Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Doorgeschoten winterpostelein nog eetbaar?


Tuintjesdraak

Aanbevolen berichten

Ik heb een week of 2 geleden deze gezaaid in een MM vak. OP deze pagina van Wiki staat dat de oogst in maart moet stoppen omdat de plantjes dan gaan bloeien: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winterpostelein

 

Nu zou ik dus hiervan de hele winter moeten kunnen oogsten, iig een flink aantal maanden, maar ze zijn nog vrij klein en schieten nu al in de bloei??? KAn ik gewoon nog steeds oogsten zoals bij de nieuw zeelandse spinazie dat die gewoon eetbaar blijft als ie gaat bloeien? Zijn de bloemetjes van winterpostelein ook eetbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bloemetjes van winterpostelein zijn eetbaar. Op gegeven moment worden de bloeiende stengels taai - dan houd je van zelf op met eten

 

Ik denk dat je beter als het wat koeler wordt opnieuw kunt zaaien. Ik zaai dat trouwens nooit - komt op het juiste moment vanzelf op als onkruid. Ik laat er altijd wel een paar staan zodat ik volgend jaar ook weer lekkere sla heb.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn tuin heb ik het nooit als onkruid gezien nu ik zie hoe het eruit ziet, dus dat is voor mij gewoon zaaien in een vak. Smaakt iig wel lekker, gisteren een blad met stengeltje geproefd Als de bloemetjes gewoon eetbaar zijn laat ik dat lekker zitten en oogst ik ze mee en kijk ik wat het verder doet. Als straks een ander vak leegkomt zal ik denk ik nog wel wat zaaien, dan is het idd wat koeler, we gaan al richting september.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Fijn spul, vooral in het vroege voorjaar als er nog weinig op de tuin staat. De kippen zijn er ook dol op.

Ik zaai ook nooit, het komt elk najaar vanzelf weer op. Nu bloeit het en is het bijna gedaan. Dan schoffel ik het onder.

Maar wat me al langer opvalt is dat het daar onder de kaalgevroten buxus veel malser is, en ook langer eetbaar blijft.

Vanmorgen viel het kwartje: die buxus heeft vorig jaar mest gehad om hem een beetje te helpen tegen de motten. Daar profiteert de postelein nu van 😊

 

1348804642_2021-04-29buxusmest-postelein.thumb.JPG.eeec8f033b202c49997767410a125ea3.JPG

 

P.S. Ik weet dat dit een stokoud draadje is, maar ik wilde er geen nieuw topic van maken ;-)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...