Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

de tomaten bezetten nu nog de koude kas.

Maar kan ik vanaf oktober ook knoflook in de kas zetten en kunnen ze er dan ook volgend jaar in het voorjaar uit (uiteraard met voldoende grote bollen) om dan paprika te planten.

Of ga ik dat dan niet redden?

dank

Geplaatst:

Ik zou de knoflook gewoon buiten de koude bak planten, die doorstaan prima (strenge) vorst. Bovendien hebben ze in het voorjaar nog geen / tot zeer kleine teentjes gevormd. Niet de moeite waard.

De koude kas kun je beter benutten, met sla bijvoorbeeld, of vroeg in het voorjaar spinazie, wortels, of als zaairuimte.

Geplaatst:

knoflook kan gewoon in de volle grond!

voedzame, niet te natte grond voldoet. zoek een plek die straks in het voorjaar mooi zonnig is. half oktober teentjes planten, in juli bollen oogsten! niet na uien of prei telen

• 12 jaar later...
Geplaatst:

Ik weet dat knoflook buiten prima kan, maar als zometeen de tomatenplanten eruit zijn heb ik in de kas genoeg plek voor wat kroppen sla en dergelijke EN knoflook. Maar is het verstandig? Gaat de groei dan sneller en kan ik dan bijv al oogsten eind april zodat de nieuwe tomatenplanten in mei erin kunnen ?

Geplaatst:

Ik heb het een keertje gedaan, maar de oogst valt tegelijkertijd als buiten. Maar de knoflook wordt wel groter dan buiten omdat ze dan beter weer hebben (minder koud begin en en eind winter), waardoor het groeiseizoen langer is. En bovendien zijn ze in de kas minder vatbaar voor roest, mocht je daar erg veel last van hebben. Dat hindert immers de fotosynthese.

Geplaatst:

Hier staat een deel van de knoflook in de tunnel, het gaat wat sneller en gemiddeld zijn de bollen wat dikker zoals @acpronk zegt, je kan daar ook al heel snel vroeg in het voorjaar jonge knoflook oogsten (zoals lente ui, voor het loof zonder dat al een bol is gevormd). Best is wel al rekening te houden met waar je tomaten gaat zetten als je ook tenen van de knoflook wil oogsten, ze moeten dan 1 tot 2 maanden samen kunnen staan, dus ofwel zet je de knoflook langs de rand of het pad, ofwel laat je heel wat plaats tussen de rijen knoflook zodat de tomatenplanten er tussen kunnen. De knoflook en tomaten kunnen op deze manier gemakkelijk samen gedurende een paar maand opgroeien, bij het oogsten van de knoflook is er ook minimale schade aan de wortelms van de tomaten.

Geplaatst:

top dankjewel ! gek genoeg had ik daar geeneens aan gedacht dat je gewoon je tomatenplanten kunt planten als je nog knoflook hebt staan mits je vooraf maar een beetje rekening houdt met de plek.

Ik ga buiten ook nog wel extra moestuinbakken neerzetten maar er komt hier waarschijnlijk pas in November weer een berg stalmest, dat wilde ik eigenlijk eerst in de moestuinbakken doen, en daarna verder afvallen met tuinaarde. Dat scheelt weer omspitten maar dan ben ik tegen die tijd weer rijkelijk laat voor knoflook. Dus is het fijn als ik alvast wat in de kas kan planten deze maand zodra de tomaten eruitgaan.

Wel wordt de kraan 's-winters afgesloten om vorstschade te voorkomen en in de kas valt geen regen. En de sloten staan meestal wel redelijk droog Misschien toch maar eens nadenken over een waterton of speciekuip ofzoiets zodat ik toch af en toe een gietertje water kan tappen ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.