Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gekke pigmentvlekjes op al mijn planten... meeldauw?


mijke

Aanbevolen berichten

Een aantal van mijn planten heeft een vreemd soort pigmentvlekken in de blaadjes, zelfs de hele jonge. Het gaat om kruiden op mijn balkon, zelfgezaaide kruiden in de vensterbank, en een klaverplantje op mijn andere balkon:

 

De basilicum op mijn balkon:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38751&g2_serialNumber=1

 

 

De peterselie die in een bak daarnaast hangt:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38749&g2_serialNumber=1

 

 

De uit zaad opgekweekte oregano in mijn vensterbank:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38743&g2_serialNumber=1

 

 

de uit zaad opgekweekte tijm die daarnaast staat:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38741&g2_serialNumber=1

 

 

en de uit zaad opgekweekte tomaat in diezelfde vensterbank:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38747&g2_serialNumber=1

 

 

hier de achterkant van datzelfde tomatenblaadje:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38745&g2_serialNumber=1

 

 

Op mijn klaver die op het andere balkon hangt denk ik meeldauw te hebben ontdekt. Daar heb ik direct alle aangetaste blaadjes van afgehaald vanmorgen, dus daar heb ik geen duidelijke foto van, alleen deze:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38738&g2_serialNumber=1

 

 

Rondom onze moestuin staan een aantal struiken die volgens mij behoorlijk geinfecteerd zijn met meeldauw. De basilicum heeft eerst in de moestuin gestaan, net als de munt, dus in principe zouden die het wellicht binnenshuis gebracht kunnen hebben? Het verschil tussen die struiken en de klaver met de rest van de plantjes is echter alleen dat ik bij de struik en de klaver het idee het dat het een soort donzige/poederige schimmel was die op de blaadjes zat, terwijl ik bij de andere plantjes meer het idee heb dat het iets is dat in de blaadjes zit.

 

Dus is dit meeldauw, is dit iets anders, en zo ja, moet ik me zorgen maken of is het onschadelijk? En wat kan er eventueel tegen doen?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou zeggen dat toch iemand hierover een idee zou kunnen hebben ?

 

Dus niet. Althans : ik niet. Gewoon vlekjes en spikkels. Zo ver ik zie geen meeldauw ofzo. Wellicht een begin ván, maar dat is nu nog niet te zien.

Is ook allemaal niet erg. Niet elk vlekje en spikkeltje heeft iets te betekenen of is het signaal dat er iets mis gaat.

 

Niet te veel zorgen maken. Vocht voldoende ? Maar ook niet té nat allemaal ? Voldoende licht ? Voldoende mest de afgelopen maanden gehad ? ( nu echt niet meer gaan mesten ). Voldoende van alles, maar ook niet te veel ? Staat het allemaal ook voldoende luchtig ?

Kan er niet zo héél veel mis gaan. Planten op de foto's zien er prima uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, en toen vond ik dit onderop een van de muntblaadjes:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38766&g2_serialNumber=1

 

 

Inmiddels zit de hele plant onder de kleine witgelige... poepjes? larfjes? Zoals hier:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38756&g2_serialNumber=1

 

 

Ook zit er overal een soortvan spinrag:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38764&g2_serialNumber=2

 

 

Plus een soortvan beestjes/larfjes/luizen in die spinrag langs de stelen?

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38761&g2_serialNumber=1

 

 

Daarnaast lijkt de plant bovendien ook nog eens te schimmelen:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38759&g2_serialNumber=1

 

 

 

Het is in ieder geval flink gatsie en mijn eerste prioriteit is: hoe voorkom ik dat het op andere planten overgaat? En de tweede: hoe kom ik er van af?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker buiten zetten en niet te nat, maar ook nooit laten uitdrogen. Die echt aangetaste delen van de munt helemaal tot op de grond wegknippen , komt ie weer helemaal nieuw en schoon terug ( wel buiten zetten ) Dat ding ( ik ziet het niet op de foto ) is een rupsje ? Ja, kan gebeuren.

 

De plant is duidelijk niet happy, maar is niet dezelfde plant van de eerdere serie foto's neem ik aan ? Want anders gaat dat wel érg vlot. Hoewel dat binnen wel kan ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het was wel dezelfde plant. Is inderdaad belachelijk snel gegaan! Stond er ook van te kijken. Hij stond een paar dagen binnen omdat ze hier bezig waren op de balkons, vandaar.

Het ding was trouwens een of ander iets in een cocon ofzo. Verder niet nog meer van die grootte aangetroffen.

 

Ik heb die muntplant uiteindelijk maar weggeflikkerd, want eigenlijk was de plant vanaf het begin al steeds aan het kwakkelen. Nouja het was ook zo'n supermarktplant, dus dat kon ik wellicht verwachten. De andere muntplant was wat minder ver heen. Ik heb die flink uitgespoeld onder de douche, de lelijkste stukken weggeknipt, en hem terug buiten op het balkon gezet. Hopelijk komt die er weer bovenop dus! En toch de andere planten ook maar goed in de gaten houden. Bij de munt leek het ook met onschuldige verkleuring te beginnen. We'll see!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...