Kikie Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Ik heb dit jaar, eind mei, een jonge rabarberplant gekocht in het plantencentrum. Een rabarber Valentine. Ik heb speciaal deze soort gekocht, omdat hij mooie rode bladstengels krijgt en erg productief zou zijn. Sinds ik het plantje gekocht heb, is het al aardig gegroeid. Maar om de een of andere reden breken de stengels af. Mijn ouders hebben samen met mij dezelfde soort gekocht en hebben net hetzelfde probleem.Weet iemand hoe dit komt? De plant staat in halfschaduw, krijgt regelmatig water en staat op vruchtbare grond. In het begin zat de plant vol met bladluis, maar ik denk niet dat dit er iets mee te maken heeft want mijn ouders hadden op hun plant geen bladluis maar toch breken bij hun de stengels ook af.Ligt dit aan het ras, of doe ik iets verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Ik denk dat jouw rabarber gewoon aan het eind van zijn seizoen is. Je plukt nu geen rabarber meer, en hij sterft af, inderdaad breken de stengels vaak af....het hele ding verdwijnt, en als het goed is komt hij vroeg in het voorjaar weer op! Bij mij net zo nu hoor, ze waren prachtig maar vallen nu zo ongeveer uit elkaar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Klopt dat wel? Want ik heb altijd gelezen dat je na juni een rabarberplant met rust laat zodat die zich kan herstellen. Dat zou dus impliceren dat die helemaal niet zou afsterven... Dus... what's going on? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Op zich is het nu wel vroeg nog dat de Rabarber al in verval raakt; aan het einde van zijn seizoen zou zijn. Op zich is een rabarber een erg gemakkelijke plant, kan er niet veel mis gaan zolang de plant op de goede grond staat: vrij vruchtbaar, liefst zware grond, voldoende vochtig, maar niet constant nat: liefst vocht op niet te grote diepte ( hoge grondwaterstand ).Je hebt de plant in mei gekocht. Kán. Maar is wat aan de late kant. De plant is op zich dan volop aan de groei. Dat zal ook in jouw tuin gewoon verder zijn gegaan. Maar omdat hij dat ook al éérder had willen doen en niet kón ( hij stond tot die tijd in pot ) werd hij daar beperkt. En dat gaat nog meer op als je hem pas eind mei zou hebben gepoot. Een paar weken maken in die maand veel uit. ( geldt voor veel planten hoor, niet speciaal rabarber ) De plant heeft nu wellicht de neiging eerder in rust te gaan. Dat laatste is wat ik denk. Maar ook hier zou wat meer info helpen. Grondsoort, standplaats ( wat beschouw jij als half-schaduw ) foto ? Maak je niet te snel zorgen: de rabarber is een makkelijke plant. Van luis op een rabarber heb ik overigens nog nooit gehoord, maar dat ligt misschien aan mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kikie Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Hier zijn enkele foto's, juist genomen.De stengels die eraf getrokken waren, heb ik wel weggenomen. Tja, toen was het nog niet in me opgekomen dat ik hier op het forum om advies kon vragen De plant is enorm gegroeid op de tijd dat hij staat, het blad wordt heel mooi maar dan breekt de stengel af. En dat dat is al van in het begin eigenlijk. En vreemd genoeg doet die plant bij mijn ouders ook, dus andere tuin en andere grond. We zitten hier in Belgisch Limburg, op droge zandgrond. Waar de rabarber staat, is in het voorjaar een camion zwarte grond bijgestort. En het leek wel goede grond te zijn. Ik denk niet dat ik hem te diep geplant heb, want je kan de neusjes nog goed zien. Ik heb ook regelmatig water bijgegeven. Als ik deze plant zou willen verplanten, wanneer kan ik dit dan best doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Ja dat klopt, er blijft niets (zichtbaars) van over. In het voorjaar komt hij dan weer op. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Kan ik dan niet beter de stengels nu oogsten? Ik heb goede dikke stengels, maar als alles verdwijnt in de winter kan ik die toch beter uittrekken en zorgen dat er gewoon nog wat kleintjes overblijven? Right? