Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat doe ik met al die pepers?


sokrates

Aanbevolen berichten

Mijn opkweek van pepers in het voorjaar ging zo goed dat ik nu met zes forse Cayennepeperplanten zit die pepers blijven geven. Ik heb al sambal gemaakt, maar ik heb geen flauw idee wat ik met die honderden pepertjes moet doen. Gedroogde pepers eten we eigenlijk nooit, dus wie weet een andere bestemming?

 

Het zijn fors hete exemplaren, trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

peper op jenever: krijg je dan een pittige jenever?

Ik weet dat Surinaamse mensen vaak een "Madame Jeannette" in de soep laten meetrekken, niet zozeer om de soep scherp te maken, maar voor de lekkere smaak die dit pepertje (ongesneden!!) dan afgeeft. Het vruchtje gaat daarna ongeopend weg, omdat het zo scherp is. Beetje vreemd als je een pepertje niet als scherpmakertje gebruikt maar zuiver voor de smaak, want ik dacht altijd dat je pepertjes toevoegt om het eten scherper te maken!

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom is het juist leuk en lekker om verschillende pepers te kweken (gebruiken). Sommige soorten hebben namelijk een geweldig aroma en sommigen enorme hitte en alles daar tussen in.

Dan heb je al snel niet meer genoeg aan de "normale" Cayennepeper...

En pepers worden wereldwijd zeker niet alleen gebruikt om gerechten scherper te maken... Zelf gebruik ik altijd diverse pepers (of pepersausjes en sambals etc) om de smaak op peil te brengen. Elk daarvan brengt z'n eigen aroma's mee en niet alleen de scherpte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

In Mexico worden sommige pepersoorten gedroogd. Deze gedroogde pepers worden voor gebruik opengesneden of geknipt en het steeltje en zaden verwijderd. Vervolgens worden ze in een droge koekenpan even verhit, zodat de suikers in de peper carameliseren. Daarna worden deze pepers een kwartier geweekt in warm water en verder in het te maken gerecht verwerkt. De smaak die de pepers dan aan het gerecht geven is dan intenser dan wanneer je een verse peper gebruikt. De hitte van de peper verandert er niet door.

 

Ik heb geen idee of deze truc ook werkt bij cayennepepers, maar als je er een hoop over hebt kan je het allicht een keer proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
peper op jenever: krijg je dan een pittige jenever?

Ik weet dat Surinaamse mensen vaak een "Madame Jeannette" in de soep laten meetrekken, niet zozeer om de soep scherp te maken, maar voor de lekkere smaak die dit pepertje (ongesneden!!) dan afgeeft. Het vruchtje gaat daarna ongeopend weg, omdat het zo scherp is. Beetje vreemd als je een pepertje niet als scherpmakertje gebruikt maar zuiver voor de smaak, want ik dacht altijd dat je pepertjes toevoegt om het eten scherper te maken!

 

Marijke.

de capsium lost niet erg goed op in water en daarom zal de peper niet de soep heel heet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij even geluk, ik heb er een zooitje van gemaakt dit jaar en heb veel te weinig pepers dan gewenst

Ik heb momenteel nog één peperplantje naast het aquarium staan die groeit op de zijdelingse belichting van die bak om nog 2 pepers rijp te krijgen en hopelijk het plantje door de winter te krijgen (gaat nog goed)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila, ik heb er vanavond dan maar direct een sambal van gemaakt!

Pepers met zaden in de blender, look, koriander, beetje zout, rode ajuin, halve tomaat en potje tomatenpuree + kooolRAAPolie en olijfolie.

Zal wel niet slecht zijn zeker?

IMG2013120319482816281386096659.jpg

 

Bedankt voor de info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sambal schimmelt snel. Snel opeten, een deel invriezen, of de potjes op 130 in de oven steriliseren..dat laatste doe ik.

 

Ik maak vandaag toevallig sambal peteh..eerst maak ik een badjak met uien, knoflook kemirie, specerijen, suiker. Dan volg ik met dat als basis een recept voor sambal peteh...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...