Ga naar inhoud

Avocadopit kun je daar iets mee?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er zijn al best wat topics over het zetten van de pit van de avocado ( zie zoekfunctie ), maar nee. Helaas is dat in ons klimaat niet echt mogelijk. Wel kan je hem in een pot zetten buiten nu en in de winter proberen, koel, binnen over te houden ja. Zie ook die topics.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb geen andere topics kunnen vinden, dus post het toch maar hier. Ik heb 7 maanden geleden 3 avocadopitten in hyacintglaasjes met water gezet, en na 6 maanden is er eentje van ontkiemt. Het is al echt een leuk boompje aan het worden hier binnen, hij is nu zo,n 40 centimeter hoog. Omdat het een tropische plant is, is het mijn bedoeling hem als kamerplant te houden. Dat er hoogstwaarschijnlijk geen vruchten aan komen vind ik helemaal niet erg.

Mijn vraag aan jullie, wie heeft er nog meer ervaring met avocadoplanten?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Ik heb jarenlang een plant gehad, ik vind ze erg mooi.

Het grootste ´probleem´ vond ik dat ze in de niet-zo-ideale omstandigheden van mijn huiskamer altijd een beetje ielig waren, met maar weing actief groeiende blaadjes en weinig vertakking. Waarschijnlijk zou dat laatste wel verholpen kunnen worden door de top af te knippen, maar ik had toendertijd nauwelijks verstand van planten, dus dat heb ik nooit gedaan (geen garanties mocht je dat wel doen, missmass )

Helaas heeft die avocado-plant de grote Welke-plant-is-de-moeite-waard-om-plek-in-te-nemen-op-de-vensterbank-in-de-winter - discussie niet gewonnen, dus ik heb hem niet meer.

Ooit... als ik genoeg plek heb..., dan mag er weer een terugkomen, wegens mooi

Geplaatst:

Inderdaad erg mooi. Hier heeft iemand ze in de compostbak gegooid. Daar kwamen bij het leegscheppen een aantal uitgelopen pitten uit. Die staan inmiddels al enige tijd in mijn woonkamer.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Hier nooit gelukt om ze in de compost te laten kiemen. En er zijn er door de jaren heen al vele in gegaan. Verteren langzaam, na een jaartje kun je zo een pit in 2 halve verdelen Maar eerlijk gezegd...als het niets opbrengt...niet eens zo erg. Ben niet zo een kamerplanten-verzorger.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik had 2 boompjes maar ze liggen op de composthoop vermits ik niet veel plaats vrij heb in m'n tuin en het niet zo'n mooie plant/boom is.

Hier is een filmpjes over het ontkiemen:

Die methode werkt bij mij heel goed.

Doe dit met meer dan 3 pitjes, er zijn er altijd die niet ontkiemen of meer of minder tijd nodiig hebben...

Wortels die zich in water ontwikkelen, zijn andere wortels dan wortels die zich in potgrond ontwikkelen.

Het is volgens mij helemaal niet goed om veel wortels te laten ontwikkelen in't water, vooraleer je ze in potgrond zet.

Als de pit een klein penworteltje heeft, plant ik die over in potgrond die ik continu vochtig hou.

De planten hebben hier afgelopen winter onder de carpoort gestaan en hebben het overleefd.

.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Bij mij kiemen de avocado's steeds in de komposthoop, drie jaar geleden een stel geplant, van de 3 zijn er 2 doodgevroren en de laatste sterk teruggevroren maar dit jaar weer netjes uitgelopen. Denk wel dat hij een grotere pot nodig heeft maar is weer mooi groen geworden

image32981415625049.jpeg

Geplaatst:

ja is best een mooie struik, volgens mij hoort hij (als hij niet bevriest) groen te blijven. Dit jaar kijken of ik hem in de kas kan overwinteren met een doek er over. Sommige soorten schijnen lichte vorst te kunnen hebben

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...