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eise Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 ik had begrepen dat je het eerste jaar weinig moet oogsten omdat dan de plant groot en sterk kan worden. Ook het niet meer oogsten na eind juni is meer omdat de plant dan nog tijd en blad heeft om voor de winter voorraden op te bouwen. Bij mij (Nederlands Limburg) beginnen de bladeren te verkleuren en de eerste stengels en bladeren te verdrogen. Verder zien de planten er later in het jaar (en vooral na droogte) wat mottig uit, de stengels zakken om en de bladeren verkleuren en krijgen gaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kikie Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Dat van niet oogsten het eerste jaar had ik ook gelezen, maar ik heb dit jaar ook nog niets geoost.Ik maakte me alleen wat zorgen dat die stengels zo afbreken, ik vroeg me af of dit normaal is of eerder een tekort aan voeding, licht of water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Nu zeker geen rabarber oogsten!!!!!!!!Veel te veel oxaalzuur, de rabarber is nu niet goed om te eten, afblijven dus.Rabarber moet ge oogsten in het voorjaar, eens half juni is het gedaan, dan moet ge de plant met rust laten om sterk de winter door te komen.De bladeren gaan nu broos worden en omvallen, daarna wegrotten. Gewoon laten doen want zoals veel knolgewassen trekt ook rabarber de energie uit de bladeren een stammen terug naar de wortels.Afblijven is de boodschap. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Wat Willy zegt. Plant nu met rust laten ( eigenlijk na 1 juni al ) 1e jaar sowieso niets oogsten . 2e jaar ook nog met mate, zeker als je niet op zware grond zit. Over die foto: Ik zie daar een soort strepen over de grond lopen, in een soort van tapijt-patroon. Wat is dat ?Beste in een ruime cirkel om de plant heen ( ze breed als het blad komt ) dik mulchen. Kan nu ook nog. Winter door ook laten liggen en mulch in voorjaar aanvullen en ruime hand koemest geven in voorjaar. 2 handen liever. 3 handen nog beter. Nooit laten uitdrogen in voorjaar. Verder met rust laten. Stengels gewoon laten gaan, niks weghalen, geel laten worden enz. Hoort erbij. Volgend jaar gaat het vast beter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kikie Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Die strepen dat is het zonlicht, dat door de houten schutting schijnt.Oké, bedankt voor de tip van mulchen; Ik was ook niet van plan om nu nog te gaan oogsten, ik wist dat je het eerste jaar niet mag oogsten en dat je ook niet meer mag oogsten na de langste dag van het jaar owv het hoge gehalte aan oxaalzuur. Ik wou alleen weten of mijn rabarberplant ziek is of tekorten heeft, of dat het normaal is dat die stengels nu afbreken. Dan zal ik een mulchlaag rond de plant aanbrengen. Bedankt voor de tip!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Ik denk bij nader inzien dat dat afbreken van de stengels ook wel ietsje te maken heeft met de hoogte van planten van de kluit. Niet dat je hem heel veel te hoog hebt gezet. Niet echt. Maar de kluit die je kocht in de pot stond daar waarschijnlijk vrij hoog bovenuit ? De dikke neuzen zijn door de kweker in een pot geduwd in het vroege voorjaar, en het pastte allemaal maar net.De plant staat niet veel te hoog , had iets dieper gemogen, het is allemaal maar minimaal. Het is ook het gewoon hoge uitgangsmateriaal wat in die pot geduwd is.Gewoon zo laten. Mulchen , in voorjaar komt alles weer beter, sterker op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Mijn rabarber ziet er nu zo uit. Breekt ook af inmiddels. Wel wat later, maar toch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kikie Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Ok bedankt, ik ga zeker je tips in mijn achterhoofd houden voor volgend jaar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts