pet Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Een van mijn courgetteplanten groeit op een oude compostbak vlak naast het kippenhok. Zodra die gerooid is, ben ik van plan om een open verbinding van de kippenren naar die compost bak temaken, zodat de kippen daar lekker in kunnen rondscharrelen, onkruidzaden, slakkeneitjes etc kunnen oppikken. Af en toe wil ik dan die compost overscheppen naar mijn normale compostbakken, zodat de wormen het proces af kunnen maken en ik de 'kippenbak' weer vol kan storten. Ik vroeg me alleen af of ik alles wat ik nu in de compostbakken doe, ook eerst in die kippenbak kan doen of dat ik toch rekening moet houden met bijvoorbeeld giftigheid of bijvoorbeeld geen citrusschillen?Of letten de kippen daar zelf wel op? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Ja...ik vermoed dat de kippen er wel uit scharrelen wat naar hun gading is. Ze hebben het erg naar hun zin op zo een hoop. Toch zou ik het apart doen! Want in keuken-compostafval zit ook van alles dat kan gaan gisten, schimmelen enz. Op de composthoop/in het compostvat is dat niet zo erg....maar of het voor kippen allemaal goed is...(en het ongedierte dat je kunt aantrekken als het open ligt?). Bijvoorbeeld gistend fruit: daar kunnen ze dronken van worden.Bovendien verteert het wel allemaal, maar toch niet zo evenwichtig en goed/snel/warm als voor goede compost gewenst. Wij hebben het zo opgelost. Aparte compostbakken voor alles wat we willen composteren. In de kippenren twee oude houten zandbakken op elkaar gestapeld, waarin we bijv. zaadhoudend onkruid en wat grover tuinafval gooien. Dus alleen planten e.d. die uit de tuin komen. En een slak o.i.d. gooien we ook wel eens over draad. Daar mogen ze in scharrelen en af en toe gooien we het met de spitvork eens om. Kippen zijn dan heel blij! Dat verteert langzaam en op een gegeven moment strooien we het uit over de bodem van de ren. Zo zorgen de kippen er wel voor dat het meeste onkruid niet bovenkomt en het is voedsel voor de bomen en struiken (o.a. een appel en een pruim) die in de ren staan. En de goede compost (met de mest en het stro uit het kippenhok): die willen we graag zelf voor onze tuin! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Tja, dronken kippen willen we natuurlijk niet. Daar krijg je maar rare eieren van. Dan houden we de oneetbare en gistbare zaken eruit. Maar het lijkt me erg lekker scharrelen voor ze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 ik denk dat ze het een groot feest vinden, maar het lijkt mij niet goed, veel te veel ineens ook. Als ik kijk naar de hoeveelheid compostwormen in mijn compostton, da's echt veeeeel te veel voor mijn 4 kippetjes ! En daarnaast inderdaad de gisten en schimmels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Ik ben niet van plan om al mijn compostwormen in de kippenren te gooien, hoor. Die mogen gewoon in de compostvaten blijven wonen. Verder denk ik dat kippen heel goed in staat zijn om tijdens het scharrelen eruit te halen wat ze nodig hebben en de rest te laten liggen. Als ik de gistende schillen eruit haal, zie ik verder geen problemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Omdat jij schreef: "een open verbinding", zag ik voor me dat je kippen de hele composthoop tot hun beschikking zouden hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 ik denk dat ze het een groot feest vinden, maar het lijkt mij niet goed, veel te veel ineens ook. Als ik kijk naar de hoeveelheid compostwormen in mijn compostton, da's echt veeeeel te veel voor mijn 4 kippetjes ! En daarnaast inderdaad de gisten en schimmels denk je dat de kippen al die wormen in 1x gaan opeten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 Dat denk ik wel Loes, ze doen er letterlijk een moord voor !! En ik vrees dat dat helemaal niet goed is, dan krijgen ze misschieen wel een kropverstopping en dan ben je niet blij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 @ Nynkef. Is een te veel aan wormen eten een mogelijke oorzaak van kropverstopping bij kippen? Als ze ze zelf bij elkaar moeten scharrelen in een berg compost, zou het dan niet loslopen? (Net als pruimen en ik: als ze er zijn lust ik een hele emmer denk ik dan...maar in de praktijk stop ik toch na een stuk of 10 a 15, om er na een paar uurtjes weer enkele te nemen... zeg maar ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 ik weet het niet Weknow, heb het nog nooit bij de hand gehad, maar ik zou zelf het risico niet nemen, kippen zijn enorme veelvraten en wormen vinden ze gruwelijk lekker, ik geloof niet dat ik ze deze onbeperkt zou laten eten. Net zoals van gedroogde meelwormen, daar krijgen ze 2 kleine handjes van per dag en meer niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 hier lopen ze al jaren op de compost hoop, gaat primabij mijn ouders thuis ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsmit Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Ik zou het inderdaad wel apart doen. Schimmels en gist moet je echt zien te vermijden! Maar wel een super idee. Bedankt voor de inspiratie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts