René Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 De kruiden naast/ onder mijn aardperen staan te verpieteren en nu wil ik mijn aardperen snoeien tot ca. 30 of 40 vm boven de grond. Weet iemand of dit (snoeien) gevolgen heeft voor de groei en/ of smaak van de aardperen? Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Vanzelf heeft dat wel gevolgen ja. Je haalt het grootste deel van het groen weg, ruim voordat dat volgroeid is in zijn cyclus. De plant legt nu juist nú zijn nieuwe knollen aan. Is daar al een tijdje mee bezig, maar gaat daar nog mee door tot in begin november. Je onderbreekt dat dus.Je zit op zand ? Dan zullen de planten ergens tussen de 180cm en de 2,20 meter zijn nu ? Je haalt dan wél veel weg he ? De plant is een late. Er ontwikkelt zich juist nu nog veel.Het voordeel is dat de plant nogal makkelijk is. De knollen zijn dan straks weliswaar een stuk kleiner of minder talrijk, ze zullen er wél zijn. Dus je oogst is een stuk kleiner. Overleven doen ze het ook wel.Volgend jaar een andere plek geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Ware het niet beter en /of makkelijker om uw kruiden te verplanten? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Posted August 25, 2013 Author Share Posted August 25, 2013 Dank voor de reacties. Kruiden verplaatsen is lastig. Het gaat vooral om een tere, langs gaas groeiende Jiaogulan. Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Die moet zo veel mogelijk zon. Ik zou daar voor kiezen, en de aardperen nu afknippen of zelfs ( afgeknipt ) rooien en herpoten op een andere plek. Goed inwateren de komende week. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Posted August 25, 2013 Author Share Posted August 25, 2013 Thanks. Doe ik! Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Ik heb de berichten over jiaogulan even verplaatst: jiaogulan-t1696.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majoh1966 Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Je kan ook de aardperen laten staan, maar de onderste bladeren verwijderen. Zodat je kruiden misschien wat meer licht krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts