die doorgaans ook mee. Hoe vossen het doen kan je op mijn seizoen zien.

Hier woon ik aan de rand van het bos en meermaals hebben buren al buizerdslachtoffers onder de kippen en die rijten ze inderdaad open.

Groeten Kromkommer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus wat bij jou was gebeurd..die 6 kippen in 1 x was een vos? Bijt die de nek door?

Wat vreselijk 6 kippen in een keer, ik vind 1 kip al traumatisch..loop de hele tijd naar de lucht te kijken...

De kippen hadden het ook erg moeilijk vandaag, zaten steeds onder de caravan...

Was dat bij je buren ook overdag zeker?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.....ik dacht meteen ook aan een grote roofvogel, Appelvrouw, en dan komt een buizerd zeker in aanmerking....zeker in het open en ruime gebied waar jij woont. Vervelend en "bedreigend" zo een plotse moordpartij. En je hebt gelijk om snel maatregelen te nemen, want die (waarschijnlijke) buizerd weet nu waar prooi te pakken valt. Als je nog wat los gaas hebt, kan het ook helpen om daarmee een stuk van je ren af te dekken of af te schermen, want een buizerd zal meestal in een vlucht op zijn prooi duiken. Vliegertouw of iets dergelijks lijkt me ook een goed idee!

 

De suggestie dat de kippen zelf een groepsgenoot doodpikken lijkt me hier onwaarschijnlijk. Dan had je vast al gemerkt dat die gedode kip al langer het mikpunt was en van de groep geïsoleerd. Bovendien was er dan niet op een plek een wond. Maar dat ook kippen moordzuchtig kunnen zijn, weet ik door het volgende voorval lang geleden in onze toenmalige ren. Ik was bezig in de ren om wat te spitten en de kippen zaten er gezellig omheen op zoek naar wormpjes en zaadjes. Er komt een kauwtje meepikken en binnen enkele seconden werd die door 3 van mijn kippen, in samenwerking, overmeesterd. Een kip op elke vleugel en de derde bovenop en met zijn 3en om de beurt hard pikken in de nek. Ik heb ingegrepen en het kauwtje is (hevig bloedend) weg kunnen vliegen. Ook herinner ik me dat een (vrij grote) orpington-hen slecht in de groep lag (wat afwijkend gedrag?) en veel gepikt werd...en na een paar maanden dood lag. Door het pikken? Ziek? Voedselgebrek? Maar "lieve diertjes" is sindsdien niet meer een woord dat echt past bij kippen.....in mijn ogen dan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reakties..morgen maar aan overspanning werken..op de een of andere manier...

 

dat ik aan broeder( of in dit geval zuster) moord dacht was omdat er ook witte veertjes lagen, en de kippen alle veertjes aan t opeten waren..is dat normaal?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat ik aan broeder( of in dit geval zuster) moord dacht was omdat er ook witte veertjes lagen, en de kippen alle veertjes aan t opeten waren..is dat normaal?

 

Nee, dat is niet normaal.

Dit duidt meestal op een gebrek aan kalk, maar ik kan me niet voorstellen dat ze bij jou onvoldoende kalk/grit krijgen ?

 

Zat er bloed aan de veertjes?

Want dan is het niet vreemd dat ze de veertjes gaan opeten.

 

Ik denk ook dat het een buizerd is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kalk zat, want we wonen hier op kalkgrond.

Ook in het water, en ze krijgen grit( waar ze weinig belangstelling voor hebben) en af en toe een theelepel gemalen eierschaal.

 

Vanmorgen was ik al heel vroeg wakker en heb wat oude cd`s opgehangen..voor t eerste afschrikken, Lie gaat zo direkt touwen spannen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lie gaat zo direkt touwen spannen...

Wat een ellende!

Ik weet niet hoe groot/open het gebied is waar je kipjes lopen, maar je zou links en rechts (oude) vogelnetten tussen de touwen kunnen spannen. Buizerds jagen vooral in open veld.

 

Ook vraag ik me af of je haan misschien geprobeerd heeft om zijn vrouw te redden, en dat daar die witte veertjes vandaan kwamen...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere roofvogel plukt eerst de plaats kaal waar hij vlees zal van af halen, hij baalt van veertjes in zijn maaltijd. Soms zie je zo in de natuur een gave cirkel duivenveren wat duid op de sperwer zijn plukplaats.

Dat de kippen onder de caravan schuilen is ook een teken dat het gevaar vanuit de lucht kwam.

Een vos krijgt zo stress van het gefladder rondom hem als hij de jacht opent dat hij gelijk alles doodbijt en neemt altijd een kip mee, of zoveel hij dragen kan, in mijn geval 2 stuks.

De buizerd jaagt altijd vanaf een uitkijkpost; hoge boom of paal en jaagt weinig in de vlucht.

Sperwer die doen dit wel in een razendsnelle vlucht en torenvalkjes doen dit biddend omdat zij vanuit de lucht de muizenwegen zien.

Maar in uw geval ben ik eigenlijk zeker dat het om een buizerd gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reakties..we gaan ook van een buizerd uit..hoewel het daar geen open veld is, maar wel een ren van 40m2 open met een hoge dunne boom in het midden.

 

Lie is enorm aan de slag gegaan..eerst heeft hij een stevige ijzeren kabel dwars over het hok gespannen. vandaar lengtedraden een kan op, en nu ( nu niet meer natuurlijk..de zon is onder ) vlecht hij er draden door. Een heidens karwei..hij heeft de kleinste helft af. Vanavond hoorden we keihard lawaai uit de ren..de tv stond aan maar ik hoorde het er boven uit. Toen ik uit het raam keek zag ik iets bruinigs opvliegen. We renden erheen..maar het is echt ver, daar aangekomen zagen we niets anders dan dat alle kippen achter het hok zaten.

Of dat de buizerd was weten we niet..maar we gaan morgen snel verder met de overspanning...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dat ook gehad een grote barnevelde kip.De buizert was nog bezig Henk wou hem pakken,maar toen vloog hij weg.

Wij hebben vele bomen en een net op de kippen ren waar een gaatje in zat.Daar was hij door gekomen.Niets houd hem tegen.

Daarna is het 2x weer gebeurd BALEN.

Onze kippen zijn er niet meer,en willen ook niet meer kippen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lie heeft gisteren en vandaag hard gewerkt aan een net boven het hok. Hij heeft ijzerdraad gekocht en het helemaal zelf gevlochten..wat een werk.

Het is bijna klaar..morgen nog een stuk. Dan het gaas nog dicht ..het is te laag, en we gaan het nog verhogen..dan kan er niemand meer in..of uit.

 

En dan mogen de kippen vrij...in het najaar IMG315350661377199691.JPGIMG315441061377199699.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je kipjes de resten opeten is normaal en hoeft zeker niet op een tekort te duiden, kippen zijn net varkens en eten alles, ook aas als ze de kans krijgen, om een dood vogeltje of een muis, kattenvoer etc wordt hier gevochten....en moet je ze eens zien rennen als ze een jonge slang of een flinke kikker te pakken hebben...ze zijn echt niet zo liefelijk als een aantal van jullie denken )

 

 

 

MVG

 

 

Danuta (gewoon gek op proteines zijn ze........)

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is toch zo'n theorie dat kippen de verre nazaten van dino-achtigen zijn ? Die kleinere soort. velociraptor ofzo ?

Nou , dat ware heftge jongens hoor ( ehmmm. vooral heul heftige meisjes trouwens )

Een haan doet zoiets niet. Die kijkt toe ( en ziet dat het goed is )

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè bah wat een nare verhalen over die lieftallige kipjes!

 

En dan hebben we het niet eens over plof-kippen!

 

Hoorde gisteren (dus zelf niet gezien!) dat er bij een t.v.-programma over "bijzondere mensen" iemand was die vond dat een kind om gewapend te zijn voor het harde leven eerst zou moeten leren om een kip te slachten en een konijn te villen, alvorens lezen en schrijven en rekenen aan te pakken. Dat onder het motto: "Hecht nooit aan je eten".

Dacht bij mezelf (als iemand die ooit vertwijfeld een half uur met een spa boven een doodzieke rat heeft staan zwaaien, totdat een oude buurvrouw hem de genadeklap gaf) dat we toch wel erg lief zijn en veel houden van onze kippetjes, die mogen leven totdat ze er spontaan bij neervallen, zelfs als het niet die lieve troeteldiertjes zijn die we er graag in zouden zien.

 

Hebben we het al over die "lieve" duifjes gehad?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...