malouis Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 Zoals je het nu omschrijft is dit een rauwe sambal?Als dat zo is, is tie (ook in de koelkast) maar kort houdbaar.Lekker dooreten dus!Als je hem alsnog invriest in een ijsblokjesvorm heb je handige porties voor het grijpen. Quote
HuubvG Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 In Mexico worden sommige pepersoorten gedroogd. Deze gedroogde pepers worden voor gebruik opengesneden of geknipt en het steeltje en zaden verwijderd. Vervolgens worden ze in een droge koekenpan even verhit, zodat de suikers in de peper carameliseren. Daarna worden deze pepers een kwartier geweekt in warm water en verder in het te maken gerecht verwerkt. De smaak die de pepers dan aan het gerecht geven is dan intenser dan wanneer je een verse peper gebruikt. De hitte van de peper verandert er niet door. Ik heb geen idee of deze truc ook werkt bij cayennepepers, maar als je er een hoop over hebt kan je het allicht een keer proberen. Mijn pepers zijn gedroogd, daarna heb ik het voorbeeld hierboven opgevolgd, tot en met de koekenpan. Daarna verpulverd met de vijzel en in koude olijfolie gedaan. Vraag me af of dit lang goed blijft. Quote
tds Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 Waarom zou die niet lang houdbaar zijn?Ik heb het potje+deksel 10min laten koken.Daarna sambal gemaakt, zout, azijn en olie toegevoegd.Als er geen lucht aankan kan je die toch een tijd bewaren in de kelder, of niet? Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Ik heb een paar 'Cayenne golden' plantjes staan waarvan ik hoop dat die ook lekker veel pepers gaat geven, maar als het er teveel zijn wil ik ook wel een deel invriezen, maar een ander deel gaan drogen, dan zijn ze ook lang houdbaar. Nu is mijn vraag hoe je ze het makkelijkst kan drogen? In de oven, in de zon, gewoon zo ergens in huis? Moet je ze opensnijden om te drogen, zodat de binnenkant ook bloot ligt bijv, of kunnen ze zo? Steeltjes eraf of niet? Wie heeft tips om het op een simpele manier te doen? Quote
henkg Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Tip: Zoek binnen dit forum op pepperflakes.Dan vind je oa dit: pepper-flakes-maken-hoe-doen-jullie-dat-t6772.htmlMet ook een link naar Diana's mooie moestuin, deze: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/peper/wetenswaardigheden-culinair/ Gebruik bij vragen dus eerst de zoekfunctie. Het is niet altijd makkelijk om de juiste zoekwoorden te bedenken, maar in dit geval geeft zoeken op 'pepers drogen' ook antwoord. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Tuintjesdraak Geplaatst: 23 maart 2014 Geplaatst: 23 maart 2014 Dank voor de links Henk. Ik zocht juist op 'pepers drogen' en kwam zo in dit topic terecht, vandaar dat ik mijn vraag hier stelde. Pepperflakes zou ik bijv nooit opgekomen zijn om daarop te zoeken Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.